HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank?
Kubri
Jeg har installeret en 14 kw. lv pumpe til gulvvarme, som har en shunt med 5 zoner.
Lv pumpen er tilsluttet en rør Varmeveksler og vandet fra pumpen cirkuleres med en Alfa 2 pumpe.
På de anden side af veksleren er shunten til gulvslangerne (20mm pex) tilsluttet, og en Alfa 2 pumpe circulerer vandet her.
Systemet fungerer ikke mere end ca. 1½ døgn, hvorefter lv pumpen stopper med fejl. Jeg mener det pga overhedning af kompressoren. Lv pumpen kan resettes efter ca. 12 timer.
Lv pumpen starter ca. 8-10 gange i timen, når den kører.
Nu overvejer jeg at udskifte veksleren med en buffertank, men ved ikke nok om det.
Kan jeg nøjes med en 150 l tank?
Kan en varmtvandsbeholder til central eller fjernvarme anvendes som buffer?

Gulvvarmen er installeret i beton ca. 80 m2, velisoleret hus, hvor anden opvarmning er el.
Har nogen et godt forslag til, hvordan jeg kan få det til at virke?
Jeg har tilknyttet en skitse af installationen!
 
pmp
Hvad bruger du shunt og varmeveksler til ? og hvorfor en 14 kw til kun 80 m2 ?
Intet under hvis varmepumpen ikke kan komme af med varmen, men den fortæller vel hvorfor den er stoppet ?
Du har glemt skitsen
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Undskyld jeg siger det, men det lyder som en meget usædvanlig forkert dimensioneret og designet installation. Hvem i alverden har rådgivet dig til det?

Hvis huset har været betaltbart at opvarme med el, har varmeforbruget formentlig ikke overskredet 2 - 4 kW. Dvs selv den allermindste Panasonic LV ville kunne klare opgaven. Og der taler vi om en 220V varmpumpe af inverter typen, der så er begrænset til 5 kW ved +7° som tillader at gå til 4,2 kW ved -15°. Sådan en fætter ville være rigtig glad for at køre med en buffer på 100 liter og så koble manifolden direkte på med en Wilo Pico. Altså ingen shunt.

Varmtvandsbeholdere er som udgangspunkt uegnede til opgaven da du mangler en diffusor på indgang i disse og der otte optræder uønsket omrøring i disse. Har set det bunker af gange.

Se at få dig en rådgiver der ved noget om varmepumper.
 
Kubri
PMP. Shunten er tiltænkt fordelingen i fem zoner med hver sin termostat.
Jeg er blevet klar på at 14 kw er for meget. Hele huset er på 139 m2, men kun 80 m2 har varmeslanger.
Hamselv. Jeg vil søge efter en rådgiver for korrekt installation.
 
hamselv
Selv med 139 m² forekommer det temmelig overvældende - nærmest gang to af det man umiddelbart ville gætte når huset har kørt elvarme. 14 kW luft vand har jeg brugt på en ejendom med 6 lejligheder. Men størrelsesmæssigt var det alligevel rimeligt, idet det var unge mennesker med et særdeles voldsomt varmtvandsforbrug. Hvad hed dit førforbrug egentlig - bare af nysgerrighed?

Jeg kan næsten gætte hvor du har købt din varmepumpe. Er det hvor jeg tror, ville jeg overveje stærkt at reklamere over rådgivningen (hvis du har fået en sådan). Det er jo ikke rimeligt man skal til at poste en masse penge i at få noget til at du, der burde virke i første forsøg. Er du din egen rådgiver, er der ikke så meget at gøre.

Umiddelbart synes det lidt svært at løse problemet, idet jeg har lidt svært ved at se du kan cirkulere tilstrækkeligt med vand i gulvvarme på kun 80 m². Så er man tilbage ved en halv voldsom buffer. Årsagen er at varmepumpen vil have et ret stort behov for cirkuleret vandmængde - noget større end gulvet. Ergo bliver du nødt til at ofre plads og anvende en halvstor tank, min 3 eller 500 liter. Optimalt større. Klogeligt kører du så varmepumpen udekompenseret, hvis eller den kan. Shunten kan jeg ikke se du skal bruge, men fød dog gulvet direkte med varmekredspumpen. Telestaterne beholder du selvfølgelig. Men sørg for at knibe udekompenseringen så et par kredse altid skriger på varme. For at mindske antal starter kunne det være formålstjenligt ikke at køre med for lav hysterese. Men ligefrem at have den for høj, bør man være forsigtig med. Det kan give væsentlig diskomfort. Hvis der er mulighed kunne man eksperimentere med lidt større genstartsforsinkelse. Det burde gå med indstøbt gulvvarme.

Styring af pumpen på varmepumpekredsen tror jeg er ret nødvendig. Da denne ellers vil lave en meget hurtig og uønsket omrøring i bufferen, man absolut ikke er interesseret i.

Men jeg skyder jo temmelig meget i blinde her, da du ikke fortæller noget om hvad det er du har!
 
Kubri
Tak for dit svar og gode informationer. Huset er et sommerhus og jeg bruger minimal elvarme, ca. 5-6 kw på årsbasis. Jeg bor der ikke hele året.
Desværre har jeg selv koordineret rådgivning med hjælp fra "gode" venner. Jeg modtog en skitse med tegning på installationen fra leverandøren af LV pumpen, men ønsker ikke hænge ham ud her i gruppen.
Jeg har problemer med at tilknytte skitsen, som er en PDF fil.
 
hamselv
Pil den ned og sælg den. Monter en der er egnet. Gerne noget der er handlet via et firma med VP viden vil være mit råd. Produktet lyder til at være regulært uegnet til opgaven, og kan umiddelbart ikke bringes til at virke tilfredsstillende. Er det fordi du gerne vil selv, for evt at spare, så ser jeg intet problem i det. Men følg de anvisninger der nu måtte følge med.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,230,288 Unikke besøg
XHTML CSS