HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Alarm - Pressostat Lav (LP)
disable
Hej forum.

Vi har lige fået lagt nye slanger ned, fordi de første kun lå i 65-70 cm. VVS firmaet lavede det om uden at kny.
Imens gravemanden var igang, kom han (selvfølgelig) til at grave de oprindelige slanger over. Disse var stadig i drift. Det var måske ikke så smart, men sådan var det nu engang.

VVS firmaet kom og fyldte ny Mostanol på de nye slanger, luftede ud og gik igen.
Det kørte egentlig fint de første par dage, men så en nat begyndte anlægget at hyle vedvarende.

ALARM : Pressostat Lav (LP) Stod der i displayet.
Alarmen kan kvitteres væk, og så kører anlægget "normalt" igen.

Trykket på slangerne i jorden har været konstant hele tiden. Det samme på centralvarmekredsen.

Alarmen kom cirka hver halvanden time, og vi kvitterede og gik i seng igen. Når jeg kom hjem fra arbejde om dagen har der sjældent været en alarm. Så det er oftest om natten.

En dag læste jeg mig frem til, at det kunne skyldes skidt i smudsfilteret. Så jeg fandt værktøj frem og skilte tingene ad - på jordslangerne. Der sidder 3 ventiler lige ved siden af pumpen, og den ene indeholder et smudsfilter.
Dette har jeg renset.

Efter det, kørte anlægget i over en uge uden alarmer.. De kom så igen i nat ... tre gange måtte jeg op og kvittere... Når der er kvitteret kører det videre, når der kaldes på varmt vand. Som normalt.

Sidder der tilfældigvis også et filter indeni selve varmepumpen? Eller hvad har I af gode råd, jeg kan prøve, inden jeg tager fat i Øllegaard på mandag.

Det er ikke Øllegaard, der har installeret anlægget. Men jeg havde dem ude til service, fordi jeg ikke har tiltro tilbage til det firma, der har installeret anlægget.

Håber på, I kan hjælpe med en løsning :-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
lars-jacobsen
Mulige fejlårsager og udbedring se:
http://www.bosch-climate.dk/files/201207021544590.Servicehæfte%20EHP%20%20LWM.pdf
Men lad være med at pille ved noget du ikke ved hvad er eller har forstand på. Det kan blive dyrtFrown
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
disable
Har forsøgt at følge diagrammet for fejlretning... Altså efter jeg havde besøg af VVS'eren i dag.

Der var tale om, det måske var en lille luftboble, der forårsagede fejlen. Den vækker os hver eneste nat 5-6 gange.
De har så skyllet hele systemet igennem i dag og fyldt efter.

Det har så resulteret i, at fejlen nu kommer hvert 2. minut. I stedet for hver 2. time. .

Nu har jeg sat den på "Kun Tilskud" ... og så må vi vente til de har tid til at komme forbi igen.

Der er ingen luft i skue-glasset.. udover nogle ganske fine små bobler, der forsvinder, når kompressoren kører.

Any ideas, så jeg kan få det til at køre igen, uden at skulle bruge tilskudsfunktionen i flere dage?
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
hamselv
For lidt tryk i jordvarmekreds....
Skidt termoventil....
Mangel på kølemiddel....
....i nævnterækkefølge er sansynligheden 80 - 15 - 5%. Og ingen af dem må du selv. Første er afstedkommet af sjusk utætheder. Toeren har vi set nogle stykker af. Treeren mindes jeg kun at have set en enkelt eller to af fra Tranås.
 
hamselv
Ring til Telegrafvej (hvis der er garanti) og få en ud pronto. Ingen garanti, så ville jeg tage et IVT Center (og undskyld for reklamen).
 
disable
For lidt tryk i jordvarmekreds ... Hmm..
Havde VVS'eren i røret, og han foreslog en udluftning af jordvarmekredsen..
Det gav et lille bitte PFFFFFFFFT, og det var så det. Manometeret viser 1,8
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
disable
Er det Bosch, du tænker på, Telegrafvej?
Deres garanti må være udløbet for længst.

Tror bare, jeg beder Øllegaard (IVT) om at komme ud og fixe skidtet. Problemet er nok bare, at jeg ikke får installatøren til at æde regningen uden han selv har fået lov at bruge tid på fejlretning.

:-/
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
hamselv
Den sidste Bosch jeg besigtigede havde faktisk en anden fejl. Forkert justeret pressostat på brinen. Det kostede Bosch en kørsel + tid for at lede efter noget andet.
 
disable
Anlægget har jo faktisk kørt fint indtil vi gravede slangen over (fordi den jo ikke lå ret langt nede...)

Det er efter de nye slanger er sluttet til, problemerne er opstået :-/

Af det udleder jeg, at en forkert justeret pressostat ikke kan være fejlen ... eller?
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
hamselv
Efter min mening vil Henrik være et ret godt valg. Hvis anlægget er + 2 år får du alligevel heller ikke nogen til at æde nogen regninger.
 
hamselv
Netop hvis anlægget har forkert tryk og specielt efter nye slanger.....Lugter af en eller anden der ikke har sat sig helt ind i hordan og hvorledes. En trykspand og to liter spritvand så er den løst.
 
disable
Jeg vil hellere æde den selv, end at lade den oprindelige installatør pille ved mere. Det går lidt den forkerte vej, når han har pillet.

(De åd da nedgravningen af 400 meter ny slange..., Trods alt.)

Tak for dit input, hamselv.. Altid en fornøjelse med dig på sidelinien :-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
hamselv
Hils Henrik fra "den skøre i Vejle" og sig du tror du mangler brine og gerne vil have justeret din brinepressostat. Så burde den være der.

...og tak for de pæne ord.
 
disable
Tror ikke, jeg kommer til at snakke med Henrik ... (Før vi skal have varme til vores nye tilbygning i hvert fald...)

Ham der var her og lave service hed Dennis.. og ham tager jeg nok direkte .. Men jeg skal sende din hilsen videre ;-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
hamselv
Kan ikke huske om jeg har hilst på ham, men Henrik synes jeg er en frygtelig fin fyr. Synd jeg ikke vidste det i går. Var på Sjælland, og havde både trykspand og et halvt hundrede liter spritvand i hængeren!!!!
 
disable
Havde jeg bare vidst det.. Så må du lige sende åbne mails ud, næste gang du kører et sted hen .. så vi kan byde dig velkommen ;-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
hamselv
Jo men, jeg er ved at være gammel og grå. Og et par dage på Odden med 16 timers dage giver meget dårlig frist til venskabelige besøg. Og jeg er fandeme træt i dag. Men den havde nu været nem, hvis det er som jeg tror......
 
allankj1
Ja men jeg siger da bare tak for besøget "Hamselv". Havde da gerne fundet en fyraftens øl frem mens vi havde sparket lidt dæk (aka jordvarmepumpe).

Men fair nok at du efter så lange arbejdsdage gerne ville væk fra djævleøen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
disable
Problemet er løst !

Bosch viste sig fra en særdeles kundevenlig side og hjalp med at finde en installatør, der kunne sit kram, når nu Øllegaard var optaget.
Jeg fandt aldrig ud af, hvad problemet egentlig var, men nu er vi i hvert fald kørende :-)

Tak til alle, der deltog med råd og vejledning.
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
hamselv
Fedest. Fik også en vinge fra Bosch-drengene i den anledning (i al venskabelighed). Har ikke snakket med dem, så ved ikke hvad det faktuelt var.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,332,954 Unikke besøg
XHTML CSS