HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Er min Varmepumpe stor nok!?
skanis
Hej,

Jeg har siden overtagelse af mit hus kæmpet med et for højt strømforbrug på min Luft-vand pumpe.

Jeg brugte sidste år små 13.000 kw sammen med ca. 3000 kr. i piller. (fra pilleovn).

Mit anlæg er et Sanyo Eco co2 4,5 Kw.

Jeg har en rumføler i gangen som virker fint, men varmen kommer ikke nok ud i rummene.
Jeg har gulv varme i ca. 50% af huset. resten er trægulv og skal opvarmes med radiatorer.
Selvom radiatorene står vidt åben (som de skal?) yder de ikke noget varme af værdi selvom rummet fx. er 17,5 grader, hvor der er 21,5 i gangen.

Nogle råd ??
Er pumpen for lille og kan man evt. sætte en anden mindre pumpe til at hjælpe?

På forhånd tak for jeres råd!

Mvh
Martin
 
skanis
OBS! Mit hus er 151 m2 !
 
hamselv
Umiddelbart lyder det nu som om du skulle tænke i isolering osv. Her i huset er jeg stadig ikke opdateret ordentligt, men kan præstere noget lavere forbrug på mange flere m².
 
skanis
Tak for svaret. Dog tror jeg ikke det er isoleringen der er problemet. Har haft en isolatør ude, som ikke mente der var noget at komme efter, økonomisk set.

Jeg har snakket med en del folk efterhånden og specielt en herre idag, mente klart at mit anlæg var for lille.
Det virker bare underligt at den tidligere ejer ville installere et for lille anlæg.
Kigger man på varmepumpe sider skriver mange dog at det er anbefales at have fx. 8 kw på op 100-160 m2.
 
hamselv
Det lyder ret vildt....Har du styr på elpatrondrift? I penge groft sagt tale vi jo et fyringsbudget der hedder over 30000 kr pr år! På 151 m² ville olie ikke have været acceptabelt, faktisk ikke engang direkte el. Nu har Sanyo's CO2'er ikke verdens bedste COP faktor, men for dem der ikke kender den, bevarer den modsat de freonbaserede pumper ydelsen helt ned til minus frygtelig koldt. Per der er hos os har langt fra så frygtelig en fyringsøkonomi, med den samme VP. Noget er skævt! Noget tyder på meget gal indstilling og brug!
 
hamselv
Nu ved jeg ikke hvem du har talt med, men var der tale om en konventionel varmepumpe, ville man betegne en 4,5 kW'er som altfor lille til sådan et hus. Men en CO2'er er anderledes. Dens ydelse er ikke vigende ved lavere fordampning (bevares COP'en falder, men ydelsen er stort set uændret). Derfor kan en CO2 dimensioneres anderledes. 4,5'eren har iøvrigt et meget bedre ry end Sanyo's 9 kW. Den har der vist været meget bøvl med. Ingen af dem er iøvrigt godkendt til brug i nye huse!
 
hamselv
Det store spørgsmål der lige falder mig ind. Er elforbruget totalt incl husholdning?
 
skanis
Hej Hamselv.

Tak for dine svar.

Så du mener at Sanyo 4,5 Kw burde være nok til mit hus når det er Co2?

Elforbruget er inkl. strøm til lys osv. Så alt inkl.
Dog stadig dyrt sammenlignet med stort set alle andre med varmepumpe!

Jeg har nu forsøgt at slå rumføleren fra og se hvad den så gør ved kun at beregne ud fra udetemp.
Men det er måske lidt risky når jeg køre med Piller også? Det ved varmepumpen jo ikke nu når den ikke kan måle indetemp?

Jeg har også kigget på el patron og har måske slået den fra nu. MAX EL PANNA hedder den på indstillingerne?

Den stod til 6 kw. max før. ? Kender du noget til de tal?

Kan du give lidt kursus til hvordan du ville indstille sådan en? Evt. give mig nummeret på Per "nede fra jer" ?
Der er så mange faktorer at man ikke ved hvad helvede der er bedst jo.
 
allankj1
Jamen måske el patronen har været slået til.

Har du ikke et link til manualen. Så kunne jeg lige skimme den
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
skanis
Hej AllanKj1.

Det ville være super hvis du kunne komme med et bud!
http://www.ahlsell.se/upload/kyl/D&S/1KCCservicemanual_co2_sve.pdf
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,331,072 Unikke besøg
XHTML CSS