HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Cirkulation af varmt vand
Ole Mortensen
Jeg har en IVT Optima 700 med A/W 290, installeret i 2006.
Der er en 18-20m fra A/W 290 og ud til tappestederne for varmt vand. Jeg venter alt forlænge på varmt vand, og tænker også på det vand der går til spilde når man åbner for en hane.
Jeg tænker på at cirkulere det varme brugsvand, men beholderen har ikke nogen returrørstuds monteret, og ødelægger man mon lagdelingen i beholderen ved at køre returvandet ind på koldtvandstilgangen? Jeg har forsøgt mig med en mail til IVT, men de ønsker åbenbart ikke mig som kunde en anden god gang, de svarer ikke.
Et alternativ kunne være en 30l. el-vandvarmer tæt på tappestederne.
Hvad er mon at foretrække?
 
helskov
En kammerat har haft cirkulation på sit brugsvand. Men det blev for dyrt. For meget varmetab. Hans fyr står i en stald bygning. Så der er sat en 60liter op på strengen inden den går ind i huset. Den kører sjældent på el. Da den fungerer som buffer. Det er kun hvis der ikke er forbrug længe den kører på el.
 
lars-jacobsen
Hvis det er indenfor klimaskærmen at varmetabet sker er det ikke rent spild, kun i sommermånederne. Men omkostningerne ved komfortgevinsten skal jo også holdes op mod det sparede vand som render direkte i kloakken, mens man venter. Med en:
http://dk.grundfos.com/products/find-product/comfort.html#beskrivelse
sker der kun cirkulation så længe der er behov.
Har selv ca. 30m fra VP til bad så her er cirkulation også et must. Her er pumpen så også PIR styret så den kører når der er nogen i rummet og så stopper den selv når temperaturen i returen er OK.
Det koster ca. 1kWh energi/døgn, men igen det sparer jeg så på varmen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Det virker som en fornuftigt løsning Lars-Jacobsen.

Men at have konstant cirk. på vandet giver nogle stride driftstimer til produktion af varmt vand. Nej energien tabes ikke men du bede pludselig din varmepumpe om at lave varme til huset med 50-55 graders fremløb og så er COP'en noget lavere + energien til cirk. pumpen. Derfor er det eneste rigtige PIR styring.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
En god kollega fra de glade IVT-dage, fortalte mig at han havde et lille fif med at returnere ind i et lille rør-i-rør monteret på beholderens afgangsstuds, således du ikke mikser hele beholderen. Såøhhh Bjarne fra Fyns Varmepumpecenter har en færdig løsning der kan hjælpe dig.

Hvor søger du ikke ganske simpelt på forhandlere? De er jo ikke lukket. Nogle er stoppet, men kan så henvise til nogle af de tilbageværende. Og ellers er det ganske almindelig smedearbejde!

http://www.ivt.dk/pages/widepage.asp?lngID=10&lngLangID=1#
 
Ole Mortensen
Jeg forsøger at kontakte Bjarne. Hvis cirkulation bliver den valgte løsning, installerer jeg pumpen fra Grundfoss med ur, termostat og fremløbsføler.
Der var ingen der kommenterede ideen med at installere en lille el-vandvarmer med varmt vand fra vp på elvandvarmerens tilgang. Helt tosset?
Når jeg sidder og læser inlæggene i dette forum er der ikke nogen andre end mig der har nævnt en Optima 700. Er der mon ikke solgt ret mange af dem herhjemme?
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
 
hamselv
Jeg har ingen solgt af dem. Fandt den for klejn. Har solgt en hel del af de større!
 
leifjorgen
Monter en timer som tænder varmtvandspumpen i ca 2 minutter før der skal bruges varmt vand.
I praksis sidder der et ringetryk ved hvert tappested, som man trykker på lige før man vil bruge varmt vand.
Dette betyder at pumpen ikke kører hele tiden, men kun lige før der skal bruges varmt vand.
Dette fungerer fint hos en kammeret
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,205 Unikke besøg
XHTML CSS