HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
overvejelser vedr. anskaffelse af luft / vand VP
SVA
Jeg er i overvejelser om at skift fra fjernvarme (Fj) til en luft/vand VP. pga en stor stigning i varmeprisen i de sidste år, samt med udsigt på yderlige stigning hertil
Lidt info:
vi har brugt de sidste år 13 MW FJ. ca. 17.000 kr.
Det lyder måske af meget men det skyldes at vi begge har noget erhverv derhjemme, samt jeg gider bare ikke at fryseGrin
218 m2 hus, opført i 2011, gulvvarme overalt, Nogen værelser/rum med store glaspartier.
Har 6,8 kw peak solceller på tag, hvor vi ca har 5-800 kw i overskud, gamle netto ordningSmile
Efter soleller, er vores hus et "A" hus på energiskalaen, og jeg er fritaget for tilslutnings pligt til Fj

Efter at have gransket forskellige fabrikater, er jeg faldet over:
Ud fra at jeg ikke vil have kompressoren indenfor pga. støj, samt veksleren udenfor pga. frostspringnings fare ved strøm udfald
Mitsubishi SHW80VHA. (8 KW operativ ned til -25 gC) med en 180 L VV beholder EHST20C.
Derudover vil jeg have ca 150 L rustfri buffer tank. hvor jeg vil forvarme brugsvandet til ca 30 gC i en spiral inden den bliver opvarmet til 50-55 gC i VV beholderen.

Det økonomiske perspektiv.
Mener at mine energi forbrug ved denne varmepumpe vil løbe op i ca. 4500 Kwh,

Hvordan lyder min opsætnings ide??Frown
 
lars-jacobsen
Tror lige du skal nærlæse BEK nr 690 af 21/06/2011inden du glæder dig for meget.
Bare fordi du klasker solceller på ejendommen bliver det IKKE et lavenergihus. Så hvis ikke det var det på opførsels tidspunktet, så....
Der er et par andre undtagelser/muligheder, men jeg tror heller ikke dit solcelle anlæg vil vurderes til at kunne dække 50% af boligens varmebehov. (Jo med eller via en VP), men så er vi vist over i noget fortolkning du konkret bør/skal have godkendt på forhånd.
Og der kan også være forblivelsespligt, men det går jeg ud fra du allerede har fået afklaret.

Og
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
SVA
Min ide om en VP, kommer fra ingenøren der havde lavet den nye energiramme. . . så det du skriver er da lidt op af bakkeFrown, men lad os nu ikke slå ud over lidt modvind.
De regler må kunne fortolkes på mange måderSmile
Så drøm om en VP køre stadig på højtryk,
nogle kommentar, til min gør det selv opsætning. . . .
 
hamselv
Har lidt svært ved at se den overordnede mening med opbygningen.

Selvfølgelig har du checket at du kan overholde lydkravende der er gældende i skel, med sådan en fætter.
 
hamselv
13000 kWh fjernvarme svarer til varmetab ca 3,9 kW ved DUT =>meget lavt => 17,9 W/m²

Du giver så 1,31 kr/kWh i dag og vil med varmepumpen havne i ca 0,65 kr hvilket formentlig resulterer i en ret lang tilbagebetalingstid. Er forbruget vitteligt så lille lavede jeg nu en bette jordvarmepumpe. Har du in mente, hvad ultra-lydsvage udedele koster, tror jeg ikke du har noget problem i at kunne lave jordvarme for samme pris (eller billigere).
 
SVA
Støj i skel, er der styr på, med en lydvæg.
Mener du at anlægget er forkert sammensat?, mærke/model erfarings næssigt dårlig?, indput modtages gerneWink
 
SVA
Havde ikke set dit sidste indlægSmile.
Du har ret mht. tilbage betalings tiden, men måske nok fordi mit "justere gen" ikke er skabt til et hus med FJ. så den økonomiske side er nok ikke super fornuftigt, helt enigFrown.
Jordvarme ikke lade gøre, pga grundens tilplatning..
Derfor var mit valg falden på luft/vand VP?

Hvad betyder "DUT" skrev novicen
 
hamselv
Dimensionerende Ude Temperatur.

Ser gerne hvor du med en lyd-væg fjerner støj svarende til forskellen mellem almindelig unit og de ultra lydsvage. Har beskæftiget mig en del med støj gennem tiden og har ikke oplevet noget der virkede effektivt andet end at undgå støjen eller fuldstændig afskærning, hvilket ikke just er forligneligt med LUFT/Vand. Den rene absorption skal man vist være ret heldig med, hvis den skal give nok.
 
SVA
Takker,
For at vende tilbage til teknikken, er den overdimensioneret, efter din mening, eller stemmer en 8 kw meget godt overens med behovet i de kolde vinter dage, hvor man virkelig har behovet?, buffertank størrelse?
 
hamselv
8 kw er såmænd meget fint. En smule i overkanten, men det duer så fremragende når du har en smule volumenforøger med. Med L/V er det ikke specielt fornuftigt at dimensionere dem alt for stramt, idet ydelsen jo er slemt aftagende ved lave udetemperaturer.

Det kniber så lidt for mig at se logikken i at forvarme brugsvand, hvis du alligevel har opvarmningslogik indbygget og har en regulær opvarmningstank. Det giver ingen mening. Hvem rådgiver dig egentlig i den henseende?
 
lars-jacobsen
Det med forvarme af tror jeg kommer fra de 5-600kWh som er i "overskud" fra solcelleanlægget. De brænder sikkert i lommerne. Så meget at man i stedet for blot at sælge dem til 60 øre, hellere laver alle mulige fiks fakserier for at udgå at sælge dem. En lille regnestykke på tilbagebetalingstid på disse "elpatron projekter" kunne være interessant at se.
Nu er det jo forholdsvis dyr fjernvarme, for i de fleste tilfælde vil du kunne købe varme til ca. 80 øre/kWh, så gevinsten der skal betale projektet er kun på 20 øre/kwh. Så der kommer nok til at gå anseelig mange år. I SVA´s tilfælde er der måske i sidste ende 60-70 øre at gøre godt med, men afligevel.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
SVA
*ham selv*
Takker det med at forvarme brugsvandet, kommer såment ud fra tanken omkring COP ved de 2 respektive temperaure på 35 og 50 gC da en buffer tanks pris på henholdsvis med og uden spiral til brugsvand er minimal, mener jeg bestemt at det er en god forretning. Grin
 
SVA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2218&pid=15838#post_15838]SVA skrev:[/url]

*ham selv*
Takker det med at forvarme brugsvandet, kommer såment ud fra tanken omkring COP ved de 2 respektive temperaure på 35 og 50 gC da en buffer tanks pris på henholdsvis med og uden spiral til brugsvand er minimal, mener jeg bestemt at det er en god forretning. Grin


Ok, har regnet lidt på det, det er el-besparelse på 260 Kwh/år i besparelse ved den forbedret COP ved "mellem forvarmning" af vandet til 32 gC. .
 
hamselv
Det er lidt at sammenligne æbler og pærer. Opvarmningen ved at forvarme er jo ikke gratis, og du gør så bare tingene i to trin. Ret beset er det første trin lidt billigere og det sidste laver du så lidt dyrere. At overskue noget præcist om om hvor du havner tør jeg slet ikke gætte på. Jeg tør dog gætte på at din forventede besparelse på 260 kWh ikke holder vand.

Ser man på det sort/hvid og antager COP i VV mode er 2,8 og i opvarmningsmode er 4. Antager man så at 4500 kWh produceres (en normalfamilies VV forbrug vil det i det ene tilfælde koste 1607 kWh og det andet koste 1125 kWh. Forskellen mellem disse to bliver bare ikke det reelle, idet opvarmning til det højere niveau bliver dyrere qva højere starttemperaturer og forventet mere pjatkørsel. Ligeledes kan opvarmningen ved forvamning slet ikke opvarme tilstrækkelig. Ligeledes må opvarmningsdelen forventes at stå stille min 165 dage om året i et hus med den isolationsgrad. Altså ingen forvarmning til rådighed.
 
SVA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2218&pid=15840#post_15840]hamselv skrev:[/url]

Det er lidt at sammenligne æbler og pærer. Opvarmningen ved at forvarme er jo ikke gratis, og du gør så bare tingene i to trin. Ret beset er det første trin lidt billigere og det sidste laver du så lidt dyrere. At overskue noget præcist om om hvor du havner tør jeg slet ikke gætte på. Jeg tør dog gætte på at din forventede besparelse på 260 kWh ikke holder vand.

Ser man på det sort/hvid og antager COP i VV mode er 2,8 og i opvarmningsmode er 4. Antager man så at 4500 kWh produceres (en normalfamilies VV forbrug vil det i det ene tilfælde koste 1607 kWh og det andet koste 1125 kWh. Forskellen mellem disse to bliver bare ikke det reelle, idet opvarmning til det højere niveau bliver dyrere qva højere starttemperaturer og forventet mere pjatkørsel. Ligeledes kan opvarmningen ved forvamning slet ikke opvarme tilstrækkelig. Ligeledes må opvarmningsdelen forventes at stå stille min 165 dage om året i et hus med den isolationsgrad. Altså ingen forvarmning til rådighed.



Nej du har ret i at der er noget sommer drift der ikke er taget højde for, samt den højere starts temperatur, med en forringet COP tilfølge herved. Takker.
 
SVA
Er der nogen der ved hvad starts stop temp. hystrese for vand til bufferbeholderenfor er, for en L/V varmepumpe, sikkeret afhængig af mærket/model, men hvad optimale/normale settings for dette?
 
hamselv
Ved hvad de er for Tranås varmepumper, men det er jo ikke relevant for Mitsubishi varmepumper! Et spørgsmål med mange mange svar.
 
hamselv
Gamle modeller der målte på retur 5°

Nyere der kører efter fremløb mindste 4° største 16° + en tidsfaktor.
 
SVA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2218&pid=15850#post_15850]hamselv skrev:[/url]

Gamle modeller der målte på retur 5°

Nyere der kører efter fremløb mindste 4° største 16° + en tidsfaktor.


Takker, for svarSmile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,232,978 Unikke besøg
XHTML CSS