HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund / Nibe Fighter 2026 - støjgener .m.m.
bansen
Hej,
Ny på heatpump, og har ikke dybere teknisk indsigt i teknologien.

Jeg vil meget gerne udveksle erfaringer og gode råd med ejere af lign. anlæg idet vi oplever en del støj og indstillings problemer.

Anlægget (Vølund F-2026,10kW + VVM300) blev installeret efteråret 2011. Efter ca 1 måned blev rør i murgennemføring efterisoleret, og anlægget efterjusteret. Og derefter har vi haft støj problemer ude som inde.

Ude problemerne er delvist løst med udskiftning af ventilator, men anlægget kan fortsat høres tydeligt på 10-15 meters afstand som en dyb rytmisk vibrerende brummen.

Indenfor har vi samme lyd der forplanter sig rundt i hele huset. Vi er ikke i tvivl når udedelen starter op! Desuden har vi også en del cirkulationspumpe støj. Dette kommer ikke fra radiatorpumpen. Men derimod fra bærerpumpen idet denne kører konstant (hvilket jeg finder ulogisk).

Endelig har det været rimeligt svært at få indstillet anlægget med en tilfredsstillende jævn varmelevering. Der er blevet stillet varmekurver op til10 og ned til 5, temp, cirk.pumpehast m.m. Men vi oplever at der enten er for meget eller for lidt varme.

Vølund er selvfølgelig sat på sagen og har tilset anlægget flere gange. Men det er svært at få et klart svar, og efter flere måneder er vores tålmodighed noget tyndslidt.

Det hører med til historien at anlægget fungerede perfekt den første måned (vi kunne dårligt få armene ned), hvor hverken vi eller naboer ænsede når anlægget kørte (ude som inde), og varmen var jævn og behagelig.

Ser frem til nogle gode råd. Og det kunne være rigtigt godt at se og høre et lign anlæg hvis nogen af jer har et, eller kender nogen der har.
bansen
200m hus i 2 plan, fra 1935, radiatorvarme, velisoleret
Figther 2026-10, VVM300
 
Kennet
Jeg tror jeg har den samme brummen i huset. Hos mig er jeg sikker på
når jeg i foråret får sat udedel på jorden i stedet for at hænge på væggen
vil afhjælpe min lavfrekvente brummen.
Smile
DVI QUEEN LV9DC (Luft/vand)
Kamstup energimåler
Hus 174 kvm
Kælder 64 kvm
En del gulvvarme
Isoleringsgrad 49 W pr. m2 (varmetaCool
Gamle termoruder
Isolering : Loft 100mm+Min. 200mm til sommer
Hulmur 125mm+Bagmur af gasbeton
Fremløbs temp 37 grader
Inde temp 23,8 grader
Hus årgang 1976

Mit forbrug de sidste par måneder i 2012:
November 852kwh
December 994kwh
Januar 1200kwh
Feburar 1219kwh
 
bansen
2026 kan ikke hænge på væg. Så i mit tilfælde løser det ikke problemet.
bansen
200m hus i 2 plan, fra 1935, radiatorvarme, velisoleret
Figther 2026-10, VVM300
 
kla
lidt mystisk, 2026 med vvm 300 giver sjældent problemer, jeg antager at de flexible slanger er monteret på udedelen så ikke brummeriet forplanter sig i radiatoranlæg. kontroller at lydene ikke kommer fra Jeres cirkulationspumper.

Bemærkning til lyd fra udedel så er der 2 hastigheder A og B, hvis temp. uder er over 13 grader tænder trin B med derved lavere lydtryk/ydelse. men her er varmebehovet også lavt, ved temp. som nu køres i trin A med deved højere lydtryk og større luftflow.

hvis huset har radiatorvarme startes med at sætte varmekurven på kurve 9 og parallelforskydning på 0, hvis temp er for lav forskydes parallelforskydningen først til 1 dernæst til 2, hvis huset stadig er for koldt, hæves til varmekurve 10 og parallelforskydning 0. o.s.v.

bemærk ændringer kan først registres efter nogen tid. og radiatorventiler skal alle stå åbne i de rum hvor i ønsker komforttemperatur.

Håber at ovenstående giver lidt mening.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
bansen
Hej kla,
"Færge" støjen kommer helt klart fra udedelen. Der er ikke tale om hverken blæser lyd eller kompressor (køleskabslyd), men en vibrerende motorlyd. Og vi har også haft generne i det lune efterår. Slanger og isolering er angiveligt monteret korrekt, men jeg har overvejet at få skiftet isolering og rør i murgennemføring. Blot for at prøve noget.

Vi har ikke støj fra radiatorcirkulationspumpen. Derimod kører pumpen til udedelen (bærerpumpen) konstant, og det giver en hel del "syngen" i radiatorsystemet. Det er vel ikke meningen at denne pumpe skal køre konstant??

På anbefaling er vi gået fra varmekurve 9 til 10. Det gav nærmest saunatilstande. Så har vi kørt med 8, derefter 6 med meget begrænset bedring. Parallelforskydning gør ingen/minimal forskel med mindre jeg skruer så langt ned at al varme forsvinder. Her i vinterkulden er vi nu nede på kurve 5 og +1 i parallelforskydning, og nu er det blevet mere stabilt. Det er da rart at kunne køre med så lav power, men det ligger jo langt fra den anbefalede startkurve på 9.

Hvad er din baggrund for at sige at der sjældent er problemer med dette anlæg? Jeg vil meget i kontakt med nogen med tilsvarende anlæg - så hvis du kender nogen...
bansen
200m hus i 2 plan, fra 1935, radiatorvarme, velisoleret
Figther 2026-10, VVM300
 
hamselv
Færgebrummen...... Så skal du lede efter pumpestøj....Selv en manifold til gulvvarme kan skabe den irriterende brummen. Har oplevet brinepumper der kan skabe meget høj støj i tilstødende rum. Løsningen er oftest at ændre ophængning, understøttelse, således man hviler på noget der hviler på tunge konstruktioner.

Eksempel: 3 families ejendom, hvor der i stuen over maskinrummet konstateres en brummen a la "Storebælt". Løsning: En bæring til brinerør der var skruet op i bjælkelaget blev løsnet og drejet 180 grader, således den istedet hvilede på en buffer, der igen stod på beton. Så var lyden helt væk.

Enhver form for lettere konstruktioner kan virke som klangbunde som i en guitar. Lokalisering af hvad og hvorfra, gøres med et skruetrækker-skæft der holdes tæt mod øres, og spidsen bruges som "collector" om man så kan kalde det (gammelt trick til at lytte efter lejestøj).

Men dyb brummen der ikke lyder som ventilator og/eller kompressor er 99% pumpestøj.
 
bansen
Lyder fornuftigt, men hvorfor har jeg så kun færge-støjen når udedelen kører?

Har prøvet skruetrækker tricket, og der er ikke radiatorpumpen der giver støj. Bærerpumpen (brinen) kører konstant og giver støj. Men det er rørene der "synger" højlydt, ikke færge lyd. Man kan slukke helt for cirkulationspumpen, og det afhjælper ikke problemet.
bansen
200m hus i 2 plan, fra 1935, radiatorvarme, velisoleret
Figther 2026-10, VVM300
 
hamselv
Hcis du kan slukke for pumperne en for en, er det jo ret nemt at lokalisere. Bliver det ved med alt slukket, er det tinnitus. Sådan en med en brummende lastbil lider jeg selv af, som følge af DJ'ing og spillen musik uden høreværn som yngre. Så er det lægen der skal besøges. Min tinnitus er stressafhængig og kan derfor komme og gå.
 
bansen
En enkelt og hurtig håndflade test afgør at der ikke er tale om tinitus. Nogen gode ideer til hvorfra færgelyden kommer fra?
bansen
200m hus i 2 plan, fra 1935, radiatorvarme, velisoleret
Figther 2026-10, VVM300
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,815 Unikke besøg
XHTML CSS