HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
LG Therma V
vic
1) Skal man være tilfreds med en COP på ca. 2,4 når normfaktoren på det energimærkede anlæg er 3,2?
Hvis ikke, hvad gør man da?
Jeg har bimåler på både elforbrug og energiproduktion, og anlægget har kørt sidien 15. juli 2011. Med 2011 i erfaring, vil COP fra nu og indtil det første år er gået (15. juli 2012) trække det nu opnåede gennemsnittet ned. Måske ned til 2,3.

2) Er der nogen der har benyttet de skærpede regler i BR10 for cirkulationspumper til at kræve anlæggets F-pumpe udfskiftet med en A-pumpe?
Anlægget er efter de gældende regler ulovligt med en F-pumpe.

3) Er der nogen der har benyttet de skærpede regler i BR10 for støj inndendøre fra installationer til at kræve støjniveauer nedbragt? F-pumpen giver en veritabel støj, som klart overskrider hvad man bør acceptere. Med mindre den kører på trin I. (Kompressoren var et støjproblem indendøre indtil den blev flyttet fra vægmontering til stativ på min fliseterasse)

mvh vic
 
hamselv
ad 1: Den er jo lidt svær at bevise, men du kunne jo rundere den med importøren. Vær obs på hvilke normer der er anvendt. I Nogle normer medtages cirkulationspumper ikke, når effekter og virkningsgrader angives. Dernest vil virkningsgraden være meget alvorlig påvirket af hvilke fremløbtemperaturer du anvender. Ligeledes har udetemperaturen en ret slem indvirkning.

ad2: Er det et nyt hus? Ellers kan du ikke læne dig op af nogen krav - se http://www.ens.dk/DA-DK/FORBRUGOGBESPARELSER/APPARATEROGPRODUKTER/ECODESIGN/CIRKULATIONSPUMPER/Sider/Forside.aspx

ad 3: Se ovenstående. At skrue en udedel op på væggen er at bede om problemer, men det har man så også rettet. At skifte pumpen er en minimal affære vi har mødt et par gange med vores gamle gamle gamle model. Der gjorde vi det UB, da det er rarere at samle på tilfredse kunder. Hvad siger installatør og/eller sælger?
 
Leo_Jensen
Hej

Jeg har også en LG Therma V (12 kw) og har været utilfreds med stort set de samme ting som dig.

Min installatør valgte så at lukke butikken kort efter jeg havde fået pumpen (og selvfølgelig straks starte den igen under stort set samme navn, samme telefonnummer, adresse osv), så jeg har snakket med Kinnan, som er importør af pumpen.

Jeg måler ikke COP, men 2.4 lyder ikke imponerende. Den famøse cirkulationspumpe er integreret i indedelen, så den må nødvendigvis være med ved måling af systemets COP. Den støjer meget og kører tåbeligt meget, så der skal en A-pumpe i, uanset om installatør/importør vil betale eller ej. Søg i mine indlæg, så finder du mine erfaringer og støjmålinger.

Min udedel står på sokkel og larmer trods det mere end tilladt, hvis jeg spørger konen, så nu er den blevet afskærmet. Og ja, der kan stadig komme luft til og fra... Wink
Sidste seriøse støjkilde er nu vibrationer fra indedelen, når udedelen kører op i omdrejninger. Det forventer jeg at få taget livet af ved at hænge indedelen op i gummibuffere i stedet for at have den boltet fast i en murstensvæg med spisestue på bagsiden...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
vic
Hej Leo
I erkendelse af at F-pumpen er ulovlig er Importøren nu - i mit tilfælde - indstillet på at skifte til en Alpha2. Det tog et halvt år at komme dertil, formentlig fordi jeg klagede til ENS over "ulovlig byggevare". Spændende hvad der kommer ud af det i øvrigt? F.eks. om importøren(e) nu får bedsked på at skifte alle ulovlige pumper i tilfælde hvor der er krav om A-pumper. I følge min montør findes der rigtig mang af slagsen opstillet efter at kravet om A-pumper er gældende.
Der er bare den hale ved skift til en A-pumpe, at der på markedet ikke findes en A-pumpe der kan modsvare F-pumpens ydelser, vel at mærke med de samme indbygningsmål. Jeg har konstateret, at F-pumpens trin 1 i mit tilfælde har kunnet yde tilstrækkeligt i den forløbne vinter, og det modsvarer en produceret spidslast på 4-5 kW ved de dagtemperaturer vi har haft. Det vil en Alpha2 pumpe kunne klare, men hvis behovet er større kan der være et stykke vej op til hvad du forventer af dit 12 kW anlæg.
Kinnan er ikke importør af mit LG anlæg. Det er Comfort Electronics.
Jeg havde et anlæg fra Kinnen PLV-11 som kørte i 1½ år. COP var under 2, og montøren tog anlægget tilbage, vist nok uden særlig kompensation fra Kinnan.

Hej hamselv
Min fremløbstemperatur har ikke været over 34. En stor del af tiden kun 32. Det varme brugsvand har den største del af tiden kun været 43 grader. Importøren har se mine aflæsninger i regneark, og har ikke draget beviset i tvivl - heller ikke COP beregningen.
Jeg har kikket det link til ENS du angiver, men problememt ligger et andet sted, nemlig at kravene i BR10 gælder i DK, og den side af sagen har ENS ikke noget at gøre med. Det har jeg fået bekræftet af forskellige instancer. Af samme grund gælder støjkravene i BR10 også.


Mit nærende anlæg: LG Therma V 9 kW. 65 liter Bosh buffer. 110 liter Metro Therm combivandvarmer. 124 m2 bolig fra 2003. Gulvvarme + radiatorer i tre værelser, der ikke får højere temperatur end max 34 grader. 2 st. Kamstrup el(bi)målere og 1 stk. Kamstrup Multical.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,278 Unikke besøg
XHTML CSS