HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Støjdæmpning af udedel
peter s
Hej,

Har ledt forgæves efter nogle der har været nødt til at dæmpe støjen fra udedelen på grund af, at de har overskredet reglen om støj niveau i naboskel.

Hvis vi installerer en luft/vand pumpe, så ender vi med en niveau i skel på 45-50db, når pumpen kører på sit højeste.
Jeg har undersøgt diverse støjværn og de vil kunne dæmpe støjen med 15-20% og så mangler der endnu noget inden reglerne bliver overholdt.

Er der ingen der har luft/vand i storbyerne, hvor haverne ikke er store nok til at man kan få 10meter til skel, uden at udedelen skal stå midt på græsplænen?

/Peter
 
hamselv
En frit opstillet Premiumline A plus har et støjniveau på 45 dB i een meter.

Undskyld henvisningen til specefikt anlæg, men jeg har aldrig hørt noget (eller rettere ikke hørt!) der har så lavt et lydniveau.
 
peter s
Det er det jeg mener.. Der må da være nogen der har haft svært ved at opfylde de krav der gælder?

/Peter
 
hamselv
Masser. Vores gamle Optima var endda pænt lydsvag, men det var ikke klogt at sætte den i skel eller tæt ved. Vi har dog haft et par positive historier, hvor vi skovede noget gammel udtjent noget og erstattede det med Optima'er. Det fik vi kun ros for. Men der snakker vi om at erstattet noget meget støjende, med noget "ikke særlig" støjende. De nye siger intet. Og mine halvgamle ører kan overhovedet ikke afgøre om de er i drift, når jeg står et skridt fra dem. Og det er så ligegyldigt om det er en 10 kW'er eller en 15'er.

Jeg anså brochuren for at være ret optimistisk, indtil jeg faktuelt stillede en op. Det er godt. Prisen er så ikke. Men begynder man med at forsøge at dæmpe noget bagefter, høvler skillingerne temmelig hurtig ud af pungen. Jeg har i tidligere ansættelsesforhold bøvlet utrolig meget med lyd, og akustik er satans svært at håndtere. Specielt udenfor, hvor du også skal bøvle med refleksioner og alt muligt.
 
hamselv
Og som alt mulig andet, er der nok lavet en hulens masse, der IKKE overholder gældende love og regler. Se bare hvad der lave af ventilation der ikke overholder love og regler. Specielt med støj i afkast/indtag. Tror problemet er enormt hvis man undersøgte det.
 
peter s
Ja, der er helt sikkert en masse lovkrav omkring lyd der ikke bliver overholdt. Men det er jo også lidt et sats, hvis man vælger at tage chancen. Der er vel en reel risiko at stå med et anlæg til 130000kr, som ikke kan bruges :-(
 
hamselv
Ikke med en Premium. Et par skridt fra og den er absolut ikke. Demo kan arrangeres.
 
peter s
Gætter på at det er en IVT Premium du mener Smile

Jeg kan se at den har et støjniveau på 45db. Hvilket sikkert ikke er meget?

Men hvordan bliver dette målt. Gælder målningen også for luftgennemstrømningen eller er det kun for selve udedelen? Luftgennemstrømningen kan vel godt have et højere niveau.

Jeg talte med en der har et DVI anlæg og han sagde at selve luften gav et "højt sus".

/Peter
 
hamselv
Det er det. Og ja, den siger intet, heller ikke på max ydelse på ventilatoren. Derudover har den mulighed for ekstra silent-drift om sommeren. Den siger så lidt, at jeg skal på knæ og tættere på end 1,5 meter inden jeg kan afgøre om den er i drift. Som nævnt har jeg aldrig oplevet en varmepumpe med så lavt et lydniveau. Og det er så underordnet om det er den lille model eller en af de større.
 
Chr
Blot for sammenligningens skyld, så har en almindelig opvaskemaskine -ikke en super støjsvag- et lydniveau på ca 45 db.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men prøv da at få lov til at lytte til en. Du vil (som vi andre) blive voldsomt overrasket, i positiv retning.

PS Tranås var det eneste firma, der havde positiv afvigelse - altså opgav fuldkommen korrekte tal, da TI kontrollerede en hel bunke varmepumper. Resterende havde lidt problemer med udnyttelse af tilladelig afvigelser, og en par anlæg, blev simpelthen fjernet fra listen. Mener de kontrollerede 18. To trak sig fra markedet. 15 var vel optimistiske og een ramte plet. Har testen et sted.

Iøvrigt er de opgivne 45 dB kun det ringeste af tallene. Fra siden er det endnu lavere. Ingen tvivl om at man har fundet det allerbedste lyddæmpningsmateriale frem.
 
kla
Hamselv lad nu være med at spille hellig, jeg har selv arbejdet med IVT varmepumper i 2001 - 2006 i den periode blev alle varmepumper testet på teknologisk, og næsten alle havde en afvigelse på 5 til10 %, det er da useriøst at sige at alle IVT varmepumper i hele verden passer nøjagtigt i opgivet COP fordi de var heldige at 1 varmepumpe passede med de opgivne data, og hvis du ser rigtigt efter bliver varmepumperne kun testet 1 gang hvis de er inden for 10% grænsen og siger man at den overholder normgrænsen og man tester ikke mere.

Det jeg synes er forkert er at rigtig mange oplyser COP uden cirkulationspumpe, styring, afrimning(udeluft) anlægspumpe og andet.

personligt synes jeg det er usmageligt at nedgøre andres produkter for at fremhæve sine egne, det er vist markedsføringsmæssigt den største brøler man kan lave. jeg siger gerne at alle laver gode varmepumper, det største problem brancen har er forkerte dimensioneringer af varmetab, slangelængde, rørdimensioner og andre konstuktionsmæssige ting.

Håber ikke at dette indlæg gør dig sur
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Du har så ikke set testen. Jeg opfatter den som ret foruroligende.

Og ja, jeg er særdeles enig med dig i at sjusket og dårlig dimensionering, og sjusket og dårlig montage er den største trussel mod branchen. Sølle behandling af kunderne, og ikke grundig forarbejde, hvor så man maler sig inde i et hjørne, fordi der er det ene, det andet og det tredje i vejen gør det heller ikke bedre.

...og ellers har jeg den ret tydelige holdning at indenfor "mærkevarerne" er det kun detaljer i forskel. Den helt voldsomme forskel ligger hos installatørerne og dem der dimensionerer.
 
kla
jeg har set testen, jeg arbejder for en producent så det er vigtig læsning for mig, det som jeg hæftede mig mest ved var at dem som fald i testen, jo i virkeligheden var "ikke mærkevarer" og at de seriøse kun havde de udfald som testmetoden accepterer.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Jeg synes stadig det er bekymrende at man ikke kan nå de tal man selv har opgivet, selv efter at have fået lov at fintrimme (test II). Nu har vi selv gentagne gange udført effekt-test's og hvergang kunnet konstatere at afvigelserne vi kan måle, ser ud til at være i kundens favør. Det synes jeg er meget rart, og gør mig tryg ved det jeg sælger (og jeg har selv een, og vil købe igen, hvis jeg byggede nyt - bedre anbefaling kan jeg ikke give dem). Fandt jeg et drømmehus hvor der sad et andet apparat, ville jeg måle og trimme og med 99% sikkerhed nok konstatere at når jeg var færdig, kørte det som jeg vil have.

Iøvrigt ser jeg mit arbejde som et kald, og forbeholder mig ret til at se mig selv som "hellig". At andre så synes jeg er en forskruet fagidiot, må jeg leve med.

Men for at holde os til netop dette spørgsmål, har jeg ikke i de snart 30 år jeg har været i branchen hørt noget så lydsvagt som den nye Premiumline A+. Det skulle så lige være en ispind med kompressoren i baggangen, hvilket jeg så nok ikke ville vælge (og du formentlig heller ikke). Så er man angst for naboballade, skal man søge et apparat som A+ eren. Om den så skal hedde det ene eller det andet, vil jeg anbefale spørgeren at komme an på et par lytteprøver på det han overvejer. Det vil være min klare anbefaling
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,342 Unikke besøg
XHTML CSS