HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Produktion af varmt vand.
Joffer
Hej Alle.
Er det normalt at min varmepumpe er 4 til 5 timer om at varme min varmtvandsbeholder op fra 43-44 grader til 50 grader. Jeg har bemærket at min varmtvandstemperatur kan falde 1-2 grader periodisk mens varmtvandsproduktionen er i gang. Jeg synes typisk kun at det forekommer i fyringssæsonen.
Mit anlæg er et Vølund fighter 2025 6W samt en VVM300 i et nytopført fra 2010 hus på 130 m3

På forhånd tak.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Selv om det kun er en 6 kw så syntes jeg 4-5 timer lyder af al al for lang tid.

Måske kunne det være fordi der, under varmtvandsproductionen, stjæles/forsvinder varme til dit gulvvarme/radiator system.

Jeg oplevede præcis det samme med mit gl jordvarmeanlæg, samtidig med at Varmepumpen lavede varmt brugsvand forsvandt der varme til mit gulvvrmesysten. Det gik også omkring 5 timer før temperaturen blev hævet 8 grader i varmtvandsbeholderen.

Men det er blot et skud fra hoften, det er jo ikke sikkert at det er det samme der er galt med dit anlæg.

Du kunne jo også prøve at ringe til vølund varmeteknik og spørge dem de har Tlf 97172033.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Det at temperaturen falder under produktion skyldes formentlig at der sker et termisk flow/turbolens intern i beholderen (omrøring) og du derved får noget af det koldere vand fra bunden af beholderen forbi temperatur sensoren, som formentlig sidder i den øvre halvdel/toppen. Ganske normalt, no problem.
Se f.eks. http://www.heatpump.dk/images/bb.jpg

Men 4-5 timer tyder på en fejl et eller andet sted. Der er mange muligheder. Ville starte med at checke alle indstillinger står "normalt", Et andet bud kunne være en "hængende" 3-vejs ventil, så du ikke får varmen til beholderen men rundt i gulvene. Det kan checkes ved at se om gulvvarme fremløbstemperaturen stiger, når der produceres varmt vand.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Joffer
Hej Woebbe og Lars.

Vølund har været hos mig 2 gange, hvor de kontrollerede diverse ventiler samt indstillinger, dette så normalt ud.

Men de konstaterede som Woebbe skiver at " energien i varmtvandsbeholderen forsvinder til gulvvarmen. Men de havde ikke noget umiddelbart bud på en løsning, andet end at jeg kunne tilkalde min vvs´er som har sat anlægget op, alternertivet kunne være at bruge el til opvarmning af vandet.

Min vvs´er har også set på det og de har heller ikke et godt bud, de siger det ser normalt ud :-(

Mht. fremløbstemperaturen som Lars nævner, kan jeg se at den ligger på 40-42 grader når 3-vejsventilen slår over efter endt vandproduktion.

temperaturen i VVB hiolder sig i ca. 1,5 til 2 timer derefter VV produktion igen.

Woebbe hvad var løsningen på dit anlæg, da dit problem liger meget det samme som mit ?
 
hvac-jan
Hej
Din 3 vejs ventil er utæt. Den skal adskiltes,, jeg kan varme 180l op på 20min med 6kw varmepumper ( 48 c)
Panaconic 6kw monobiok 110m2 med gulvvarme.
Luft/vand
 
kla
hvis varmepumpen køre i Combi mode, vil den lave varme og varmt van i en cyklus på 20 minutter varme 20 miutter varmt vand, du skriver at det altid er i fyringssæsonen, så hvis huset kalder på varme samtidigt med et varmtvandsbehov forlænges opvarmningstiden på det varme vand, det lyder lidt som der skal justeres lidt.

det koster 1,16 kW at hæve temperaturen 1 grad på 1000 liter vand
varmepumpens effekt er måske 3 kW når du køre brugsvand.

Ja så er det bare at regne når du hæver 300 liter vand som jo er i en VVM 300 så bruger du 258W på at hæve 300 liter 1 grad X 7 giver det ca 1,8 kW til opvarmning af vand.

så umiddelbart 1/2 time til at hæve temp. fra 43 til 50.
hvis du har cirkulation på det varme vand kan du fordoble tiden som bruges til opvarmning af varmt vand
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Joffer
Jeg har det indtryk af at, gulvvarmen bruger varmtvandsbeholderen som en reservetank, selvom jeg har en Nibe UKV 40 buffertank.

Nogle andre jeg har snakket med mener at energien fra VVB ”shuntes” over i gulvvarmen men kan dette lade sig gøre?

Jeg kører VV produktion i 4-5 timer og 1,5-2 timer efter har den tabt 5 grader og derefter igen 4-5 timer VV-produktion, sådan døgnet rundt, med mindre at huset ikke trækket på varme.
 
kla
Ja hvis du f.eks. har ændret på gradminutindstillingerne helt håbløst kan den shunte energi fra kappen til gulvvarmen.

tag nederste front af indedelen læg dig på knæ, til højre er der en ventil hvor der er vist et håndtegn, prøv om du kan dreje ventilen manuelt, hvis du kan det, drejer du skruen ved håndsymbolet derved sætter du ventilen på auto, (tror måske at det er det som der er galt)
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Woebbe hvad var løsningen på dit anlæg, da dit problem liger meget det samme som mit ?

@joffer
Kort fortalt fungerede min gl vølund 707 uden 3 vejsventil, der var en seperat cirkulationspumpe der startede når der skulle laves varmt brugsvand og den pumpe var kraftigere en den der sad på gulvarmekredsen, på den måde kunne den snuppe alt varmen til at lave varmt brugsvand.
Problemet opstod fordi jeg var nød til at udskifte cirkulationspumpen til gulvvrmen med en kraftigere pga udvidelse af huset.
Enden blev at jeg selv byggede en styring som med et relæ afbrød cirkulationspumpen til gulvvarmesystemet når Varmepumpen skulle lave varmt brugsvand, det virkede super godt.

Ovenstående løsning kan du ikke bruge da du har en 3 vejsventil istedet for.

Men har du ikke en kuglehane på enten afgangs eller tilgangsrøret fra Varmepumpen ud til dit gulvvarmesystem, der sidder mange gange 2 kuglehaner med et snavsfilter imellem. Det jeg tænkte du kunne prøve var at lukke for en af kugle hanerne når du kan se at Varmepumpen mere eller mindre forgæves forsøger at lave varmt brugsvand.
Prøv så at lægge mærke til om den ikke temmeligt hurtigt bliver færdig med at lave varmt brugsvand, hvis det er tilfældet tror jeg at fejlen ligger i din 3 vejsventil.

Husk at åbne for kuglehanen igen så du ikke får en fejl melding pga manglende cirkulation ii gulvvarmen.

Det er jo en vølund du har og måske er det muligt at logge filer med et USB stik, hvis det er muligt kunne du prøve at sende en besked til pmp som også er på dette forum, han er virkelig en sand mester til at aflæse og tyde logfiler, han kunne muligvis ved hjælp af log filer fra din varmepumpe finde den sandsynlige årsag til problemet.

Og helt sikkert er det at der er noget galt, den skal ikke være så længe om at ve varmtbrugsvand.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
Men de konstaterede som Woebbe skiver at " energien i varmtvandsbeholderen forsvinder til gulvvarmen. Men de havde ikke noget umiddelbart bud på en løsning, andet end at jeg kunne tilkalde min vvs´er som har sat anlægget op, alternertivet kunne være at bruge el til opvarmning af vandet.

Vølund forslag om at bruge el til at opvarme det varmebrugsvand er da helt hul i hovedet, hvordan kan man dog komme med sådan et Angry forslag?????

Hvis alt andet glipper, så vil jeg da tro at man som en sidste løsning kunne montere en elektrisk ventil på afgang eller tilgangs røret fra Varmepumpen til gulvvarme systemet, den elektriske ventil skal så kobles så den lukker for cirkulationen til gulvvarmen når Varmepumpen laver varme brugsvand.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,328,989 Unikke besøg
XHTML CSS