HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund F1250 - Inverterfejl
kfd
Hej
Vi har desværre fået en inverterfejl alarm på vores F1250 (fra nov. 2008). Vølund siger at det kræver en udskiftning af inverteren. Pris 15.000 + moms + montage. (3-5 timer) :-(
Inden jeg smider 20-25 kilo efter dette, kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen der kender et alternativ hertil. er der måske nogen der ved om dette er en kendt problemstilling for netop denne VP - skal den fx. skiftes igen om få år?

Mvh Kasper
Vølund F1250 250 M slange i et plans hus med gulvarme overalt. 172 kvm
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hvordan ser din garanti ud, på min F1245 fra 2009 er der 5 års garanti

Måske var der også det i 2008 på vølunds Varmepumper ???

Ellers skulle du venligt spørge vølund om de ikke kunne lave reperationen til en speciel pris da VP jo ikke er ret gammel, det ødelægger en del af den gode økonomi ved et jordvarmeanlæg hvis der skal udskiftes dele for 25000,00kr hvert 3 år.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
kfd
Ifølge Vølund er der pr. 1/1-2009 5 års garanti (speciel forsikring!?) Før denne dato er der kun 2 års alm. reklamationsret.
Jo, jeg havde også tænkt mig at gå lidt til Vølund for at få en god pris. Alternativet kunne måske være enten en ny VP fra fx. DVI (koster godt nok ca. det dobbelte), eller måske fjernevarme?
- men, som du siger, selv med en god pris for skift af inverteren, så holder det ikke hvis den skal skiftes hvert 3-4 år.
Vølund F1250 250 M slange i et plans hus med gulvarme overalt. 172 kvm
 
Chr
Uden overhovedet at vide, om det kan have sin gang på jorden:
Hvad med at ombygge til on/off drift uden inverter. Det kræver selvsagt at den kan levere tilstrækkelig effekt ved den frekvens osv den kommer til at køre med.
Så er du af med den dyre sliddel en gang for alle!

Et vild gæt, måske en af fagmændene kan give en tommelfinger op eller ned.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
kfd
Har nu talt med Vølund. De er villige til at give 25% nedslag på materiale. Dvs. ca. 19.000,-. Det er da altid noget - men dog stadig en dyr omgang. Jeg har undersøgt alternativer:
- Ny VP fra DVI inkl. afmontering af gl. VP + installation Ca. 80.000,-
- Fjernvarme: 30 M stikledninger + tilslutningsafgift Ca. 40-50.000,-

Hvis bare man kunne regne med at en ny inverter kunne holde i mange år, men der er kun to års garanti.

Det er ifølge Vølund nok muligt at ændre fra frekvensreguleret VP til on/off, men det vil også være ret bekosteligt. Desuden vil sliddet på kompressoren herefter være større.
Hvad skal vi gøre? Gode ideer modtages gerne.
Vølund F1250 250 M slange i et plans hus med gulvarme overalt. 172 kvm
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hvad med at spørge vølund om de ikke kunne lave en special pris på en ny vølund f1245, det er en on/off dvs uden inverter, vølund kunne jo måske overtales til at give de 25% rabat på den nye Vp. Det ville være rimeligt.

Det vil formegentlig være ret simpelt at sætte en ny f1245 op da den såvidt jeg ved har de samme mål og tilslutninger som den du har nu.

alternativt kunne du også overveje at købe en nibe f1245 (det er den samme som vølund ) fra feks bynor i sverrig der koster den vist nok ca 50000 svenske kr. og så finde en vvs montør der kan og vil sætte den op.

Hvis du bor på sjælland kender jeg en dygtig vvs( som er expert i vølunds Varmepumper) der også kan råde dig i hvad der er det rigtige..................Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Daffy
Hvis der ikk er garanti på inverteren mere, kan du evt. få en elektroniktekniker til at se på om han kan lave den...
Sommetider er det bare en mindre del der skal skiftes...-og ikke hele inverteren....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
kfd
Nå, nu ser det ud til at løse sig. Umiddelbart siger vores forsikring at de gerne vil dække udgiften - hvis ikke det er slidtage! Det kan man vel dårligt sige om en inverter, der knapt er tre år gammel
:-)

Løsningen for os lige nu bliver derfor at vi fortsætter med vores F1250. Hvis forsikringen har dækket en gang, kan de vel gøre det igen om en tre-fire år, hvis det skulle blive nødvendigt.

Havde ellers kraftigt overvejet en udskiftning til F1245, da det også passer til vores FLM40 genanvendingssystem.

Tak til alle for jeres bidrag :-)
Vølund F1250 250 M slange i et plans hus med gulvarme overalt. 172 kvm
 
hamselv
Tilbyder Vølund ikke en garantiordning af en eller andet slags?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,814 Unikke besøg
XHTML CSS