HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gennemsnitligt el forbrug i døgnet?
Tonny
Hej.

Jeg har lige installeret min nye varmepumpe som jeg har købt hos Vvs-eksperten.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvor meget i bruger i døgnet på jeres varmepumper.

Min varme pumpe har haft lagt lidt hårdt ud, men det er formentligt pga. den ikke var sat rigtig op.
Jeg har justeret på temperaturen og det kan også ses så småt, men bruger den stadig forholdsvis meget el i forhold til hvad jeres gør?
Tonny tilknyttede følgende billede:billede:
el_forbrug.jpg

Mvh. Tonny A.

182m2 hus gulvvarme i 100m2.
Opvarmes med en AW 10 DPNHE og ja det er den fra vvs eksperten.
 
Tonny
Jeg kan ikke lige finde ud af hvordan jeg redigere mit indlæg, men vores normal forbrug pr. dag har den sidste måned i snit været lige omkring 20 kwh.
Det ligger vist i den tungere ende, men der står et saltvands akvarie som hjælper rimelig fint til også.
Mvh. Tonny A.

182m2 hus gulvvarme i 100m2.
Opvarmes med en AW 10 DPNHE og ja det er den fra vvs eksperten.
 
lars-jacobsen
Elforbrug alene siger ikke meget.
Mit har i den forgange uges tid ligget mellem 16-20kwh/døgn, mens f.eks. Allans har ligget mellem 11-13kwh/døgn.

Om det er meget eller lidt kommer an på mange ting. f.eks. husets størrelse, isoleringsgrad, aktuel driftstemperatur inde, udetemperatur samt VV behov.

Og igen det er kun varmepumpen, ikke den samlede husholdning.

Prøv f.eks. at kikke i den lille blå om varmepumper:
http://www.danskenergi.dk/~/media/Varmepumpe/Den_Lille_Blaa_om_Varmepumper_.ashx
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Min varmepumpe har brugt følgende i strøm : sep 2013 178 kWh
Okt 2013. 285 kWh
Nov 2012. 582 kWh
Dec 2012. 861 kWh
jeg har seperat elmåler på Varmepumpen og kender derfor det præcise forbrug.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Skovmanden
Mit nye anlæg der er etableret 9 oktober brugte i snit 11,87 kwH per dag i oktober.
I november er gennemsnittet indtil videre 14,54 kwH per dag.

Jeg savner ikke min Salamander kedel:-)
IVT Premium-line EQ8 med 390 meter slange og 300 l buffertank.
173 kvm hus fra 1947 (130 kvm opvarmet med radiator, resten kold kælder)
Forbrug 2014 = 4503 KwH
Forbrug 2015 = 5120 KwH
 
hamselv
Det er da et dejlig lavt forbrug.
 
Rasmus
Mit totale el-forbrug ligger på 29 kwh/døgn i Nov indtil nu.. Jeg har ikke bimåler på VP'en men tror den sluger 15-16 kwh dagligt pt.

Det skal siges vores hus er et 60'er hus med hulmursisolering og 250-300 mm granulit på loftet
CTC 308 fra oktober 2013, 166 m2 opvarmning i stueetage + 80 m2 kælder, 360 m slange i 2 lag.

21 grader, køre med natsænkning, 8 timer, -1 grad

Nu med Morsø brændeovn i stuen :-) ca 22-23 grader når der fyres op i brændeovnen
 
Tonny
Jeg vil tro min p.t. ligger på 60 kwh i døgnet så der er blevet bestilt tid til "doktoren" skal komme forbi og se på patienten.

Jeg er lidt spændt på at se hvordan det så ender ud.
For hvis det viser sig at en luft/vand varmepumpe skal bruge 60 kwh i døgnet så har jeg ikke råd til at have sådan en fætter kørende.
Mvh. Tonny A.

182m2 hus gulvvarme i 100m2.
Opvarmes med en AW 10 DPNHE og ja det er den fra vvs eksperten.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Mit råd til dig og alle andre: få sat en bi måler på Varmepumpen, så kender du altid dit nøjagtige forbrug. Aflæs bi måleren hver måned, det giver en god ide om alt er ok og ubehagelige overraskelser undgås.

Man undgår også at Varmepumpen måske uretmæssighed får skylden for et for højt elforbrug som måske skyldes en gl fryser, for mange fladskærme, øget brug af tørretumbler osv osv.

Og ja hvis nu at Varmepumpen har for højt elforbrug så kan man reagere med hurtigt.

Jeg har siden 1986 aflæst min bi måler hver måned og har nu et godt sammenligningsgrundlag for netop mit hus.......

Nå men som sagt bare et godt råd..............
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Vi har for vane altid at sætte bimåler på, ikke mindst i nye huse. Mange mennesker "spiser" de fine BE beregninger råt og tror det er det de skal forvente. Det var helt stygt for nogle år siden og vi drønede rundt for at eftervise effektfaktorer osv. Og den lille øvelse viste sig vildt meget nemmere når der sidder en måler i tavlen. Hjælper kunden så ovenikøbet med til at aflæse og udregne, var erfaringen de blev vildt meget klogere. Idag er husene bedre end for bare et par år eller tre siden.

På den konto husker jege et totalrenoveret hus, hvor vi sporede grimme problemer med isoleringen. Der var så snydt med nogle vindbrædder og skumisoleringen i hulmuren var smuldret og forsvundet. Eller det helt nye hus, hvor jammeren ingen ende ville tage, før en elmåler afslørede at det almindelige elforbrug lå på det dobbelte af varmepumpens (teenager, cooker, masser af spots osv). Eller der hvor man endte med en termografering og så at en hel gavl var en katastrofe. Eller der hvor elselskabet gav varmepumpens elforbrug skylden, selvom den var frakoblet (bivalent drift med gasfyr). Elmåleren viste så noget der lignede det beregnede, og en eftersøgning fandt en blokeret dykpumpe og lidt andre ting. Eller der hvor grumt jammer blev ved, på trods af massiv besparelse i forhold til den gamle orange. En grundig gennemgang af hvad der stod i menuen, mht drifttider, medførte kontrol af vandforbrug, hvilket endte med restriktioner på hvorlang tid man stod i badet (igen teenagere). Eller der hvor man ikke forstod det store forbrug, før grundig analyse vist 6-dobbelt forbrug på brugsvandsopvarmning.

Såøhhhh - helst altid en elmåler.....Det bliver man både klog og bevidst af. Alt andet er regulært gætteri. Og spørger man os der kan læse indenad hjælper vi gerne med at oversætte.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv

Lige mine ord, har du forresten set at jeg har lagt en besked til dig?
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Mailsystemet duer åbenbart ikke. Ved noget mere om alting efter den 1.!
 
woebbe jordvarme siden 1985
Nå så er det derfor jeg ikke har fået noget varSmile jeg ville blot vide om du kom på Sjælland og hvad du ca skulle ha for at gennemskylle mine jordslanger med dit snedige skyllesystem.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Ved det PT ikke. Ved ejheller om jeg får sagerne med mig, eller først skal til at bygge nyt. Og den er lidt ond at prøve at ordne efter normal arbejdstid pga transporttiden.
 
Lond
Jeg byggede for et par år siden et 160 m2 lavenergihus, (lige knap et passivhus). Eneste varmesystem er en Genvex 185 Combi som laver varmt vand og varm luft og ventilerer huset med den varme luft.(Vel nærmest en luft til luft varmepumpe hvad varmen angår)
Luften trækker den ind gennem et Airvex system som er 3x30 m 160mm rør nedgravet i 1,5 meters dybde. Huset har stået tomt og indetemperaturen er sat til 20 grader året rundt.
Forbruget er 2800 kWh om året hvoraf de ca 700 kWh er til ventilationen. Altså et varmeforbrug på ca 2100 kWh uden noget forbrug af varmt vand.
Selv på de koldeste dage kommer friskluften ind med 4-5 + grader .
IVT Greenline HE E9 KW med combivandvarmer med 300 l og buffer 120 l. 250 m2 og 2x300 m 40 mm jordslange i 1m dybde og afstand. 150 m desvæære under fliser. Solceller:2x3,5kWp og 1x 7kWp mod Sydsydvest og 15grader hældning.
 
helskov
Min gennemsnit for Septemper er: 8kwh
Mit gennemsnit for oktober er: 13,9kwg
Mit gennemsnit for november er indtil videre: 15,75kwh

Vi har 23gr.
Huset er 152m2 Energiklasse D
Gulvvarme og 2 radiatorer i to værelser.

Nyder at købe el'en til 1,35kr inkl alt Smile
Mit pillefyr i det gamle hus var jo nærmest et oliefyr tilsammenligning økonomisk.

Det er også en pumpe fra VVS eksperten.
 
helskov
Iøvrigt har Syd energi nogle finde målere til 300kr som er fin til bimåler. Det er målere fra Kamstrup.

http://www.seshoppen.dk/shoppen/product%20view?productId=1010000000000
 
Skovmanden
Novembers gennemsnitlige forbrug havnede på 16,65 kwH per døgn.
Det forventede forbug var opsat til 16,50, så det passer jo meget godt.
IVT Premium-line EQ8 med 390 meter slange og 300 l buffertank.
173 kvm hus fra 1947 (130 kvm opvarmet med radiator, resten kold kælder)
Forbrug 2014 = 4503 KwH
Forbrug 2015 = 5120 KwH
 
allankj1
November var 10% varmere end i et normalår og alligevel har du brugt 1 % mere strøm. Jeg brugte 22% mindre strøm end beregnet for november :-)

http://www.teknologisk.dk/graddage/pressemeddelelse/492
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Skal tingene være fuldkommen korrekte skal du korrigere for den eksterne pumpe. Den er ikke med i varmepumpens beregnede forbrug. Små ting ganske vist.....
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,322,032 Unikke besøg
XHTML CSS