HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/Vand + brændeovn med gris?
sbay
Hejsa

Jeg overvejer muligheden for at udskifte vores ældre bændeovn, men en der har indbygget gris/vandtank. Ideen er så at den skal hjælpe varmepumpen i kolde perioder. Har snakket med et par VVS'ere, og de fraråder det, da de mener VP'ens styring kan gå amok over de store temperaturudsving. Kan det passe? Står man ikke med samme problem hvis man tilkobler solfangere?

Hvis det kan lade sig gøre, hvorledes er det så smartest at koble det sammen? Jeg tænkte på en varmeveksler på de rør der går ind i vandbeholderne, men så mangler der cirkulation når VP ikke kører!
Søren Bay
210 kvm + 44 kvm kælder fra '67
 
hamselv
Første kriterie for at kunne svare, er at vi ved hvilken varmepumpe og tankunit der er tale om.
 
sbay
Hejsa

Det er en Viessmann Vitocal 350-A Luft/Vand. Der er en brugsvandsbeholder på 390L (Viessmann 100-V CVW) og en varmebeholder på 160L (mener det er en Vitocell 100-V CVA)

Optimalt ville brændeovnen kunne levere varme til begge, men en af delene er vel også ok. Helst varme så :-)
Søren Bay
210 kvm + 44 kvm kælder fra '67
 
hamselv
Havde det været et nyt anlæg, havde løsningen været simpel. Så byttede man bare bufferen til en med spiral og tog en brugsvandsbeholder med solspiral i.
 
hamselv
Em skam det ikke er "fætteren" til den VV beholder du har. Viessman laver en beholder med to spiraler, det ville have muliggjort nem sammenkobling.

Hvis bufferen er den angivne type, kan du jo tilkoble den spiral der er i den. Så skal du have en åben kreds til din gris. I afgangsrøret fra gisen sætter du et dykrør ned, eller hvis grisen har en følerlomme, smider du en termostat i der og starter din pumpe til "grise-kredsen". Brug en pumpe der har "banker" eller forhøjet startmoment og/eller indbyg en motioneringstimer, sådan du er sikker på skidtet vil starte når den skal. Varmer du på bufferens spiral, brude varmepumpen tro det ikke er nødvendigt at køre, og derfor bare stå standby. Når ovnen går ud, temperaturen falder, burde den starte af sig selv.

Men tegn det lige op og få det godkendt af Viessmann. Det ville være træls at have et haveri som følge af man har lavet noget forkert. Og husk åben ekspansion på "grise-kredsen".

Jeg kunne så godt have ønsket mig en større buffer, hvis man skulle have lidt ud af grisen. Har lavet et anlæg med HT E14 jordvarme + 300 liter tank med solspiral, og 500 liter buffer med spiral. Sammen koblet med kedel til afbrænding af affaldstræ, hvorpå der så også er en 1200 liter buffer. Det virker særdeles fint.
 
sbay
Men der er solspiral i den store beholder!
Søren Bay
210 kvm + 44 kvm kælder fra '67
 
sbay
Nå ja - måske ikke ligefrem spiral, men indgang for solvarmeveksler!
Søren Bay
210 kvm + 44 kvm kælder fra '67
 
hamselv
Iflg den typebetegnelse du har angivet har 160 liter tanken spiral. Og går ud fra du bruger den som buffer. Det kræver i sagens natur at den er tilkoblet parallelt som buffer. Altså ikke bare i serie på enten fremløb eller retur. Er den uden spiral, skal du enten til at opfinde noget med veksler eller simpelthen skifte bufferen.

Men igen, så skal man vide lidt mere.....
 
sbay
Hejsa

Tak for hjælpen indtil videre. Tror lige jeg vil se om jeg kan tegne det op som en slags diagram, med korrekte modeller etc.

Så vender jeg tilbage!
Søren Bay
210 kvm + 44 kvm kælder fra '67
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,600 Unikke besøg
XHTML CSS