HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tomgangsforbrug
Leo_Jensen
Hej

Mens jeg var på ferie var min varmepumpe tændt, men ud over varmetab fra VVB og buffertank burde der ikke være noget forbrug til opvarmning af huset eller varmt vand. Resultatet var da også et meget konstant forbrug på 9.3 kWh/døgn = 390W
Det syntes jeg var en hel del, så jeg prøvede at slukke helt for varmepumpeinstallationen en dag vi ikke var hjemme. Forbruget var nu 'kun' 150 W (til frysere, køleskabe og diverse standby og opladere)

Varmepumpeinstallationen bruger dermed 240W på 'ingenting'. Det synes jeg lyder voldsomt.

Der er nok 5-8 meter uisoleret rørføring med op til 50°C vand i, og der bliver derfor lunt i fyrrummet på denne årstid, så noget af tabet ligger selvfølgelig der, men kan det virkelig afgive 240W ?

Næste skridt bliver vist at få isoleret mine rør...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Walther12
Jeg har det samme problem, og har fundet ud af at min bruger ca. 1 Kwh i døgnet. Det må bruges på føler og div.
Så den koster selv om den ikke køre ca. 1,6 kr. i døgnet hvis jeg regner rigtigt.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
lars-jacobsen
Hvis du har en bare lidt moderne elmåler (ikke drejeskive) plejer de at kunne vise aktuelt forbrug i W. Så kan du jo prøve det omvendte, at slukke for alt det andet så det kun er VP der bruger strøm.
Isolering af rør mm kan godt betale sig. Selvom du ikke har et tappe forbrug, vil der stadig være et betydeligt varmetab (og strømforbrug) på at holde din VVB på den ønskede temp. Hvis du ikke har spæringer eller andet der begrænser, kan du godt risikere at have flere opvarmninger/kørsler pr. døgn.

Til orientering bruger min VP ca. 6w i ren stb.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Leo_Jensen
Min elmåler er godt nok elektronisk og med fjernaflæsning, men den bor bag en aflåst glasdør, så jeg har ingen knapper, jeg kan trykke på.
Til gengæld har jeg online adgang til registreret forbrug på Trefors hjemmeside, så jeg er såmænd ikke i tvivl om at forbruget er som jeg har beskrevet.
Ekstern cirkulationspumpen har været slukket længe, og gulvvarmen er spærret af for at forhindre flow. Radiatorerne er med termostater, som jeg ikke kan forestille mig har kaldt på varme. Hvis de har har behovet været helt ens dag for dag...
Eneste betydende forskel på de 2 situationer er dermed at VP er slukket.

Her forbruget på dagsbasis i min ferie:
i41.tinypic.com/2127ss3.png

Og her på timebasis den dag VP var slukket på hovedafbryder
i39.tinypic.com/643q08.png

LG ThermaV er lavet, så den cirkulerer vand fra hhv buffer og VVB temmelig tit for at måle temperaturen de 2 steder. Derfor kan der ikke afspærres. Tåbeligt ikke at trække et par følere ud til det, men det gør selvfølgelig installation nemmere...

Den interne cirkulationspumpe kører ca. 2/3 af tiden med en effekt på 35W. Den originale var støjende og bestemt ikke lavenergi, så den har jeg udskiftes til en Alpha, hvorved jeg sparer 100W x 2/3 x 8760 = 584 kWh/år.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Leo_Jensen
Hej igen

Så tror jeg faktisk at årsagen til det store tomgangsforbrug er fundet Smile

Jeg havde i år, i modsætning til tidligere år, slukket den eksterne cirkulationspumpe. Vandet i bufferen blev derefter temmelig varmt pga af 'baglæns' cirkulation fra returløbet, og gulvet blev derfor også varmere end hvad der var rart, da der blev cirkuleret vand vha den interne cirkulationspumpe. Løsning: Luk hanen til gulvvarmen. Ja, så blev gulvet koldt...

Nå, så blev det fyringssæson en gang i sidste uge. Bufferen var selvfølgelig stadig grundigt opvarmet, så jeg åbnede flowet let og tændte den eksterne cirkulation for at få vandet til at cirkulere i den korrekte retning.

Det blev ikke godt. Alt for varmt vand i bufferen, og det faldt ikke i temperatur. Samtidig kunne jeg se på temperaturudlæsningen på VP, at den mente at bufferen lå på 50-55°C og VVB på 30-35°C, og det betød at VP kørte ret ofte, og det har den jo nok gjort hele sommeren og derfor brugt pænt meget energi på at forsøge at få VVB op i temperatur.

Jeg prøvede så at slukke på hovedafbryderen for at få systemet kølet ned. Cirkulationspumpen kørte stadig, så bufferen var nede i temperatur efter 10-12 timer. Ved genstart var situationen dog hurtigt den samme.

Så kontaktede jeg Kinnan (LG-importøren) i går aftes pr mail, og nu bliver jeg altså nødt til at rose dem: Deres Robert Lauridsen kunne genkende min installation som udført af Fyns Klima Teknik, og de lavede lidt 'spændende' cowboytricks i VVS-installationen:

Der sidder en temperaturføler i VVB (Metro) op i et dykrør nedefra. Føleren er ikke sat ret langt op, måske 40-50 cm, og man får derfor den indstillede temperatur i stort set hele beholderen. Udmærket, masser af varmt badevand er jo dejligt.

LG Therma V vil trække el-varmelegemet, når returtemperaturen fra VVB-varmekredsen kommer op på 48°C. Det kan vist ikke justeres. Fyns Klima Teknik har bevidst valgt en beholder uden elvarmelegeme, så det sker selvfølgelig ikke.
Ved at køre retur fra centralvarmekredsen og VVB-kredsen sammen bliver returtemperaturen til VP sænket, og VP bliver 'snydt' til at producere varmere vand. 55°C er slet ikke et problem. Til den periodevise Legionella-kur bruges det interne varmelegeme.

Robert ringede så i eftermiddags og forklarede ovenstående. 'Prøv lige at check om føleren i stigrøret er faldet under ud. Det gør de nogle gange'.
Og jep, den var faldet ud og målte bare temperaturen under VVB blandt diverse rør til centralvarme og VP-cirkulation. VP har derfor forsøgt at køre VVB op i temperatur, men har ikke kunne måle den korrekte VVB-temperatur.

Grin
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,324,464 Unikke besøg
XHTML CSS