HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Emhætte sammen med ventilationsanlæg ????????
woebbe jordvarme siden 1985
jeg påtænker at købe nyt køkken og i den forbindelse vil jeg udskifte min gl emhætte som i øjeblikket er koplet sammen med mit varmegenvindingsanlæg.

Hvad gør man i dag når man montere køkkenemhætte i et hus med varmegenvinding?? kører man emhætten gennem varmeveksleren eller uden om????

Hvis man kører den udenom forstyrre man så ikke det balancerede luftskifte og vil det ikke betyde at der er risiko for at emhætten suger lugt baglens ud af varmeveksleren??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
mureren
Anbefalingen generelt er vist at man ikke lader emhætten køre på varmegenvindingsanlægget, netop på grund af lugtgener.
Du forstyrrer jo også kun det balancerede luftskifte når emhætten kører (forudsat der er indbygget spjæld så luften ikke fiser uhindret gennem emhætten døgnet rundt, men det må man gå ud fra er tilfældet :-))
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
Jenses
Absolut udenom. Du ønsker at din varmeveksler i ventilationen ikke fedter til.
Har selv et meget tæt hus hvor emfang kører udenom - man skal bare huske at der er et lukkeanordning i udblæsningen så der ikke blæser kold luft retur (er vist standard)
Nilan, type Comfort 300
Vølund Fighter 1145 Jordvarmeanlæg, 60l buffer, 250m brine, varmtvandsbeholder på 280 liter.
158 m² (1½-plan) + kælder 46 m²
Årgang: 2011
Sidste års el-forbrug: 2300kWh
 
hamselv
Nu afhænger det stærkt af hvilket anlæg du har, om det er muligt eller ej. De nye VE anlæg er normalt ikke trykstærke nok, og almindeligvis er afkastsiden slet slet ikke lavet således at den øgede luftmængde fra en emhætte kan håndteres. Skal det nuværende og det forrige BR overholdes er det frygtelig svært at få tingene til at passe.

Fedt problematikken er det rene vås, og ligeledes lugtspredning. Hvis man designer ordentligt og bruger egnede produkter kan man sagtens have emhætten over sit VE anlæg. Det har været brugt siden halvfjerdserne, men kravene til energiforbrug har gjort det sværere. Det svære er at finde en veldokumenteret emhætte, der duer ved en lav luftmængde og som yder et meget lavt tryktab.
 
mureren
hamselv:
Vil du ikke være venlig at forklare hvorfor fedt/lugt problematikken er det rene vås?
Iflg. din egen post, så skal anlægget projekteres ordentligt, og det er vel netop derfor den generelle anbefaling er at undgå sammenkøring af emhætte og VG.
Hvor mange jordvarmeanlæg har du eksempelvis set der ikke er projekteret og udført korrekt?

Hvis man holder sig til separate komponenter, så har man elimineret alle fejlkilder ifbm. projektering og udførelse, og har desuden lettere ved at finde komponenter, og ender formentligt også op med et billigere anlæg, både i indkøb og drift!
Alt kan lade sig gøre, og der er sikkert mange velfungerende anlæg hvor tingene er integreret, men derfra og til at kalde problematikken noget vås, der er langt synes jeg.
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
hamselv
Bruger du en egnet emhætte har man ikke de problemer overhovedet. Mht fedudskilning er stort set alle emhætter faktuelt ret gode. Og adskiller du selv 10-15 år gamle anlæg er der kun en meget tynd fedtfilm i dem og ingen støv (det har fedtfiltret taget). Inspicerer du derimod udsugningen fra toilet og bryggers er der efter 10-15 år et meget tæt støvlag, nærmest filtagtigt. Altså tilsmudsningen ved sug hvor der intet filter har været er langt langt større. Jeg har selv i en meget lang årrække anvendt en Fläkt emhætte beregnet for centralsug. Det indbyggede spjæld blev demonteret og jeg indbyggede istedet et motorspjæld. Årsagen til dette var at når der blev åbnet, ønskede jeg størst mulige luftmængde, det var det indbyggede spjæld ikke beregnet til, idet dette var lavet til at skulle yde en vis modstand sådan at røgspredning via rørsystemet, i førnævnte centraludsugningsanlæg ikke kunne ske. Det daværende BR fordrede at ved grundventilation, skulle der være en modstand på min 100 PA over udsugningsorganerne. Den går så ikke i et enfamilieshus, idet 100 Pa er den totale trykydelse, hvis du vil overholde kravet til SEL.

Men fedt problemer har jeg aldrig set i VE aggregater. Bevares, vi har bøvlet med problemer på industrikøkkener, men der har problemet oftest været affødt af store belastninger og nogle gange for lille face hastighed på cyklonseparatorfiltre. Men igen, tager du din forholdsregler, er det nogenlunde nemt at lave i et enfamilieshus. Det værste er som nævnt at finde en egnet emhætte.
Kører man som anbefalet med sit anlæg altid, forekommer lugtspredning ikke. Idet emhætten skal være uden motor, kan det ganske simpelthen ikke lade sig gøre.

Så har man f. eks. en Genvex Energy, kunne man kode trin 4 til at være emhætte, dvs bundgas på udsugningsventilatoren, og indblæsningen lidt lavere. En volumen-emhætte, helst som EXHAUSTO gamle udgåede KA6SV, med spjælddelen demonteret, og et motorspjæld istedet. Rørføringen fra emhætten, absolut så direkte som man kan, dvs resterende sug er monteret som påklip ind på siden af nævnte kanal. Afkastet skal så være EXHAUSTO's fine THAV eller Ølands kopi af samme. Rist-løsninger, kinahætter og jethætter har for stor modstand.

Se så turde jeg godt at lave det. Og du ville så få en emhætte (hvis jeg designede det), som måske ydede 150 - 200 m3/h (der duede den gamle KA'er faktisk temmelig hædeligt), og støjniveauet ville måske være 35 dB på fuld knald.

Med sådan en øvelse skal man glemme alle emhættefabrikanternes fantasiopgivelser, og istedet læse lidt i Exhausto's bibler. Enhver form for slanger vil være ekstemt forbudt.

PS Det har altid været latterligt sjovt at læse emhættekataloger med deres 1200 m3/h ventilatorer osv osv. Hvis sådan en virkelig kunne levere den luftmængde kunne man ikke varme sit hus op. I en ø160 PVC slange ville man iøvrigt få en hastighed på 16,5 m/sek, hvilket ville afsted komme et ret voldsom tryktab. Og hastigheden er så iøvrigt egnet til transport. Disse luftmængder lover man opfyldt med billige italienske pulverlakerede ventilatorer, med scirocco skovle (ringeste virkningsgrad). Det er så altid sjovt at installere en simpel kanalventilator´, der så har bagoverbøjede skovle (bedre virkningsgrad), koster en fjerdedel, og vi oplyser den så til ca 3 - 400 m3/h. Sjovt nok er sidstenævnte den kraftigste og mest lydsvage.
 
hamselv
At lave to anlæg - et til VE og et til emhætte, er i sagens natur nemmere. Og ulemperne er undertryk af helvede til når emhætten bruge - altså man skal huske at have et vindue på klem ->diskomfort. Hvis emhættens kontraklap svigter (og den gør den før eller siden), kan lugspredning fra denne forekomme, idet VE anlægget normalt klogeligt indjusteres til lidt undertryk (og de fleste gør det automatisk, for afisning af genvinder, og sikring mod kold indblæsning).
 
mureren
Jamen i din næstsidste post her, skriver du igen "hvis jeg designede det"...og det er jo der min pointe ligger!
Du har utvivlsomt en del erfaring på området, men hvordan skiller meningmand skidt og kanel fra hinanden? Det er netop af samme årsag at jordvarme har et blandet ry, fordi der er for mange lykkeriddere og inkompetente folk i branchen, eller mener du jeg tager fejl her?
Jeg betvivler ikke du har ret i dine antagelser og anbefalinger, men det er bare stadig ikke den generelle anbefaling, og den anbefaling skyldes dårlig rådgivning i for mange tilfælde. Hele "problematikken" var aldrig opstået, hvis alle der solgte og projekterede VG og emhætter havde samme erfaring, viden og uddannelse som de bedste i branchen!
Hvis menigmand følger den generelle anbefaling, styrer man uden om de knapt så kompetente folk i branchen, og ender op med et fornuftigt produkt til en fair pris.
Jeg har selv separat emhætte og VG, og dit "undertryk ad helvede til", har aldrig været et issue hos mig. Der skal dæleme også en del undertryk til før det opfattes som ubehageligt for almindelige mennesker1
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
hamselv
Det må du så have ret i. Men undertrykket er der, og udmønter sig normalt i ringe sug i emhætten, eller det trækker kuld luft et eller andet sted i huset. Du har formentlig bare aldrig tænkt over det.

Skal du prøve en af de rigtig rigtig slemme, så prøv at tage på Pejsegården og se revy. Så skal du bare se hvad der sker når han tænder udsugningen i revysalen. Damerne farede afsted efter pelse, og søgte så langt fra indgangen som de kunne. På gangen var der vel 10 graders varme. Nu er det så et ekstremt tilfælde. Men det kræver et særdeles godt helbred at være gæst derude.
 
mureren
Hehe...jeg er ikke lige bekendt med revy i det hele taget, og slet ikke Pejsegårdens.
Og med hensyn til helbreddet, så er det sgu' værre at indtage dele af deres 99 retters menu Grin
Anyway, du må have ret i at emhætten suger ringere hvis huset ellers er så tæt at det samme luft ikke kan suges ind et/flere steder, men hvis man regner på 1,0l/s pr. kvm. ved 50 pascal (som er kravet til 2015 klasse huse), så er det nok ikke så slemt med begrænsningen på emhætten, hvis husets kvadratmeter ellers ligger på et fornuftigt niveau.
Man kan selvfølgelig (forhåbentlig) være nået under lovkravet til lufttæthed, men det er nu stadig begænset hvor koldt det når at blive i et almindeligt enfamilieshus. (i hvert fald kontra at have et vindue stående åbent under udsugningen fra emhætten)
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
hamselv
Vi har set det i flere af de nye huse, hvor man har ventilation. Når man bygger efter de nye metoder, duer emhætten nærmest ikke før man åbner et vindue på klem. Der er jo ingen steder den kan få luft fra, andet end at forsøge at overvinde udsugningen i VE anlægget. Når vi så smider en K160XL på der kan yde 400 m3/h ved 200 Pa, er det noget øv. Og havde der så bare været nogle ventilationsåbninger, men der er der netop ikke, når man har balanceret ventilation. Så det er sådan lidt noget bras. Samtidig gør man det ret svært med de krav man har til SEL at sy noget ordentlig sammen, idet de moderne maskiner er ualmindelig brystsvage. En GE Energy I, yder kun 250 m3/h ved 150 Pa, med ventilatoren på fuld skrue. Og da du stadig skal trække fra bad, bryggers mm er der ikke meget tilbage til at overvinde hætte og kanalsystem. Derfor er man nødt til at tænke lidt kreativt. Der er lidt bedre med II'eren der rækker til 350 m3/h ved 150 Pa. Og jeg skal straks sige, at ved de luftmængder og tryk er kravet til SEL IKKE overholdt, men det anser jeg så for at være tilladeligt, idet der ikke er opstillet krav til energiforbrug i emhætter. Man skal i sagens natur bare trimme så det er pefekt ved overholdelse af BR, og når man så bruger emhætte, kører man så bundgas uden skelen til energiforbruget. Det er jo det samme der vil gøre sig gældende med et separat anlæg. Eneste forskel er, at vi kan folde nogenlunde balance i husets ventilation.

Iøvrigt kan jeg medgive at Pejsen ikke er stedet jeg inviterer nogen hen.
 
Chr
Jeg suger lige til mig fra denne tråd også!!!

Jeg har forskellige steder fra fået anbefalet at bruge en emhætte / et emfang med recirkulation tilbage til køkken/alrum. emfanget skal være forsynet med kulfilter til at tage fedt og lugt. Varmegenindvindingen skulle så klare at fjerne fugten via det almindelige udsug.
Er dette en dårlig løsning?
I bekræftende fald skal jeg da lige haste med at få lavet en tilføjelse i udbudsmaterialet for det kommende byggeri.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
mureren
Tjaah...man skal da ikke forsværge at recirkulation fungerer okay for nogle producenter/emhætter, men jeg har ikke hørt om mange positive erfaringer. (og her er det mest lugtgener jeg har hørt om)
Som du nok kan læse af ovenstående, hælder jeg klart mest til separate løsninger, omend en velfungerende integreret af slagsen ville være at foretrække rent driftsmæssigt. Økonomisk er det nok en helt anden snak!
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
Chr
Jamen, så kommer det jo meget naturligt, når nu der kommer ordet økonomi på banen:

@hamselv:
Hvad skal man regne med at sådan en løsning, som du foreslå, koster ekstra i forhold til en almindelig emhætte.
Og duer det sammen med en Dantherm HCH5?

Jeg er godt nok på udebane i dette her emne!

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
Det er selvsagt bare et groft overslag i hele træskolængder jeg spørger til. Ikke et bindende tilbud.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hmm........ jeg kan se at mit spørgsmål afførte en meget interessant debat.

Jeg er nu stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge i mit nye køkken.

Mit genvindingsanlæg er lige nu stygget sammen på følgende måde og har i øvrigt været det siden 1985:

Anlæg er fra SVAB i sverrig og hedder vewex, den har en ventilatormoter der driver både indblæsnings og udblæsnings ventilatorerne. eksisterende emhætte er koplet så det kører igennem vexlerne (de er helt rene ingen fedt efter 26 år). Jeg har selv monteret anlægget og i den forbindelse har jeg extraordinært monteret 1 stk elektrisk motorspjæld på indsugningen til emhætten og et på undsugningen fra resten af huset, de 2 spjæld åbner og lukker modsat af hinanden for at give fuldt sug til emhætten når den kører.

Der er motor i emhætten som dog kun bruges i meget extreme tilfælde, normalt suger den fint uden brug af emhættemotor og vi har dermed en dejlig lydsvag emhætte.

at kople styring af både emhætte og varmeveksler sammen er noget af en udfordring og derfor var jeg nysgerrig efter hvad man gjorde i dag da det jo umiddelbart er mere simpelt at kører emhættren udenom varmevbeksleren.

Vedr hamselvs påstand om, at der ikke bør komme lugtgener og fedt problemer i vekslerene, så må jeg ud fra mine egne erfaringer (siden 1985 ) give ham ret, jeg har aldrig haft problemer med fedt i vekslerene oller lugtgener heller ikke hvis der steges bacon til 20 personer og emhættems motor kører fuld kraft.

vedr øvrige indsugningsrør fra bad,bryggers og toilet så kan jeg oplyse at rørerne hos mig ligner noget af indmaden fra en teddy bjørn, forslag til hvordan disse rengøres bedst muligt modtages med glæde ???

På mine indblæsningsrør har jeg 3 filtre + et hepa filter til sidst, så er de så rene at man kan slikke på dem uden at få noget på tungen He HeGrin

Det jeg "frygter" ved at kører emhætten udenom er at den vil hive efter vejret eller feks suge luft baglens gennem mine udsugningskanalewr (dem med teddy bjørn pels) .

men det er måske en ubegrundet frygt???????

lige et nysgerrigt spørgsmål: hvordan ser i andres indblæsningskanaler ud inden i er der støv ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jeg har ingen erindring om ventilatorydelserne, men hvis du har et par motorstørrelser kan jeg gætte. Mindes at de er med dobbelt krydsveksler, koblet i modstrøm. Og ventilatorerne er ret små dobbeltsugende, med fremadkrummede skovle.

Umiddelbart ville jeg vælge en ESL 130 m volumenkåbe fra Exhausto, og så efterfølgende rage spjæld mm ud af den. Jeg ville så beholde de motorspjæld du har. Jeg ville under INGEN omstændigheder vælge noget med motor i. Frithængende emhætter ville jeg ikke begynde at eksperimentere med. Der skal meget mere luft til end VEVEX'en formentlig kan.
 
hamselv
-> Chr med de kurver jeg lige kan finde, ville jeg godt turde forsøge med en Dantherm som du har. Hvis anlægget er lavet er det umuligt at overskue hvad det vil koste at lave det om. Snakker vi nydesign, er merprisen tæt på nul, da du alligevel skal kunne udsuge svarende til 72 m3/h fra køkkenet kontinuelerlig. Dvs der skal en 160 ventil til. Taghætten til afkast vælger man naturligvis som en THAV eller Ølands kopi. Så alle fuskerløsninger med riste eller kinahætter ville man ikke bruge. Eneste man skal øje for er at kanalen fra emhætten skal føres kortest og så lige som muligt til aggregatet.

Det kræver så du kan lave manipulationerne i styringen, men mon ikke man kan det.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv
som du rigtigt skriver så har vewex 2 krydsvekslere (modstrøm) men kun en ventilatormotor der driver begge ventilator hjul som er med fremadkrummende skovle, jeg mener motoren er på max 200 watt /230 volt.

Ved ventilation er den dementioneret til ca 100 volt, jeg har trinløs regulering på den.

ud fra ovenståene mener du så stadig at det vil være uklogt at vælge en emhætte med motor og evt. hvorfor ????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Den burde lige kun klare det. Det svarer ydelsesmæssigt nogenlunde den gamle RENOVENT Villa unit og Genvex 300. Og dem kørte man lystigt med volumenemhætter på. Så jeg turde godt med Exhaustoen. Thyristor, ja ok, hvis det er en motor med startkondensator på. Og det er det, hvis den er på 200 W. Den kan med sikkerhed også gå ned på 70 - 80V. Først når du kommer ned på 50 - 60 V, vil det være klogt lige at sikre dig du har moment til at ventilatoren starter, hvis den stopper (du kan stoppe den med hånden, og så sikre dig den render igang igen). Gør den ikke, justerer du min spændingen lidt højere op på thyristor printet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,565 Unikke besøg
XHTML CSS