HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank til Viessman,9kw ,100 eller 200 liter?
Ellen
Baggrund: Jeg har en bestilt Viessmann vitocal 222S AWT-AC 9 kw (10,7kw) til opstilling i marts 2014. Energiforbrug er sat til 15000kw af energivejleder og flere firmaer har sagt 9kw så det tror jeg på.
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop.

Spørgsmål 1) 100 l eller 200 l buffertank. ?
Jeg læste i produktinformationen at ved blandet radiator og gulvvarme tilrådes 200 l buffertank, hvilket jeg så har bedt om, selv om jeg blev foreslået 100 l. ( Væghængt, da jeg ikke vil ofre mere gulvplads. )
Jeg har et brusebad, men overvejer at lave brusebad ovenpå også, ingen karbad.

Meningen er at undgå for mange start stop i pumpen, samt forsyningssikkerheden.
En Viessman-mand på en byggemesse fortalte mig så, at 200l buffer skal stå på gulvet og at 100 l vil være nok. (Det kan være den samme person der har rådgivet min lokale VVS mand.)
Hvad er bedst? Vinder jeg noget ved 200 l ? skal jeg ofre gulvpladsen så gør jeg det.

2.) Vil brændeovnen i 50m2 "stue +åbent køkken" forstyrre mere end gavne? Jeg overvejer at ændre den til en pejseindsats med konvektion indbygget i skorstenen, for at spare plads i stuen. Men det er mange penge at ofre, hvis den helst ikke skal bruges. Hilsen Ellen - der allerede er blevet klogere af dette forum.
 
lars-jacobsen
1: Buffertank.
En tommelfingerregel siger at en VP skal have ca. 10L vand pr. kW pumpen kan give, men det er altså inc. vandet i anlægget. Så 100L burde være OK. Der kan selvfølgelig være forhold der taler for en lidt større når vi snakker luft VP da de jo afrimer jævnligt om vinteren, og her vil bufferen hjælpe på at udligne manglen på varmeproduktion i perioden. Men der er jo ikke tale om en akkumulerings beholder. Tror ikke der er det store fordel ved 200L ifht 100L.

2: Brændeovn.
Det har ikke umiddelbart nogen indflydelse på funktionen af VP om du fyrer i en brændeovn, bortset fra huset/rummene ikke kræver så meget varme, så længe du fyrer. Og VP derfor ikke skal lave så meget. Så en negativ effekt er svær at finde. Det skulle da lige være hvis man har en rumføler der styrer VP driften placeret så den bliver påvirket af brændeovnsvarmen. Så kan der godt risikerer at blive koldt i de øvrige rum, hvis VP lukker ned fordi den får signal om der er dejlig varmt.
I bund og grund, al den energi du fyrer af i brændeovnen, ja det skal jo ikke laves af VP. Hvad der så er mest økonomisk, det kommer an på flere ting.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Ellen
Tak skal du have. Det vil være skønt at kunne nøjes med en 100 l tank.
 
hamselv
Nu har jeg lavet jordvarme i 8-9 år og kender ikke og har aldrig hørt om den tommelfingerregel!

Specielt med LV'ere har jeg til gengæld ERFARET at for små buffere giver uønsket meget start/stop, som ikke lader sig fixe med styringsmæssige indgreb. Derfor blev de sidste L/V'ere jeg leverede sammensat med den store tank som vi så ombyggede med et mindre varmelegeme så det passede. Deri hed bufferen så 150 liter, hvilket efter min mening er så absolut minimum. En god L/V'er på en let varmebærer ville dæleme være gladest for et ret stort volumen. Der hvor jeg har ekseleret ville jeg klart have foretrukket 300 liter.
 
lars-jacobsen
mht. den tommelfingerregel, er det bla. Danfoss og Veishaupt der siger det. Og lige netop fordi pumpens skal have noget at arbejde med som buffer for ikke at få (for) mange start/stop. Jo større jo bedre, men igen er der en energiøkonomisk grænse når man regner varmetab fra overfladen med.
Jeg køber den med det er minimum og har man ikke pladsen/mulighed for en større ja så kan man godt "nøjes" med en 100l.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Hoho.....ja ja da. Nu har jeg så haft bøvl et par gange med 9 og 11 kW'ere (designet af andre). Og 90 og 110 liter havde kun hjulpet som en skrædder et vist sted på de installationer.

Da den nye A+10'er kom, opererede man med en 80 liter buffer. Det var stærkt på randen af ikke at være optimalt og vores løsning var som sagt at tage den store tankunit og så fikse den, så man kunne køre på en 16A sikring. Det viste sig at være ret smart. Ikke mindste da brugsvandsforsyningen blev totalt uovervindelig og kunne tøjles til fulde mht start stop. På opvarmningssiden blev det rigtig ok med 150 liter buffer. Men 80 liter var sateme svær at trimme som jeg helst ville have det. Problemet med LV'erne er jo en hulens høj ydelse i overgangsperioden. I øvrigt samme problem jeg havde med en 11'er væske/vand. Jorden man havde, lå på 18,5 i sensommeren, så skidtet ydede fuldkommen vildt meget sidst på sommeren/efteråret.
 
Ellen
Tak for hurtigt respons. Jeg kan måske lave en mellemløsning med en underbygget 140 l buffer fra dimplex. 75 bred, 88 dyb og 60 cm høj, så kan tørretumbler stå ovenpå. Eller sætte den på den anden side af væggen under trappen.
Har I nogen erfaring med dimplex ?.
http://www.dimplex.de/dk/varmepumpe/specielt-tilbehoer/buffertank.html
Alternativt starte op med 100 liter og lave om efter næste vinter hvis det kniber eller være mere flittig med brændeovnen. Pumpen skulle være dimensioneret en smule større end nødvendigt.
Der er 30 m2 beton gulvvarme, 50 m2 16 mm pex wavin gulvvarme med plader i stueetagen samt håndklæderadiator i badeværelset. Ovenpå 60 m2 med 4 radiatorer. Kvistene bør nok isoleres og evt nye vinduer.
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
Ellen
Hej hamselv. A- 10 er det den Viessmann der har nominel 7,7 kw? Min er A 13 .
 
hamselv
A10'eren var/er en Luft/vand'er fra IVT på nominelt 9,9 kW. Ydelsen ved lidt højere udetemperaturer er noget større, hvorfor anlægget bliver lidt hidsigt, hvis ikke den kan komme af med varmen. Derfor kunne den være lidt sprælsk at få i trim. Uden tvivl nørderi og flueknepperi fra min side, men jeg foretrækker at tingene kører så perfekt det er muligt, og accepterer ikke blindt standardsettings.

Har i øvrigt siddet og savlet lidt over Viesmann kataloget. Mange fine varmepumper ser det ud til. Har desværre ikke leget med deres varmepumper endnu. Men det ser godt ud.
 
Ellen
Jamen det er da også rigtig godt at få det så perfekt som muligt. Men foreløbig lyder det som om 200 l ikke er for stort og 100 l måske er nok. Da prisen for 100 og 200 l tank er næsten det samme, er det fristende at sikre sig med 200 l.
 
hamselv
Hvis prisen er nogenlunde ens, valgte jeg ganske klart 200 liter. Gætter sådan en Viessmann til at være glad for lidt vand at arbejde med. Og så længe bufferen er bag klimaskærmen kommer den smule varme den spilder til nytte i huset. Og der er altså ikke tale om tab (selvom mange gerne vil kalde det sådan).

Den er så trinløs hvilket hjælper vildt meget. Støjtallene er så lidt trælse. Men som jeg lige kan se det er det lydeffektniveau der er opgivet, men den snakker altså lidt støj. Så pas på med ikke at få den op og ned af soverum eller skel. 350'eren er jo meget bedre til den disciplin.
Redigeret af hamselv d. 11-02-2014 02:24
 
Ellen
Støjen bekymrer lidt men støjen var beskrevet mindre andetsteds. Lydtryksniveau 63 lyder umiddelbart voldsomt V 7 grader. Men den står omgivet af græs 8 m fra hus bag en hæk, 6 m fra skel hvor der er ligusterhæk mod naboens flisegang. Dvs endnu længere væk fra naboens hus da det er et dobbelthus. Tænker at plante noget espalier hvis det blir for træls. Men lidt bekymret for om lyden går lige op til soveværelser på 1. Sal. Pyha det blir spændende.
 
lars-jacobsen
Du kan evt. prøve Energistyrelsens støjberegner:
http://www.ens.dk/forbrug-besparelser/byggeriets-energiforbrug/varmepumper/stojberegner
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
skov
Hej
Husk at det hedder 35 dB i skel, alt andet lige hvis der ikke andre skærpet krav fra kommune eller lokalplan.
Der kan også være spec. skærpet krav på given tid af døgnet.
Det er meget begrænset hvad græs og en alm. hæk dæmper i støjen.
En "pernippen" nabo kan give mange udfordringer!

mvh
Skov
 
Ellen
Den buffertank jeg skal bruge er det en tank med varmespiral eller bare en tank uden noget i? Min VVS mand holder vinterferie.
 
lars-jacobsen
Bare en simpel tank i stil med denne:
www.wisconsinperspective.com/wp-content/uploads/2012/09/Boiler-Buddy-Buffer-Tank-animation-still.jpg
Dog må der gerne være "difuser" på røret sa vandet bliver ledt stille ind i tanken uden at skabe større strømninger.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Ellen
Tak. Det ser godt og enkelt ud. 200 liter med diffuser, det skal det være :-).
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,228,853 Unikke besøg
XHTML CSS