HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp vi mangler varme: Fighter 2025/SMO10
dkworm
Hej Alle

Håber der er nogle som kan hjælpe?

Systemet er
Varmepumpe: Fighter 2025 8 Kw
Styring: SMO10
Tanke: UKV100 + VPA450/300

samt gulvvarme i 219 kvm hus (ca. klasse 2)

Problemet er at jeg ikke kan holde varmen i huset her når det bliver rigtigt koldt.
Fremløbet til gulvet bliver ca. 32 grader og SMO'en mælder om en deltaT på 7-8 grader.
Fremløb at sat til at være mellem 30-42 grader.
Varmekurve 6 (har prøvet 4 & 5) men virker ikke til nogen ændring andet en beregnet fremløb ændres der sker ikke noget med den faktiske fremløbsværdi den ligger fast på 31-32 grader!

Jeg tænkte at så burde tilskudsvarmen (el-patronen) gå ind og varme gulvvarmevandet op i stedet for, men det sker ikke, el-patronen varmer kun VV.

Kan også sige mine gradminutter er talt nedad hele natten og står nu på -900


Jeg håber der er nogen som kan genkende eller ved hvorledes jeg kan få sat lidt mere varme på huset, fruen og lille pigen fryser...

pft
Kenneth

Jeg har forsøgt
 
kla
du burde hane 2 elpatroner et til varmesystem og en til varmt vand, nu kender jeg ikke din opbygning, men varmepumpen kører uden tvivl i combi mode.

prøv at trykke på knappen øverst til venstre og find den indstilling som hedder Auto, så låser du varmepumpen til at køre varme og elpatronen kører "kun" varmt vand så får du i hvert fald ca 4-5 kW på din gulvvarme.

det er vel at mærke når dine gradminutter når under 400 at denne funktion indtræder.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
dkworm
hmm den står på auto (vinter) og jeg er rimeligt sikker på jeg faktisk kun har en el-patron.
 
kla
der sidder ikke en i ukv beholderen ??

eller er din radiatorkreds komblet til vpas 450/300. eller sidder der en grå 3 vejsventil inden tanken. som går ud mod ukv beholderen og mod vpas

i øvrigt er en 8 kW på hårdt arbejde med 750 liter brugsvand og radiatorkreds.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
dkworm
Ja der sidder en grå 3-vejs ventil.

Jeg har lige forsøgt at hæve mit mit fremløbs minimum i SMO'en til 37 grader, og det har ihvertfald bevirket den har hævet fremløbs temperaturen til ca. 35.

Og det virker som om at el-patronen som sidder i bunden af VPAS tanken vedligeholder en temperatur på 47 grader tanken. ihvertfald slår el-patronen til og fra når mit brugsvand ryger op og ned over de 47 grader.
 
kla
Så har du "kun" eltilskud på dit varme vand, og derfor er du nok nødt til at gøre som du allerede har gjort. hæve fremløbstemperaturen så du ikke kommer til at mangle når den laver varmt vand.

måske en ide med el-patron til ukvéren hvis det bliver rigtigt koldt
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
dkworm
rettelse det er faktisk en VPA 300/200 buffer tank jeg har.

Nå men jeg forventer setup'et er iorden eftersom VVS firmaet fik tilbudet udreget med de korrekte dele af Vølund.

Jeg tror dog noget er sat forkert op evt. med sensorene eller lign.

Og jeg undre mig også over at el-patronen slår til og fra udfra om brugsvandet er over/under max set punkt (47 grader).
El-patronen sidder som jeg kan se det i den del af tanken som er centravarmen (nederste del af VPA tanken).

Jeg tror at der i VPA tanken er 47 grader varmvand+ centralvarme som ikke bliver brugt da 3-vejs ventilen aldrig flytter sig (da det var varmere i vejret flyttede den sig ofte..).

Mit setup ligner det på side 14:
http://www.gskt.dk/media/files/Smo_10_styring_monterings_og_Brugervejledning.pdf

Et side spg. når jeres El-patron slår til og fra giver dette også et højt knald/smæld hos jer?

pft
 
allankj1
Ja jeg kan godt høre når den kobler ind.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Ventilen vil ikke skifte fordi gradminutterne overstiger 400 så låses ventilen mod varme og elpatron kører varmt vand, alene på elpatron
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
dkworm
oki det forklarer jo lidt.

Men det er jo egentligt mærkeligt når der nu er masser af varmt vand, samt min formodning om at der også er varmet gulvvarme vand op inde i VPA'en. siden El-patronen kun er tændt 1 min af gangen.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,570 Unikke besøg
XHTML CSS