HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer med modeller og installatør
Silvia
Hej.
Jeg vil gerne skifte en IVT varmepumpe, som ikke kan mere med en ny luft/vand varmepumpe.
Jeg skal ikke have jordvarme af forskellige grunde- mest fordi huset ligger meget højt.
Jeg fik beregnet, at varmepumpen skal være på max 6 kW - bekræftet af energitjenesten.
Jeg har kigget på:
*Vølund- F2026/VVM300,
*Sonnenkraft- modulerende 4,5-12 kW
*Viessmann
*Vaillant- geo THERM plus VWL 62/3-102/3

Er der nogen, der har gode erfaringer med de producenter/produkter?
Jeg har læst og hørt fra flere, at selv om produktet kan være god, så kan det være fejl ved installation.
Er der nogen kan anbefale en god installatør.

Har talt med en installatør af Vølund varmepumpe, virkede professionel; IVT er kommet med forkerte beregninger og Sonnenkraft har været ret tung at kommunikere.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har siden 1985 haft gode oplevelser og god tilfredshed med vølund og deres varmepumper til jordvarme.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
allankj1
IVT synes jeg er et udmærket produkt.

Du skriver maks 6 kw. Er det et meget lille hus du bor i siden den ikke skal være større??? Husk på at på en meget godt dag med minus 7 grader yder pumpen ikke længere 6 kw men noget mindre.

Pumpen afgiver 6 ,14 kw ved +7 grader udenfor.

Ydelsen ved -7 er nok nærmere 4,4 kw, men måske det er nok til huset. Det ved jeg jo ikke.


Hvad har du opvarmet med tidligere og hvad var forbruget til opvarmning tidligere??
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Jeg har et IVT jordvarmeanlæg og det fungerer fortrinligt.
Som en af dette sites brugere siger, så er man godt gående med de fleste af de anerkendte produkter på markedet (hvilket udelukker "discount-kinesere"), men at installation og trim har meget stor indflydelse på komfort og virkningsgrad.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Silvia
Vores hus er fra 1996, på 137 m2 og har isolering på 30 cm i væg.
Ifølge Vølund og energitjenesten's beregninger kan vi nøjes med en varmepumpe på 4,5 kW og max på 6 kW.
Jeg har læst og hørt fra flere, at hvis man vælger en større varmepumpe, så bliver der for mange start og stop og det slider på pumpen.
Vores nuværende er 17 år gamle svensk luft til vand varmepumpe med genvex.
Jeg har ikke noget mod IVT, har også læst, at det er et godt produkt, men jeg kan ikke lide, når sælger prøver på at sælge et produkt på 10 kW, fordi de ikke har andre størrelser og når jeg siger, at energitjenestet har beregnet størrelsen, så fik jeg svaret af sælgeren, at IVT's beregninger er de rigtige.
 
hamselv
NU er jeg gammel IVT mand og må sige at hvis nogen forsøger at sælge dig 10 kW burde de mentalundersøges.....meeeeen har du snakket med IVT i december (og det har du så, for pr 1/1-2014 eksisterer IVT Danmark ikke længere), har man kun haft en 9'er som det mindste på luft/vand siden. Det er en særdeles fremragende varmepumpe, og lydmæssigt langt langt at foretrække, hvis man sammenligner med hovedparten af produkter på markedet. Så ham du har snakket med må have været en uerfaren og dårlig sælger. Netop en L/V 9'er er faktisk særdeles smart til et godt hus, HVIS man tager den store tank-unit. Smider elvarmelegemet over højre skulder og sætter et 9 kW i, i stedet. Desværre er det i dag Bosch der sidder på reservedelene og de har fået et ordentlig hug opad. Men i de glade IVT dage ville sådan en 9'er med den store 300 l tank være et valg jeg selv ville tage, hvis ikke jeg havde have nok. Alternativt ser Viesmann ud til at være lige så fed. Begge er kriminelt dyre og jordvarme ville nok ikke være dyrere og der kan du så vælge en 6 eller 8 kW'er og have aldeles rigeligt i power. Med hensyn til til at anbefale noget så lille som 4,5 kW, sagde en meget klog mand (der virkelig er noget inden for musikken) - "det burde være forbudt at sælge noget under 5 kW, da VV forsyningen bliver for langsom". Og efter at have haft ansvar for opstart og installation af temmelig mange pumper og servicering af endnu flere må jeg give ham ret! Min klare anbefaling er: Helst jordvarme, og har jeg ikke plads køber jeg IVT (nu Bosch) med den store tank og modificerer så jeg ikke bliver flået af elselskabet eller Viessmann. De to nævnte sige ikke en dyt udenfor.

Men det er så min mening.

Synd at du har mødt en sælger der har misforstået opgaven....
 
hamselv
Det lille fif jeg nævner giver dig en 300 l VV tank, hvilket er nærmest urørligt mht brugsvand og så er der indbygget en 150liter buffer der i rigtig trim sparer dig for masser af start/stop. Og fikset med et andet varmelegeme kører skidtet på en 16A sikring. OK VP er pænt i den gode ende - størrelsesmæssigt, men netop sådan et sæt ved jeg kører bare pling plong. Den lille beholder unit har "kun" 80 l buffer og det er korrekt set lige i underkanten til ordentlige start/stop tider.
 
lars-jacobsen
Nu kan man vel heller ikke forlange at en sælger kender DS439, eller har praktisk erfaring ;-)

Havde selv en case i fbm. energistyrelsens prøve til VE-medarbejder, hvor beregninger viste at en VP på ca. 4,9kW ville være nok. Men det kommer altså til at knibe med det varme vand i et hus med kar (som var tilfældet her), med mindre man har en forholdsvis stor VVB. Det var der så ikke, hvorfor anbefalingen gik på en 6-8kW, alt efter fabrikat portofølge.
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
ds439.jpg

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Hej igen

Har man nogen aflæsning af hvad forbruget har været på den tidligere pumpe. Det er muligt at den har varmet Jeres hus fint nok op men hvad har elforbruget været på pumpen???

Ud fra dette må det jo være muligt at sige noget om hvor stor den nye skal være.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Ellen
Jeg har ikke erfaring med pumperne men har haft undersøgt stort set alle L/V pumper. Var meget i tvivl om DVI og Viessmann. Har valgt Viessmann 222 S 9-10,7 kw. med kølemiddel i rørene ude da den står 8m fra hus. Plus 100 eller 200 l buffertank. Den er billigere end de store udendørs kompressorer med fjernvarmerør. Den har også en flot årscop og en fin cop ved 0-7 grader. Den skal installeres i marts/ april.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,321,186 Unikke besøg
XHTML CSS