HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Forbrug i november
thk1976
Jeg har haft mit jordvarmeanlæg siden oktober, så det er relativt nyt. Jeg er lidt nysgerrig på jeres forbrug i november. Min bimåler viser at jeg indtil videre har haft et forbrug på 750 kwh. i november. (målt på bimåleren) Det er egentlig ok og noget under de beregninger installatøren har udarbejdet, men måneden har også været mild i forhold til en normal november måned.

Hvordan ser jeres forbrug ud?
Vølund F-1250 m./ 600 m. slange. 280 kvm. hus i to plan fra 1978, opvarmes primært af radiatorer, guldvarme i badeværelser og bryggers.
 
F1250
Hej thk1976!

Vi har samme pumpe, og nogenlunde samme husstørrelse :-)
Vores pumpe blev idriftsat d. 9 november, og der blev monteret bimåler på den d. 16 november.
Vi har fra d 16 til d.d (27.), dvs 11 døgn brugt 258,6 kwh, svarende til 23.5 kwh/snit

Jeg har fjernet min gulvvarmeshunt helt, og fodrer gulvet direkte fra pumpen. der er ingen telestater på gang-køkken-bad (gulvvarme i beton med klinker) hvilket vil sige ca 35% af huset.

Vi har undladt buffer, og bruger ved hjælp af ovenstående noget af gulvet til dette.

Kører kurve 5 med forskydning på +2 eller +3 (har lige justeret ned)
Max fremløb (af hensyn til gulvet) sat til 35 gr
Tid mellem starter er sat op til 60 minuter, og gradminutter er sat til -200
Har pt (i det for årstiden meget lune vejr) 8 starter i døgnet, fordelt på 17 timers drift.
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
thk1976
Hej F1250, det lyder som om vores forbrug er nogenlunde det samme. Min stod på varmekurve 10 til at starte på, men jeg har nu sat den til kurve 8, så justerer jeg lidt på hældningen når det bliver for koldt.

Jeg har slet ikke været inde og justere på starter, er der noget at hente der på elbesparelsen? Jeg var inde for at indstille det, er det ikke i menu 5.4? af en eller anden grund kan jeg dog ikke komme fremt il det menu punkt, den stopper ved menupunkt 5.3...
Vølund F-1250 m./ 600 m. slange. 280 kvm. hus i to plan fra 1978, opvarmes primært af radiatorer, guldvarme i badeværelser og bryggers.
 
F1250
Hej thk1976

Jeg ved ikke om det giver direkte udslag på elbesparelse at justere antallet af starter, dog tror jeg at det er godt til pumpen at køre længe ad gangen, istedet for mange koldstarter.

Vi kan hos os nøjes med varmekurve 5, som jeg tror har mere at sige mht økonomi idet fremløbet holdes lavere.

Har I buffer på jeres?
Min installatør som normalt arbejder i andet stort/anerkendt mærke mente at vi skulle montere buffer, hvilket jeg syntes er ulogisk når man har en frekvensstyret pumpe?

mht indstilling af gradminutter og tid mellem starter, skal du ind i 8.1 og vælge "udvidet" menu Smile så får du lidt mere at gøre med....

Hvad er jeres før-forbrug?

Mvh

Flemming P
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
thk1976
Hej Flemming, tak for tippet :-) vedr. menuen. Ja jeg har også fået monteret en buffertank. VI har kun boet i huset siden juni, men jeg har fået oplyst af den tidligere ejer at forbruget lå på 4000 liter olie på årsbasis. Indtil videre kan jeg kun sige at jeg er supertilfreds med min investering indtil videre, men jeg glæder mig også til at få testet forbruget når der bliver rigtig frostvejr udenfor. Smile mvh Thomas
Vølund F-1250 m./ 600 m. slange. 280 kvm. hus i to plan fra 1978, opvarmes primært af radiatorer, guldvarme i badeværelser og bryggers.
 
FlemmingS
Ang. varmeforbrug:

Vi har brugt 785kWh i november. (til alt el i huset)
Det er uden automatisk natsænkning, som kommer med posten imorgen eller mandag. (men jeg har da sænket temperaturen når jeg har husket det.)
Solcellerne laver ikke meget på denne årstid, men 30kwt er det da blevet til i løbet af de sidste 12 dage. (som så skal ligges oven i vores forbrug)

Mvh. Flemming
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
F1250
Hej Thomas/thk1976

Vi er også igang med vores 1. sæson - vi overtog 1. april
Vi nåede at fyre 3 tons piller af april - juni hvilket jeg syntes var helt tåbeligt!
Derudover stod fyret foran en udskiftning idet man ikke skulle være sikker på det kørte når man var væk - så derfor blev det jordvarme - ingen bøvl, bare varme.

Nu er det så blevet lidt koldere, og vores pumpe kører nu 24/7 og er også begyndt at "bruge" af sine "frekvenser", og forbruget er seneste døgn (24timer og 25 minutter) er 30,5 kwh på varme og varmt vand (og ALLE pumper idet der kun anvendes de indbyggede)

Hvor stor er jeres buffer?
Fremløbs-/returtemperatur?

/Flemming
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,353,987 Unikke besøg
XHTML CSS