HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vandvarmer?
Den nye i klassen
Man slukker vel for pumpen det meste af sommerhalvåret og får brugsvand fra en vandvarmer?

I så fald, hvor meget bruger sådan en ca. i kW/person?

V.h. Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
heine
du skal ikke slukke din varme pumpe, den laver meget billiger (3 gange billiger) varme vand end en el-patron. men du kan slukke for din gulv varme.
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
Den nye i klassen
Hej Heine,
Takker for svaret.

MEN, montøren mener at der skal en Metro vandvarmer op. Ja, der bliver selvfølgelig slukket for gulvvarmen, men er det ikke overdrevet at have en 10 kW varmepumpe tændt for kun at lave varmt vand til 2 mennesker?

Smile Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
hamselv
Så skal det dæleme være en skidt varmepumpe, hvis du vil bruge elvarme om sommeren, når varmepumpen er aller aller bedst. Hvis den har en godt logik til styring har jeg lidt ondt ved at se undskyldningen for dette. En IVT/Bosch anvender den lidt smarte logik at skrue ned for sin ladepumpe, når kompressoren ikke er i drift - helt ned til 10%. Ved udetemp over et vist niveau slukker den simpelthen for den. Og endnu smartere - den styrer hastigheden efter delta T på veksleren. Dvs i en sommersituation, får den virkelig gas på pumpen, for ikke der skal opstå krimenelle temperaturer. Det virker overmåde fint. Men med en varmepumpe der kan yde 10 kW ved +7° nytter det ikke med en 100 liter metrotank. Det er dødfødt. Du skal have noget med en meget stor hedeflade og gerne stort indhold af radiatorvand. Dvs enten overstørrelse spiral eller kappevandvarmer med pæn volumen i kappe. Selv har jeg en 300/160'er tank. Og det duer suverænt. Anvendt logik er start efter beholderføler, der sidder 2/3 nede på tanken, og stop ca +10-12° på tilgangen af radiatorvand til beholderen. Holdes Delta T 7° over veksleren nøjes man med ganske få starter pr dag.

Mindre beholdere som f. eks 185/40 beholderen hjælper vi lidt med en mindre delta T under VV produktion. Så spiller det.

Så mit råd hedder kappevandvarme ikke under 185 liter (+kappevolumen). Bosch/IVT har nogle egnede. Ligeledes det der før hed Varmehuset. Ellers har jeg set temmeligt egnede BUDURUS spiralbeholdere med temmelig stor hedeflade. Små standard Metro'er og lignende piller vi af og udskifter. Det duer dårligt og giver fejl og bunker af pjatkørsel, når du ikke kan aftage energien.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det med at slukke for Varmepumpen det meste af sommeren og så bruge en el vandvarmer til brugsvand er en dårlig ide bla fordi Varmepumpen er meget billigere i drift end el vandvarmeren, en luft vand er vel nok op til 5 gange mere effektiv om sommeren end el vandvarmeren.

Dernæst kunne det være interesant at høre fra dem der sælger og montere varmepumper om ikke det kan være direkte skadeligt for en varmepumpe hvis den står helt stille i feks 5 måneder om året.????

Et andet spørgsmål er så om man vægter boligkomfort eller absolut laveste driftøkonomi højest.
Jeg kender flere med naturgas som naturligvis pga gasprisen, konsekvent lukker for varmen i huset fra maj til sep/ oktober. Med den svingende danske sommer vil mange opleve indetemperaturer på et stykke under 20 grader hvilket jo ikke lige frem kan betragtes som rart.

Os der har varmepumper har en enestående mulighed for, sommeren igennem, at opvarme huset når der er behov for det og til en meget lav pris.
Man skal selvfølgelig ikke varme huset op hvis der er 25 grader udenfor, men det er bare et spørgmål om at indstille varmepumpens automatik til at slukke for rum opvarmning når udetemperaturen er tilstrækkelig høj til at der af sig selv holdes den ønskede indetemperstur på feks 23 grader.

Jeg har derudover øget minimum fremløbstemperatur til 24 grader hvilket bevirker at vi sommeren igennem aldrig har kolde gulve.

Som ejer af en varmepumpe har man generelt bedre mulighed og råd til at vælge høj boligkomfort end andre som bruger gammeldags opvarmningsmetoder.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Woebbe. En varmepumpe der slukkes på varmepumpen tager ikke skade af dette - selvfølgelig forudsat man lader krumtaphusvarme mm stå aktiv. Men under en vis temperatur er krumtaphusvarme et must for at sikre mod opkog af kølemiddel i olien (og slippe for at kølemidlet ligger i kompressoren). Tages serviceafbryderen er kompressoren lidt i fare.

Sammenlign med ventilationskøling, der måske kun er i drift et par måneder om året. Dette uproblematisk, men det skal gøre rigtigt.

Vores varmepumper (og formentligt og de andre fra de store), har motionskørsel af pumper mm indbygget i styringen, for at forebygge problemer ved lange sommerstop. Synes nok de nordisk byggede varmepumper er ret gode til at forudsige og modarbejde problemer.

Iøvrigt er jeg ret enig i dine betragtninger, og kan se mange veksler energibesparelsen ved anskaffelse af en varmepumpe, til en komfortforbedring. Man vil gerne have lidt lune på gulvet. Man går lidt længere tid i bad osv osv. Her i huset nyder vi ihverttilfælde komfortforbedringen og den fritid skift fra træfyr gav. Ikke mindst kæresten er meget begejstret for styrken i varmtvandsforsyningen og den jævne varme.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv

Det glæder mig at høre at jeg ikke er den eneste der vægter boligkomforten højt.

Det du skrev vedr stilstand af Varmepumpen og krumtapvarme m.m. Vil det sige at nogle komponenter i Varmepumpen holdes varme i løbet at en periode med stilstand ???
Hvis det er tilfældet kan det vel blive problematisk hvis man vælger at slukke/afbryde strømmen helt i sommerperioden og så kon bruge en el varmvandsbeholder til varmt brugsvand ?????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Problemet er værst ved kolde udetemperaturer. Og krumtaphus varmen er normalt kun aktiv når det er koldt. Men kølemiddel har den sære egenskab at det helst vil være hvor det er koldt. Og bliver kompressoren kold, kan kølemiddel lægge sig der og vil få olien til at koge op ved koldstart. Vi skriver det i vejledningerne på industrianlæg, at der skal strøm på en time inden start. Har set en der startede sin klimavarmepumpe ved at tænde/slukke sin forsyningsspænding. Den blev ikke gammel.

De varmepumper jeg kender har logikken til at passe på sig selv, men det kræver man slukker autoriseret og ikke på forsyningen.

Men derudover tyder rådgivningen Claus har modtaget, på nogen mangel på viden om hvad man foretager sig. Elvandvarmere hører til sammen med brænde-, pille- og oldgamle oliefyr (+ måske i fritidshuset der ikke bruges så meget, hvor man så bruger en relativt billig L/V'er til gulvvarmen, og så kan tillade sig at bruge en uden brugsvandslogik).
 
Den nye i klassen
Mange tak for svarene. Tænkte nok at en vandvarmer ikke er optimalt. Jeg må ud at finde noget Bosch/ivt.

V.h. Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
Den nye i klassen
Hej Ham Selv.
Er det sådan noget her jeg skal investerer i, i stedet for en Metro vandvarmer?

http://www.ivt.dk/pages/product.asp?lngID=257&lngLangID=1

V.h. Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
hamselv
Ja eller Varmehusets, eller Budurus, eller noget andet med en pæn stor hedeflade og et ordentlig volumen. Det behøver skam ikke komme fra Tranås. Dem kender jeg bare og hved de er gode til formået. Har skam også fået noget OK ud af Viesmann og Velux tanke, omend disse er på grænsen. Men det kan køre. Det afhænger jo også så væsentlig af hvad din VP kan og har af krav. Men de lektioner vi har modtaget fra praksis, siger: Pas nu alvorlig på, og sørg for en ordentlig hedeflade. Tranås måde duer. Det samme gør f. eks. DVI's. Flade og volumen. Og ve mig om ikke andre aktører på banen har sager der er fremragende. Men har ikke interesseret mig for at finde konkurrende produkter der duer, når vi selv har på hylden. Men ved med sikkerhed at nogen ikke duer. Og det er alt hvad der er småt og beregnet for fjernvarme/gas- og oliefyr. Der er kun bøvl med dem (når de bruges forkert). Bruges de til det de er født til, virker det fint.
 
Den nye i klassen
Okay, takker!

Smile Claus
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,331,873 Unikke besøg
XHTML CSS