HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nye radiatorer eller fan coils. Hvad skal man vælge?
Den nye i klassen
Hej,
Jeg står for at skulle udskifte mine årgang 1973 radiatorer, da varmepumpen åbenbart ikke kan varme dem tilstrækkelig op.

Hvilke radiatorer egner sig til luft/vand pumper? Eller skulle man købe fan coils?

V.h.

Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
Leo_Jensen
Jeg har med godt resultat valgt radiatorer, som er dobbelt så store i nominel effekt som det du har brug for i en almindelig oliefyrsinstallation med 70°C fremløb og 40°C retur.

Jeg har valgt Rio Plan 2 og 3-lags, men mærket er vist ligegyldigt.

Jeg har termostaterne stående på 21°C og et fremløb på 34°C og det varmer fint. Termostaterne er grundindstillet på 7 (stort flow), så cirkulationspumpen er på arbejde...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Den nye i klassen
Hej Leo
Tak for svaret, det kigger jeg på.

Jeg kan se at du kører med 120 liter buffer. Er den stor nok? Hvor mange start/stop har du?

V.h.
Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
Leo_Jensen
Nu afslører jeg lige at jeg ikke går SÅ meget op i mit anlæg:

Jeg har aldrig været inde i installatørmenuen og har derfor aldrig aflæst hvor mange start/stop jeg har.

Mine drifttider virker fornuftige og jeg kan se på TRE-FORs hjemmeside, at der er 2-3-4 peaks i strømforbruget pr. døgn afh. af belastningen, men de afspejler vist kun produktion af varmt brugsvand, hvor beholderen er 180 liter og temperaturdifferensen er noget større.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
lolliken
Hej Den nye..

Bliver dine radiatorer varme over hele overfladen?

Hvis ja, så kan du nok med fordel montere større radiatorer.

Hvis nej, så er det nok ikke dine radiatorer den er gal med. Så er det nok mere sandsynligt at en eller flere af følgende årsager:

- Din varmepumpe har for lille ydelse.
- For lavt flow fra din cirkulationspumpe.
- For meget restriktion i dine radiatorventiler.

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
Den nye i klassen
Tak for svarende.

Lollik: Mine radiatorer bliver kun lune her og der. Der er kun en radiator, tæt på pumpen, der bliver ordentlig varm. Jeg har været stort set alle menupunkter igennem, men uden det store resultat.

Pumpen starter og kører fra få minutter til 3 kvarter! Når fremløbstemp. er på omkring 48 gr. stopper pumpen (sommetider bliver den ved med at køre). Derefter daler returtemperaturen meget hurtigt, så den efter et par minutter er omkring 30 grader. Herefter starter den igen, op til 8 gange i timen!

Jeg kører med 15 år gamle Danfoss termostater og fuld flow. Kan systemet være tilkalket?

V.h. Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
pmp
@den nye i klassen
lolliken har helt ret - du lider af dårlig vand-flow.

Iøvrigt nok det mest udbredte problem i en installation med varmepumpe, hvis man skal se på antallet af tråde her på siden.

Du skal have dine radiatorer indreguleret (lige som gulvarme).
Hvis du sætter bare nye ventiler på de første radiatorer (Der skal være en type der kan forindstilles). så kan du tvinge vandet ud i de sidste.

Det løser også problemet med pjatkørsel.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Den nye i klassen
Mener du termostater, og ikke ventiler?
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
pmp
Forindstillingen sker på ventilen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lolliken
Fandt lige denne beskrivelse fra Danfoss: http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vd53h901_keym.pdf
Mvh Lolliken.
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
lars-jacobsen
Nemlig, og det er ikke mange GDS der ved hvad det betyder Wink

Det er/var noget installatøren burde have styr på i og indstillet/indreguleret i fbm. etableringen af installationen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Den nye i klassen
Okay, tak for info.

Jeg har ikke nogen ring på ventilerne der kan justeres, hvilket nok hænger sammen med, at det er et ét-strengssystem Sad Så jeg kan ikke forindstille.

Hvad med at jeg skifter ventiler til RA-N typen? De er udelukkende til to-strengs systemer, men tror I de kommer til at virke?

Vågnede op til et hus i morges på 17-18 grader... Pumpen har brugt omkring 1,7 kW/timen uden at lave varme!

Jeg har talt med montøren der kommer forbi i næste uge. Han taler om at strømmen kan vende forkert... Fx. hvis DONG har lavet noget ude i vejen. Men kan vekselstrøm køre den gale vej???

V.h.
Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
lars-jacobsen
Med 1-strengs systemer er man endnu mere afhænging af at tingene (flowet) bliver dimensioneret korrekt. Ellers vil den/de første radiatorer på strengen bruge al energien (varmen).
Hvis man bare ukritisk har benyttet samme rørdimension overalt, bør man nok skifte til RA-N ventiler og så justere flowet på den måde.
Man kan sjusse sig til meget, hvis man har erfaringen, ellers må man regne sig frem til det, men det kræver selvfølgelig man har kompetancer på området.

Hvis der bliver byttet rundt på et par faser kan man godt komme i den situation at pumpen ikke kører og laver varme. Men så vil pumpen sandsynligvis give en alarm for fasefejl.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Den nye i klassen
Okay, tak for svaret Wink

/Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,330,111 Unikke besøg
XHTML CSS