HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
For varmt efter efter-isolering
kharder
Hej,

Vi har 276 kvm hus der er opvarmet med en Danfoss DHP-8L. Vi har forskellige typer, ældre radiatorer i både beboelsen og kælderen. Der er ingen andre følere end den der sidder i varmepumpen. Inden vi fik isoleret loftet, følte vi, at varmepumpen ikke rigtig kunne følge med. Derfor opvarmede varmepumpen kælderen og vi lod pejsen varme beboelsen.

Loftet blev isoleret for ca. en uge siden, og vi forsøgte at lade varmepumpen styre det hele selv. Vi vil gerne have en temp. på de 20 grader, men problemet er, at det bliver for varmt. Temp. kommer op på omkring 22 - 23 grader og vi er ved at smelte.

Vi har ikke ændret på andre indstillinger på varmepumpen end rum temp. og har skruet ventilerne ned i beboelsen, så vi ca. rammer 20 grader. Min tanke er bare, at det må være bedre at kunne lade alle ventilerne være helt åbne?

Varmekurven er indstillet til 40 grader og strømforbruget er på ca. 30 kwt på fyret i døgnet.

Hvad kan vi justere på?
 
lars-jacobsen
Umiddelbart skruer man jo ned for rumtermostaten, som i også har gjort. Men det rigtige vil være at sænke varmekurven, idet den jo afspejler husets isoleringsgrad. Er den ringe ligger kurven forholdsvis højt, og jo bedre isoleret jo lavere. Derfor bør du prøve at lege/regulere med denne indstilling. Hvad den eksakt bør stilles på ved jeg ikke, men prøv at sænke den i tempi på et par grader. Vent et par dage og gentag om nødvendigt, indtil det bliver for koldt. Så skal den lige have et hak tilbage igen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nu kender jeg ikke Thermia's justeringer, men mon ikke det er nogenlunde samme parameter som på vores, Lars. Og der sænker du finjusteringen, når du har lavet sådan et stunt, som kharder beskriver. Har selv lige været den igennem, med to skunke. Og der passer det fint med at finjusteringen eller parallelforskydningen sænkes en smule (jeg måtte have fat i den samlet fire gange, inden jeg fik den til at passe igen. To gange på nordskunken og to gange på sydskunken. Overvejer så at give den en lille smule op igen! Gider ikke fryse (det gør vi så heller ikke). Men jeg kan godt lide det er godt varmt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,403 Unikke besøg
XHTML CSS