HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Alternativ til Vølund Fighter P100?
Villadsen
Vi har en Vølund Fighter P100 der varmer brugsvand samtidigt med at den sørger for et fornuftigt indeklima. Desværre er jeg bange for at den er ved at være slidt op. Den er 7 år gammel og jeg synes den har sværere og sværere ved at følge med til at varme vores vand op. Jeg kan se at Vølund i dag har en model VT2131 der umiddelbart minder meget om Fighteren. Hvilke alternativer findes der til Vølund? Eneste krav jeg har er at den skal have nogenlunde samme dimensioner som Fighteren da det er husets eneste plads.
 
hamselv
En P100 er en ren udsugningsvarmepumpen. Kan erstattes af alt hvad der ellers er konstrueret på samme måde. Det kan være Genvex'es Vanvex. Nilan's VGU, IVT's 490 er det vist den hedder (har aldrig solgt nogen af dem). Og så er der sikkert en håndfuld mere der anvender samme principper (duer ikke idag - det vælter totalt dine energital i et nyere hus). Nilan har en moderniseret VP 18'er, men den fylder vist mere. Og kræver et indblæsningssystem oveni. Man bør ikke lade sig friste til den gamle VP18, da den funktion er nogenlunde lige så træls som P100 og alle de andre udsugningsvarmepumper. Lidt klogere kunne jeg se en Genvex Combi er. Den kan også være på samme plads.

Combi'en er så ret dyr, men yder udover genvinding til VV produktion også konventilonel passiv genvinding på ventilationsluften, og skal derfor have et kanalsystem til dette. Oveni, har den en kondensator i indblæsningen og kan hjælpe til opvarmning af indblæsningsluft. Udover at prisen er fæl, ligner Combi'en et teknisk set temmelig godt alternativ.
 
allankj1
Kan det ikke betale sig at få lavet den gamle. Det kunne jo være den trængte til et service eftersyn. Snavset filter, for lidt kølemiddel. Ja hvad ved jeg. Men synes bare 7 år er lidt for lidt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
7 år er alt for lidt.

Grundig rengøring og rens af ventilationssystemet kan være noget der kunne hjælpe betydelig. Efter 7 år er udsugningskanaler væsentlig belagte, og hætte mm kan være noget lukket af støv. Ventilatoren er formentlig med scirocco hjul. Dette er forventet temmelig kraftigt griset til. En scirocco der er lukket i buen, yder normalt kun den halve luft og en fjerdeldel tryk.

Så hvis du nu igangsætte projekt grundig rengøring. Din skorstensfejer har sager til at kunne gøre dine kanaler rene. Ventilatoren pilles ud og hjulet skal rengøres grundigt. Det er ikke nok at blæse med lidt trykluft. Fladen vaskes og skylles omhyggeligt. Brug varmt sæbevand så du får opløst skidtet. Kig din hætte efter og rengør om nødvendigt denne. Ventilerne i loftet nedtages og vaskes i varmt sulfovand.

Når så du starter igen, vil du opleve noget bedre sug, og varmepumpen får derefter noget mere at "leve" af.
 
Villadsen
Jeg vil selvfølgelig indhente et tilbud på en reparation først. Rengøringen synes jeg dog at jeg har været i gennem (dog ikke helt så grundigt som nævnt her), men blæseren der ligner et hamsterhjul var faktisk forbavsende ren da jeg kom ind til den. Kun filteret var møgbeskidt - men det har det nu været hver gang, jeg har renset det.

I går aftes var datteren i badekar og der var masser af varmt vand - i morgens var højtrykspressomat ventilen så slået fra sådan at der kun var koldt vand. Er der nogen der ved hvorfor den ventil slår fra?
 
hamselv
Højtryk pressostat = den kan normalt ikke komme af med varmen, eller er justeret for højt i temperatur. Kan være tilkalkning omkring spiralen. Skal lige lure en manual.
 
hamselv
Øv ja, den er lavet med bundspiral. Vil være temmelig forsigtig ifald den skal syres ud. Og udfald højtryk er jo ikke ligefrem tegn på den er slidt op.

Hvis det var min, blev der bestilt en til at kigge på den, jeg havde tillid til. Jeg kunne ikke drømme om at udlicitere et stykke reparationsarbejde. Men sådan er vi så forskellige.
 
kla
Prøv at kontakte Vølund de kan helt sikkert hjælpe dig
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,332,607 Unikke besøg
XHTML CSS