HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Pause kørsel med varmepumpe
thermik
Hej

Kom til at tænke på om det kan svare sig at køre pauser på varmepumpen frks. sluk kl. 23.00 og tænd kl. 06.00 ? vil man spare noget ? prøvede det i nat og da jeg stod op var der en fin varme.

eller giver det det samme i det lange løb ?

Jeg har panasonic varmepumpe købt for 3 år siden.
 
hamselv
Det er formentlig en inverter, og så er svaret umiddelbart nej. Inverteren tilpasser sig belastningen og kører selv så lavt som det er tilrådeligt. Standser du den, skal den antagelig op og kører flere omdrejninger for at indhente det tabte. Det koster virkningsgrad. Tricket med stop er tilgæld mere fornuftigt på on/off'ere, da disse så kan hoppe nogle starter over.
 
thermik

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1772&pid=11748#post_11748]hamselv skrev:[/url]

Det er formentlig en inverter, og så er svaret umiddelbart nej. Inverteren tilpasser sig belastningen og kører selv så lavt som det er tilrådeligt. Standser du den, skal den antagelig op og kører flere omdrejninger for at indhente det tabte. Det koster virkningsgrad. Tricket med stop er tilgæld mere fornuftigt på on/off'ere, da disse så kan hoppe nogle starter over.


Det er sådan en med en yderdel og inder del.. Og nej jeg tænkte det nok ellers var det nok indbygget som en mulighed i pumpen.
 
hamselv
Njaaa en luft/luft der kontinuerligt kører på f. eks 50%, yder en meget bedre COP end en der kører 50% af tiden på fuld gas. Der er lidt "radiobil" over det. En tilpasset lav effekt kontinuerligt, bruger mindre power end noget der kører enten eller. Derfor har man opfundet inverterne. Derfor prøver man vedblivende ved med at bruge dem til større anlæg. På de større er de så skæmmet lidt af høje reparationsudgifter, hvis noget går galt. På det større vandbaserede anlæg kan man mindske start/stop'perne ved at øge vandvolumen og af den vej få lange driftider. Ved samtidig udnyttelse af flydende kondensering"tryller" man pæne COP's frem.

Skal du efterprøve noget, skal du have en elmåler på, og så AB teste dig frem. Men umiddelbart tror jeg du bliver skuffet. Uret/timeren i Panasonic og lignende anlæg er omtrent så værdiløst som AUTO funktionen til at styre temperaturen med. Vi anbefaler ALTID at man kører konstant, og selv vælger vælger Heat eller Cool (og bruger differencierede temperaturer dertil).
 
thermik

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1772&pid=11751#post_11751]hamselv skrev:[/url]

Njaaa en luft/luft der kontinuerligt kører på f. eks 50%, yder en meget bedre COP end en der kører 50% af tiden på fuld gas. Der er lidt "radiobil" over det. En tilpasset lav effekt kontinuerligt, bruger mindre power end noget der kører enten eller. Derfor har man opfundet inverterne. Derfor prøver man vedblivende ved med at bruge dem til større anlæg. På de større er de så skæmmet lidt af høje reparationsudgifter, hvis noget går galt. På det større vandbaserede anlæg kan man mindske start/stop'perne ved at øge vandvolumen og af den vej få lange driftider. Ved samtidig udnyttelse af flydende kondensering"tryller" man pæne COP's frem.

Skal du efterprøve noget, skal du have en elmåler på, og så AB teste dig frem. Men umiddelbart tror jeg du bliver skuffet. Uret/timeren i Panasonic og lignende anlæg er omtrent så værdiløst som AUTO funktionen til at styre temperaturen med. Vi anbefaler ALTID at man kører konstant, og selv vælger vælger Heat eller Cool (og bruger differencierede temperaturer dertil).



Jeg er pt ved at teste den med el måler og den ligger meget stabil på 460 w svare ca. 2 kw på 5 timer er det meget??
Den opvarmer 35 m2 skurvogn pt. 24 grader rum temp (den skal justeres til 20-21) jeg bruger som miditidlig bolig halv dårlig isolering og gamle vinduer.
fan speed:auto og air swing:auto mode:heat er det ok ?
E-ion skal det være tændt eller slukket ?
 
hamselv
Tallene lyder ok. Men det vil nok hjælpe at køre lavere i temp som du selv skriver. Justeringer ok.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,813 Unikke besøg
XHTML CSS