HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme: Årligt eftersyn
Fighter 1145
Hej

Jeg er klar over, at man ifølge reglerne for jordvarme skal have udført ét årligt eftersyn. Det første fik vi i forbindelse med Vølunds indregulering, men nu skal vi så have dem fremadrettet.

For få dage siden modtog jeg et tilbud fra Vølund. Det lyder på 2050,- kr. incl. moms. Jeg er kun interesseret i at opfylde minimumskravet og altså få det lovpligtige årlige stempel.

Hvad bør et sådant eftersyn koste, og er der nogen, som kender gode/billigere alternativer til Vølunds eftersyn ?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har fået samme tilbud som dig.

Hvis du bruger vølund er du sikker på at alt bliver udført som det skal og at montøren der kommer ud til dig vid hvad han han skal vide om lige netop dit anlæg. Jeg tro også at vølund opdatere din software ved eftersynet.

Omvendt kan du jo også finde lokale VVS er som kan udføre opgaven sikkert til en lidt lavere pris, men det er lidt lige som forskellen på at køre bilen til servece hos en autoriseret forhandler eller en uautoriseret.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Fighter 1145
Hej Woebbe

Tak for dit svar. Det lyder meget fornuftigt, så jeg prøver Vølund. Som jeg læser aftalen gælder den jo kun for 1 år ad gangen, så jeg kan jo altid skifte, hvis jeg ændrer holdning. Jeg kommer også til at tænke på, at der vist er en udvidet garanti, hvis vi køber årlig service hos Vølund.
 
woebbe jordvarme siden 1985
nej garantien er den samme nemli 5år, men hvis du tegner serviceabbonnement er der ingen selvrisiko. ellers er selvrisikoen vist nok ca 1600 kr.

jeg renser selv diverse filtre m.m. og får kun lavet sertvice ca hvert 3 år (af vølund). jeg ved godt det ikke er helt lovmæssigt korrekt men jeg har aldrig siden 1985 skulle vise noget til kommunen vedr mit jordvarmeanlæg og jeg kigger ca 1 gang om måneden til trykket i jordslangerne, så min egenkontrol er mere effektiv en den måling der laves ved service. det holder mine sertviceudgifter på et minimum. det er sådan jeg gør men det er naturligvis ingen anbefaling. Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jeg vil nu også anbefale man holder sig til et servicefirma der er bekendt med anlæggenes styring. Dvs for Vølunds vedkommende et servicefirma der er bekendt med det der kommer ud af fra Nibe fabrikken. De burde kende til styringerne osv. For at overholde trykdirektivet skal vedkommende være aut kølemontør, eller ISOcertificeret som det hedder idag. Du kan altid kontrollere på KMO.dk at certificeringerne er i orden. Men holder man sig til levarandøren af anlægget er man normalt bedst stillet, da denne så følger anlægget. I det er nok nemmere at få en bedre behandling, hvis uheldet er ude, hvis man har en fin eftersynsbog, end hvis man ikke kan godtgøre at en ordentlig service er udført.

Men kan man ikke blive enige, kommer der mange mærker ud fra de store svenske fabrikker. Og der er derfor lidt valgfrihed. Det er så ingen hemmelighed hvad vi sælger. Og vi servicerer derfor også Bosch og Carrier (+ en lang række gamle varmepumper + Nilan pumper). Men vi har indtil videre takket nej til Vølund, DVI mm, idet vi ikke føler vi kan give en seriøs rådgivning, og ikke kender anlæggene til bunds.

Det kan for lægmand synes simpelt lige at kigge til filtre, observere lidt, måle lidt og så udfylde et serviceskema. Men min gamle mester sagde altid: "Alt hvad man kan er nemt"! Og da vi for eksempel ikke kan og ikke kender styringerne på andre fabrikanter, vælger vi at frasige disse, istedet for at stå som amatører med næsen i bogen. Livet er svært nok med at huske fire forskellige styringer i indtil mange forskellige varianter.
 
hamselv
Med hensyn til jordvarmekredsen, skal denne inspiceres jvf jordvarmebekendtgørelsen. Misligeholdelse af dette kan iflg de kommunale personer der administrerer dette straffes med bøde. Men en egentlig kontrol af dette er vi ikke bekendt med udføres. Ejheller har vi hørt at AT giver bøder for misligeholdelse af tilsynet på trykbærende kredse.
 
hamselv
En leverandør kan afvise en garantireparation, hvis ikke anlægget er vedligeholdt foreskriftsmæssigt!

Filosoferer man lidt over tallene (det er altid sjovt).

En bil kører normalt gennemsnitlig 60 km/t (blandet alt muligt).

En varmepumpe har normalt mellem 2500 og 3000 drifttimer pr år. Altså var det en bil, havde vi kørt mellem 120000 og 180000 km pr år. Da vi gerne vil have max levetid og billigste forbrug er det vel ok at få det efterset. Og jeg er velvidende om at man ikke kan sammenligne elektrisk drevne apparater og forbrændingsmotorer, men analogien er vel alligevel til at få øje på.
 
woebbe jordvarme siden 1985
jeg mener ikke at der hos feks vølund er noget krav om at anlægget skal være serviceret af vølund eller andre for at garantien gælder, men det er da klart at hvis et nedbrud skyldes manglende vedligeholdelse dækker garantien ikke. derfor vil min anbefaling altid være at man får anlægget serviceret som foreskrevet og at det bliver foretaget af producenten eller dennes samarbejdspartnere.

ligesom med en bil ved de nok bedst hvordan en citroen serviceres hos citroen i forhold til et ikke autoriseret værksted.

dog kan jeg ikke lade være med at tænke på mit gl vølund jordvarmeanlæg som var i drift fra 1985 til sep 2009. jeg havde kun service på det 3 gange ialt, betalte vølund for ganske få reperationer i hele den periode, servicerede anlægget selv og satte de ca 1600kr som service kostede dengang ind på en bankkonto og de opsparede service penge dækkede mere end rigeligt de reperationer der kom undervejs. men hvis man ikke har styr på hvad man har med at gøre skal man holde sig fra det.

varmepumper i dag er iøvrigt væsentlig mere komplicerede en tidligere og derfor vælger jeg at lade vølund servicere mit anlæg hvert 3 år.

i forhold til hvad service koster på en bil er prisen jo forsvindende lille for servicen på et jordvarmeanlæg især når man som hamselv tager drifttimerne/km med i regnestykket.

men det kunne være interresant at høre hvad der egentlig kan gå i stykker hvis et jordvarmeanlæg ikke bliver serviceret hvert eneste år, spørgsmålet forudsætter at man selv renser filtre på brinesiden og varmebæresiden 1 gang om året og jævnligt checker trykket på manometrene for brine og varmebæresiden.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Hvordan "inspicerer" man jordvarmekredsen ? Graver man den op eller Pfft

Hvis man som woebbe kan finde ud af at rense filter, og tjecke trykket (månedligt) er vi vel enige om det i praksis er bedre/mere sikkert end bare at lade stå til og vente på der kommer en KMO montør forbi "ved lejlighed".
Er helt på det rene med det ikke er er det der står i lovgivningen, men afligevel.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
jordvarmekredsen inspicerec mig bekendt kun ved at se om den holder trykket.
jeg glemte iøvrigt at skrive at jeg også selv checker frostsikringen 2 gange om året med mit refraktometer, det er nemlig ret så vigtigt.Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Du har ret. Det var nemmere i firserne, hvor styringen bestod af en temostat + et par pressostater. Der kunne enhver med et mulimeter + en manometerset lave eftersyn på alt. Idag hvor styringen er fyldt med finurligheder der skal sikre billigste drift, er det noget sværere at være ekspert i alt.

Hvad kan gå istykker:

Det første år reagerer man ikke på flere hundrede alarmer og undlader rens af filter. Resultat frostspængt udedel (L/V).

Et andet sted husker man at ringe og sige den lyder mærkeligt og ydelsen er faldet ->ny kompressor og filter på garanti. (V/V)

En utæthed på et ethylenbaseret anlæg, skal indberettes til kommunen. Et udslip, vil normalt resultere i krav til bortgravning af jorden og dette skal så køres til destruktion i Kolding. Følges op med prøver. Følges dette ikke risikerer du at få et stempel som mulig giftgrund. Den har vi oplevet med nogle enorme omkostninger til følge, men tømning, finde hullet, grave op, køre væk, reetablere.

På en L/L blev vi på trods af aftale om eftersyn afvist. 2 år efter kompressorhaveri som følge af kølemiddelmangel. 100% garanti blev afvist.

Jordvarmerne er så almindeligvis beskyttet så godt at disse oftest "kun" straffer brugerens pengepung, eller stopper varmeproduktionen. Men har du flere fejl samtidig kan du riskere kompressorhaveri. Ellers medfører det normalt kun forhøjet forbrug og forkortet levetid.
 
woebbe jordvarme siden 1985
ja der var meget der var nemmere i firserne.............. he he

men feks udgiften til opgravning og oprensning af jord m.m. ved et udslip fra et glykolbaseret anlæg slipper man vel ikke for bare fordi man har haft 1 årligt service på anlægget??? og det er vel lidt utænkeligt at udslippet sker lige når service manden er på besøg.

det er klart at hvis man selv gentagende gange bare fylder vand på brinesiden uden at finde årsagen så er det jo helt tosset.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Og ja i har ret. Man kan ikke grave slangerne op for at kigge efter disse. Men langt fra alle mennesker evner simple ting som at rense et filtre. Endnu færre har et refraktometer. Utrolig få fatter at indstille en simpel udekompenseret styring og forstår dette.

Og forstår man det selv, har i ret i, man selv kan efterse dette. Og har man en fornemmelse af hvad der forgår, kan lægmand sagtens se om der er oliespild i aggregatets bund og checke for bobler i skueglasset. Kigge på temperaturerne og vurderere om dette giver fornuft. Kigge på sin elmåler og udlæse øjebliksforbruget osv osv.

Fuldkommen lig med at masser kan skiftet olie, oliefilter, checke væsker iøvrigt på bilen. Der er selvfølgelig hjemmemekanikere der har öchelvægte til kontrol af væsker og refraktometre. De har også multiinstrumenter og kan checke ladespændingen. osv osv. Det kniber så når vi skal i bilens computer. På samme måde ryger lægmand i problemer hvis der skal et manometer på kølekredsen. Så ryger vi på forbudt område.

På trods af at "man" selv kan efterse bilen, vælger mange at lade mekanikeren gøre det. Han har øvelsen fra sit daglige virke, og kan alene ved at lytte og håndspålægge finde meget. Igen en analogi, som i kan tro på eller ej.

Jeg har stor respekt for "nørderne" på dette site, men i skal vide at fordi i kan, er det ikke ensbetydende med at det er klogt alle prøver.

Til dem der har etylenbaserede anlæg. Så vær obs på brønden oveni. Der har du en masse samlinger.
 
hamselv
Der har du meget ret Woebbe.

Men igen. Et eftersyn, hvor du finder 397 fejl på et år, vil medføre et forhør af kunden. Derefter en fejlsøgning og om fornødent et forslag til ombygning, udbedring (noget må være galt).

På en L/L'er vil en snigende utæthed blive opdaget og utætheden søgt fundet.

På en jordvarme vil man også søge at finde den. Meget intensivt endda. Jeg har f. eks ledt som en sindsyg efter en der lækker luftboblen i en ekspansion. Vi har pakket om flere gange, skiftet kuglehane og sidst læksøgte jeg lortet med skum for at se om beholderen havde en mikrorevne. Men vi er meget obs på den slags og accepterer ikke utætheder.
I fredag's havde vi et udkald til en 7 år gammel pumpe med udfald lavtryk. Den var installeret af et nu hedengangen firma og havde en sær fornemmelse af det ville være smart at tage det lille service-skyllekar med. Efterfyldte + 60 liter brine på 290 meter slange. Trykprøvede og fandt det tæt. Den har med andre ord aldrig været fyldt og skyllet ordentlig. Samtidig skyllede vi så rigeligt med kobberspåner ud (dem tager mit filter). Da vi så efterfølgende kunne se en forbedring på brinetemp, var vi helt klar over at den aldrig havde udnyttet slangen 100% pga luft.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv du har helt ret, jeg ved præcis hvad jeg selv kan og hvor mine begrændsninger er og derfor vil jeg aldrig være den der råder andre til at gøre det samme.

det er nemlig lige så vigtige at kende sine begrænsninger så man sikre sig at man få faghjælp når det er nødvendigt.

men bortset fra det så er det imponerende så driftsikre jordvarmeanlæg er i dag
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Ja det synes jeg. Kan huske en test tilbage fra start firserne. Væsentlig bøvl med +50% af installationerne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,192,650 Unikke besøg
XHTML CSS