HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank/akkumuleringstank
suschrlor
Hejsa.
Har været et smut i tyskland og investere i en l/v på 3,5kw til mit nye
værksted på 30m2 (gulvareal) med 20mm pex i beton ca 100 m gulvarmeslange.
Mit problem er så, for det første er jeg totalt grøn i det her og så jeg er gået lidt i stå.
Skal vel bruge en tank da det jo ikke er vildt mange liter vand i min lille kreds, er der ikke en
der hved lidt om det her der ville være så venlig at hjælpe mig lidt, skal det være en
buffertank eller kan det være en lille akkumuleringstank skal den køre på spiral eller kan den køre direkte? er der evt nogle mærker der kan anbefales.
Skal kun køre den ene kreds ikke andet.
Har en smed der skal sætte det op men han har kun været med til samlesæt.
På forhånd tak

Mvh chr
 
kla
der er vel en systemskitse, eller en beskrivelse som følger med, men jeg synes jo at det er meget vigtigt med buffertank, opsæt en termostat i dit værksted som starter og stopper varmepumpen, så spiller det.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
suschrlor
Ja der er et diagram med (vedlagt) men det jeg tænker på er kan man køre sådan en fætter på en
akkutank så den samler varmen fra de timer der er bedst eller er jeg bare helt ude i hampen.
eller skal den bare have en buffer uden spiral, cirkulationsp termostat færdig slut.
 
pmp
Nå - billig indkøb i tyskland, og så gratis vejledning her !!

Du er smart - men du bliver nok ikke en helt blandt profferne.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
suschrlor
hvis det er sådan det er er det sådan det er.
det her er til mit lille værksted som har kostet mig en formue selv om
jeg har bygget selv, har desværre ikke penge til at betale for et proff anlæg
fra danmark til et værksted.
mvh chr
 
hamselv
3,5 kW varmepumpe på ren gulvvarme.....Så kan jeg ikke rigtig se formålet med buffer. Slet ikke ved indstøbt gulvvarme. Er det en trinløs slet ikke.

Jeg ville have løst opgaven med en Panasonic L/V'er der ligger på et nogenlunde fornuftig niveau. Bortset fra den ikke fåes så lille ville den være ganske perfekt til opgaven.
 
suschrlor
Forestår ikke (trinløs)?.
Producenten foreskriver buffertank, 3,5 kw skulle det ikke være rigeligt med power til det lille gulv?.Er det muligt hamselv at du gider at uddybe hvorfor der ikke skulle være brug for buffertank ved instøbt gulvarme.
Jeg har snakket med flere producenter af akkumuleringstanke der mener at ideen med l/v på akkutank godt kunne fungere, er der nogen erfaringer eller meninger vil jeg meget gerne høre det.
 
allankj1
Fordi gulvet i sig selv udgør en buffer. Betongulv er meget langsomt om at blive varmet op. Yderligere kan du nok acceptere større udsving i gulvtemperaturen eftersom jeg ikke forventer at du skal løbe på bare fødder derude. Så du kan bare sætte den til at varme gulvet eksempelvis 8 grader op når den kører. Så vil den nok få nogle lange fine driftstider.

Det er nok lidt overkill med en buffertank. Økonomisk tror jeg ikke den kan tjene sig hjem.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Allan har svaret. En varmepumpe så "svag" som 3,5 kW vil få pæne drifttider med indstøbt gulvvarme i sådan et gulv og burde køre særdeles pænt direkte på gulvet. Og idet den ikke skal reguleres af andet en rumtemperaturen eller bedre retur/fremløb eller endnu bedre et udekompenseret fremløb burde chanchen for succes være overvældende. Men når man ikke hvilken pumpe der er tale om og/eller noget om hvad man kan og ikke kan, er det svært.

Men jeg tror jeg ville lave en sommerblokering med en udetermostat og så en udekompensering med en relativ lille hysterese. Så burde man kunne køre ekstremt lave fremløbstemperaturer og dermed absolut højest mulig COP. Men det kræver man lurer lidt på mulige flow og muligheden for at køre direkte på een varmebærerpumpe, uden shunt og andet fikomdik.

Men alt det burde man kunne læse meget om i manualen.Det kræver måske lidt læsen indenad. Men det burde kunne løses. Ellers må du som pmp antyder søge hjælp ved en der kan regne lidt.

Hvis den var trinløs, er fidusen den at den kan nedregulere. Det giver den fine fordel at varmepumpen kan tilpasse sig behovet og man derfor uproblematisk KAN køre uden buffer. Buffere er en nødvendighed når varmepumpens ydelse overstiger behovet. Men med en lille varmepumpe og et tungt gulv sker dette ikke. Skal varmepumpen hæve gulvet bare en grad skal den knokle helt vildt og behovet vil derfor ikke være der.

Jeg er jo en af de slemme proffer og vil skam gerne sælge en buffer. Bare ikke til dig. Du har simpelthen ikke behov for en sådan! Og en sådan gerning ville i min verden være oversalg.
 
hamselv
Ved nærmere eftertanke vil jeg foretrække regulering efter returen, hvis jeg kører direkte på gulvvarme. Og stadig helst udekompenseret. Hvis det er en trinløs varmepumpe, helst mulighed for at stille tiderne i regulatoren, idet den skal træges temmelig voldsomt for at få den i trim.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,331,096 Unikke besøg
XHTML CSS