HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varme bliver til kulde :(
Den nye i klassen
Hej!
Min CIAT luft/vand blev installeret i november, men har aldrig virket optimalt. Kun 19 grader i stuerne...
Nu har jeg konstateret, at den kører ca. 30 minutter hvor den varmer fint, hvorefter den sender meget kold vand ind i systemet i ca. 3 minutter.
Derefter begynder denne cyklus igen....

Er I nogen der har erfaringer med dette?

Venlig hilsen
Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
kla
ja den afrimer det er en cyklus som er indbygget i din varmepumpe, højst tænkeligt når temperaturen kommer under 2 grader aktiveres den.

for at afrime skal den bruge energi det "stjæler" den fra den varme den lige har produceret.

at du kun har 19 grader i stuerne ?? er jo ikke sikkert at det er VP skyld, måske dit hus er utæt.

samtidigt er din CIAT jo kun en 10,2 kW varmepumpe ved + 7 grader og fremløb på 35 grader ved andre temp. er den alt andet,
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Den nye i klassen
Hej Karsten.
Tak for svaret.

Jeg har sat fremløbs temp op til 49 grader, hvilket giver en retur på ca. 49,5 når pumpen stopper, og ca. 38,6 gr. når pumpen starter igen efter ganske få minutter. Det bliver hiver temperaturen i stuen 1 grad op... så er vi oppe på 20... stadig i underkanten. Udendørstemperatur omkring frysepunktet...

Som pumpen kører nu, bruger den alt for meget strøm. I gennemsnit kører den 41 minutter i timen, afrimer 4 minutter og står stille ca. 15 minutter.Angry
Mellem 4 og 7 start/stop i timen, hvilket kompresseren vist ikke er glad for. Den skulle jo gerne holde 20 år.

Jeg har godt nok et stort uisoleret aluparti i stuen, men med energiruder i, og nogle halvgamle døre og vinduer i stue og køkken + badeværelse og en gang, i alt ca. 100 m2 . Det skulle en 10,2 kW pumpe vel kunne opvarme?
Der er en gammel pejseindsats og Toshiba luft/luft pumpe i stuen, der hurtigt varmer op til 24 gr. når det er omkring frysepunktet.

Jeg har ikke nogen buffer, hvilket jeg vist bør anskaffe når der ikke er mere olie på fyret. Jeg bruger fyret til brugsvand.

V.h.
Claus.
- Hus: 1½-plan, ingen kælder. 180 m2
- Opførelsessår: 1929 og 1973.
- En-strenget varmesystem.
- Antal m2 der opvarmes med gulvvarme (L/V): 50 m2.
- Antal m2 der opvarmes L/L og brændeovn: 60 m2
- Isolering: 100 mm.
- Nye termoruder: 10 m2, men ikke isoleret alu-facade.
- Familiens størrelse: 1-2
- Normal inde temperatur: 23 grader.
- Brændeovn (6 rummeter/årligt)
- L/V pumpe: CIAT Aqualis 2, 9,2 kW.
- Buffertank 300 liter til gulve og 100 liter til brugsvand.
- Derudover stor udestue og rum- og gangarealer som bliver opvarmet med brændeovn.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,228,908 Unikke besøg
XHTML CSS