HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kappebeholder eller Spiral
Tvolm
Hejsa

Jeg er ejer af en L/V på 9 KW, som nu har kørt med gl. solvarmetank, denne står nu for udskiftning sammen med de gl. solfanger.
Så mit spørgsmål er, skal jeg vælge en kappebeholder eller en med spiral?
Mit anlæg er VP på de 9 kW samt 187 m2 gulvarme, ingen radiatorer, ingen shunt enhed:):).

Jeg er bare lidt tvivl omkring denne kappe beholder, som jeg er blevet anbefalet, når man køre med denne, benytter man så stadigvæk en skifteventil, til at skifte mellem det varmebrugsvand samt centralanlægget. For gør man ikke dette, så ville jeg vel skulle hæve min fremløbstemperatur til hele tiden at være højt. Nu kan jeg nøjes med ca. 32-34 grader den koldeste vinterdag.

Jeg forstod det sådan, at hvis men købte en kappebeholder, så kunne man undvære en ekstra buffertank til centralvarmeanlææget samt el-patronen i denne.

Håber nogen vil give lidt hjælp, samt måske en anbefaling af enten en kappe eller spiral beholder.

På forhånd TAK

LARS
 
hamselv
Den slags kommer jo grufuldt an på hvad man har med at gøre, design osv.....
Min erfaring er: Skal du bruge spiraltank, skal du have grufuldt store spiraler for at det skal du. Som oftest er VP'ens ydelse for hidsig til at du kan afsætte varmen i spiralen om sommeren. Har en 9 kW væske væske kørende på en 400 liter Viessmann tank, hvor de to spiraler er seriekoblet. Den går udemærket. Et andet sted har jeg en 9 kW V/V'er kørende på øverste spiral i en Velux 400 liter, og det er på kanten, men går lige nøjagtig. En 9 kW L/V'er vil være vildere i ydelse om sommeren og jeg ville der foretrække noget a' la Budurus de store, med overstørrelse spiral. Og helt klart ville jeg køre prioritering via trevejsventil og separat buffer, således lavere fremløb til radiatorkreds kan udnyttes. At varme på een tank og tappe derfra, er firserteknologi. Og skal solen med skal der så lige syes lidt ekstra.
 
Tvolm
Tak for svaret Hamselv.

Det er korrekt at det kommer an på en masse forskellige ting.
Den nye Varmtvandsbeholder skal gerne stå samme sted som det gl. som er gemt væk inde i et skab med en maks dybde på 60 cm. Så spørgsmålet er om der findes en god kappebeholder der kan overholde det, den eneste jeg har kunnet finde er en Vølund VPA 200/70, er der én som kan fortælle lidt om denne?
Hvis jeg skal vælge en spiral beholder som også kan være inde i skabet, hvadfor én skal det så være?

Jeg er også af den overbevisning at, trevejsventilen stadigvæk skal være i systemmet.

PT har jeg ikke en buffebebeholder i centravarmekredsen, men overvejer også sådan en, hvordan dimensionerer man denne? Kan man bare bruge en alm. varmtvandsbeholder på 30 Liter med en el-patron, sådan at denne kan fungerer som suppleringsvarme om vinteren?

Takker for jeres hjælp.

PS: Hele solfangersystemet skal kasseres, grundet dets alder. Også skal pladsen bruges til Solceller.
 
hamselv
Så er det jo en anden snak. Solfangeren skal væk.

Så ville jeg klart tage en kappevandvarmer. Små 200 liter kan fint være på den plads. IVT og Bosch har en fin 185 liter (undskyld reklamen). Og det der engang hed varmehuset har også nogle fine rustfrie beholdere. Som buffer er jeg lidt ked af almindelige beholdere idet der oftest er omrørring i disse, fordi indløb mangler. Jeg ville finde noget der er beregnet til det.

Hvis du sørger for hydraulisk adskillelse, kan du termostatstyre pumpen der laver flow til varmepumpen og spare lidt pumpestrøm der. På varmekredssiden bør du bruge Wilo Pico eller lignende.
 
Tvolm
Tak Igen Hamselv.

Det er en IVT Optima 9 kW som jeg har stående:-)(Det er først nu at jeg har set at du var fra IVT center)

Hvad koster sådan en beholder fra IVT på 185 L? Men det er jo med pumpe, elpatron, trevejsventil eksp. beholder etc. Og det jeg behøver er sådan set kun beholderen, resten har jeg jo.

Hvis jeg skal vælge en rigtig beholder til arbejdsbuffer til centravarme anlægget inkl. el-patron, hav hedder sådan en så? Og hvordan dimensionerer man sådan en?

MVH Lars
 
hamselv
Slettet af Admin

Ingen handel i forum, samt over PM
Redigeret af Admin d. 27-03-2012 17:16
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,565 Unikke besøg
XHTML CSS