HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmtvandstemperatur falder hurtigt.
Joffer
Hej Alle.
Vi har et hus på 130 m3 nyopført i 2010, med følgende varmeanlæg: Vølund figther 2025 6w + en inderdel VVM300.

Vi har bemærket at vores varmepumpe har mange opstarter ca hver 3-4 time uden brug af varmt vand.
Efter opsyn i længere tid har vi bemærket at at den producer varmt vand hver ca. 3-3,5 time er dette normalt når man slet ikke har brugt varmt vand overhovedet. Anlægget er indstillet til start 40 grader stop ved 45 grader.
Vi har holdt øje med anlægget og konstateret at varmtvandstemperaturen falder ca. 3 grader inden for de første 30 minutter, efter at varmtvands-produktionen er færdig, hvad skyldes dette? inden for dette tidsrum er der ikke brugt varmt vand. Efter ca. 30 minutter stabiliseres det dog lidt lidt men varmtvandstemperaturen falder dog stadig ned mod de 40 grader.

En anden mystisk ting er at, når temperaturen når 40 grader starter pumpen helt normalt, i det pumpen starter varmtvandsproduktionen falder temperaturen yderligere ca. 3-4 grader ned til 36-37 i varmtvandstemperatur. Økonomisk set ikke en god drift.


Håber der er en der har en fornuftig forklaring.
Fortsat god dag 
 
allankj1
Prøv at stil den til at den først starter ved 38 grader og varmer op til 48 grader. Dette vil sandsynligvis give færrer start og stop uden du vil opleve at du mangler varmt vand. En anden ting kunne være at du stiller den til at den ikke må lave varmt vand om natten og mens I er på arbejde.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Joffer
Jeg har nu stillet anlægget som du anbefaler og vil holde øje med det.
Min undren gå især meget på hvorfor varmtvandstemperaturen falder så hurtigt, er der andre faktorer/påvirkninger der kan få varmtvandstemperaturen til at falde hurtigt?
Selvom pumpen starter produktion af varmt vand falder temperaturen fortsat hurtigt.
 
lars-jacobsen
At temperaturen lige falder lidt når vv produktion går igang skyldes formentlig at vandet i pumpen/rørene ikke er ligeså varme som vvb. Den kan nemt være nede på 5-10 gr. over rumtemperatur f.eks. 30-35 gr og når det så begynder at cirkulerer rundt i vvb, ja så falder temperaturen jo, indtil kompresseren får varmet fremløbstemperaturen op over dit setput.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
sasser
Har du cirkulation på brugsvandet?
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
Joffer
Hej igen.

Jeg har ikke cirkulation på brugsvandet.

Lars-Jacobsens forklaring kan jeg godt forstå, hvad skyldes så at varmtvandstemperaturen falder 3 grader de første 30 minutter efter at varmtvandsproduktionen er færdig? Og er der normalt at vvb taber 5 grader på blot 3-4 timer når der ikke er brugt varmt vand?
Kan der være en ventil eller lignende der fortsætter med at lukke koldt vand ind i beholderen som gør at temperaturen i vvb falder hurtigere, bare en tanke der jeg ikke ved hvordan sådanne anlæg teknisk set virker Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,330,466 Unikke besøg
XHTML CSS