HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skift af intern cirkulationspumpe
Leo_Jensen
Hej

Min indedel støjer, og jeg er kommet frem til, at det er cirkulationspumpen, der støjer. Pumpen kører stort set uafbrudt (2 min drift, 1 min pause), når der ikke er belastning på anlægget, og impørteren (Kinnan) siger at det skal den og det kan ikke ændres.

Jeg har stillet pumpen ned fra trin 3 (165W og meget støj) til trin 2 (110W og lidt mindre støj), men det er ikke tilfredsstillende. Indedelen er monteret 'hårdt' på en indvendig murstensvæg, hvor vi på den anden side har alrum med klinker på gulvet, så støjen har bestemt alle chancer for at irritere.
Det målte lydniveau er lavt (under 40 dCool, men meget lavfrekvent og forstyrrende.

Kinnan siger jeg kan montere en Grundfos Alpha 25/60 på fast trin III i stedet for den originale Wilo TOP-RL25/7.5, men som jeg ser det har den markant mindre flow ? (max 2.8 m³/h kontra 6.5 m³/h).
Alpha'en vil jo hurtigt tjene sig hjem på sparet strøm, men kan den flytte vand nok ?
Hvad med støj ? Er Alpha-pumperne lige så lydløse som de gamle UPS o.l. ??

Wilo er russisk, og jeg har ikke lige fundet sider uden kyrriliske bogstaver:
http://dom.1k.by/garden-pumps/wilo/Wilo_TOP_RL2575_EM_PN610-571698.html

På Ebay er Wilopumper vældigt kostbare, så måske er det en god pumpe, men lydløs er den i hvert fald ikke...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
poul larsen
Hej Leo
Du kan godt montere en grundfos pumpe jeg har monteret en på en Therma V 12 uden problemer bare du kører direkte i buffer der er meget mindre støj ved en Alpha pumpe og mindre W forbrug

mvh
poul larsen
 
Leo_Jensen
Hej Poul

Tusind tak for et kort og kontant svar Smile
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Michael0610
Måske et dumt spørgsmål: Er en Grundfos Alpha 25/60 ikke en selvregulerende pumpe? Hvis du sætter den på fast trin 3 er den vel ikke billigere i drift en en alm. pumpe?
 
Leo_Jensen
Alpha'en bruger så vidt jeg husker 35W i trin 3, mens Wilo'en bruger 110W i trin 2. Så jo, jeg kommer til at spare lidt strøm.

I øvrigt er strømbesparelsen en sekundær gevinst. Wilo'en støjer mere end acceptabelt, så den skal ud. Det er enten Wilo'en eller konen, der smutter... Wink
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
hamselv
Nå, nu troede jeg Dortmund hvor Wilo har hovedkvarter lå i Tyskland. Men jeg må ikke have hørt ordentlig efter.

At nedgradere ydelsesmæssigt, og vælge en pumpe med bedre virkningsgrad, er altid trenligt for økonomien. Pumper, som TOP'en, sørger man ALTID for ikke hænger på noget der kan skabe klangbund. Den problematik søger vi altid at undgå. Selv gulvvarmepumper kan skabe færgelignende tilstande på modsatte side af væggen.
 
Leo_Jensen
Mht Wilo's nationalitet har jeg bestemt ikke gjort det store for at afgøre den. Jeg googlede min pumpe betegnelse, og det gav masser af russiske hit's + et par ebay-auktioner. Jeg gættede - forkert... Smile

Min installatør havde desværre ikke samme viden som dig omkring støjen fra cirkulationspumpen. Faktisk ville det have været nogenlunde lige så nemt at montere indedelen på en ydermur i stedet for en indvendig skillevæg, men det gjorde vi desværre ikke. Hvis jeg skulle gøre installationen om idag blev indedelen monteret på et gulvstativ på gummibuffere.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
hamselv
Sådan er det jo. For et par tråde siden fik branchen som helhed tæv af en bruger for at være bjærgesyge skurke. Der er så nogengange at vi kan overraske med at vi faktuelt også ved lidt om hvad vi foretager os.

Den med pumperne er en fælde mange overser. Er selv røget i et par gange og ikke mange drømmer om at så bette en pumpe kan generere den slags støj, når den er spændt op på noget den kan sætte i svingninger. Her i huset var det en gasbetonvæg, smeden havde spændt manifolden på. Oplevede noget jeg troede var en voldsom forværring af min tinnitus (jeg har en "lastbil i tomgang" jeg fornøjer mig med). Det slemme var at de to støjkarakterer lignede hinanden, hvorfor der gik lidt inden jeg fandt fejlen. Sidenhen oplevede vi en Wilo Eco (særdeles fremragende pumpe - bedre end alpha'en vil jeg påstå). Den var så bundet op med to bæringer i et bjælkelag. I rummet ovenpå lød det som en storebæltsfærge i baggear. I maskinrummet sagde den 0. To bæringer blev drejet og vibrationen sendt i gulvet = 0,00 støj.

Wilo's oprindelse. Ja der var du ret hurtig, og burde nok have checket inden du dømte "Russisk". Til OR er Wilo's pico faktisk en enorm fed pumpe. Og skulle jeg vælge, hed det Pico'en, frem for Alpha'en. Har så selv en Eco, og det er vel overkill at købe en Pico, bare for at kunne blære mig den (men jeg gør det nok alligevel)
 
Leo_Jensen
Så sidder den der Smile

Altså Alpha-pumpen. Mht forbrug huskede jeg forkert på begge: Jeg går fra Wilo's 165W på trin 2 til Alpha 2's 45W på trin 3, men det skulle jo helst bare være sidegevinsten.

Hvad så med det der STØJ ??

Måling med ukalibreret smartphone-app (Soundmeter) på ca. 30 cm afstand fra pumpen:
Støj når pumpen ikke kører: 37-38 dB
Støj når Wilo-pumpen kører: 43dB
Støj når Grundfos Alpha kører: 38-39 dB

Operationen er vist lykkedes Smile

Der er så stadig en smule støj (mindre end Wilo-støjen), når udedelen kører op i omdrejninger en gang i mellem, formentlig for at lave varmt brugsvand, men det er fandens til forskel at det sker måske 3x 15 minutter i døgnet, hvor vi før havde konstant vekslen mellem 2 minutters færge og 1 minuts ro. Hele tiden...

På skærmbilledet herunder ses skiftet i støj med Wilo'en i drift på den røde kurve. Den første halvdel af kurven er med pumpe, resten uden...

i41.tinypic.com/52nupc.jpg
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,606 Unikke besøg
XHTML CSS