HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan konstateres der om der er brud på jordvarmeslangerne
abp
Hvis der kommer et brud på jordvarmeslangerne, hvordan manifesterer det sig så i anlægget. Kommer der en trykfaldsalarme eller er det flowvagten der konstarerer at flow er lavt? Kan man se det på manometret?

Min beholder med kuldebære vædske(ekspansionsbeholderen) er tom. Er det fordi jordvarmeslangerne lækker eller er det ganske normalt?

Jeg har fået en alarm der siger at kuldebærerflowet er lavt. Kan det være pga et brud på slangerne eller vil der så være en anden alarm.
 
hamselv
Hvis du har pressostat på fortæller den det. Når du kan se beholderen er "tom", gætter jeg på du har en IVT. Når du tror den er tom, gætter jeg så igen på at luftlommen er væk. Det skyldes som ofte at man enten har glemt proppen på nilhanen, eller undladt at pakke denne. Det kan også være udtørring af paksalven under hanen. Trykket skal i såfald af, hane og låg pakkes om, helst med JUMBO-tape. Systemet trykkes op igen.

Men igen. Det er ren gæt. Du fortæller intet om hvilket anlæg du har, alder , eller noget som helst.
 
hamselv
Er anlæg ikke under garanti? Så tager du bare kontakt til leverandør.
 
abp
Der er tale om et Danfoss DPH Opti Pro 6kw, som er installeret i marts 2011

Ekspansionsbeholderen er en 3 liters plastbeholder, hvor jeg kan se/mærke at der ikke er væske i, fordi det har der tidliger været/kunnet ses

Det er flowvagten der har sendt alarmen antager jeg.

Når du siger pressostat, mener du dermed at en lækage i slangerne vil vise sig som et trykfald og dermed give en trykfaldsalarm fremfor en flow alarm?
 
hamselv
Marts 2011?!?!? Så ringer man til installatøren og brokker sig.

I den slags beholdere. kan du ikke se om det er luften eller væsken der mangler, med mindre du har farve i brinen.

Hvad Danfoss gør ved jeg ikke, men vi anvender en niveauvagt, der brokker sig hvis noget har tabt brine. Bosch-drengene ved jeg anvender en pressostat.

Men en slange sprænger ikke pludselig læk. Så enten er der lavet samlinger i jorden (forbudt, hvis ikke det er inspicerbar), eller nogen har været og grave på din grund. Eneste realistiske, jeg ellers kan komme i tanke om, er luft-tab i beholderen. Er det nogen former for utæthed, der ikke er selvforskyldt, er det dæleme med at få lavet vrøvl, og ikke selv begynde at makke med det.
 
abp
taler med leverandøren i morgen. men ville gerne have haft at vide om en kuldebærerflow alarm kan skyldes en utæthed. Troede at der ville være tale om trykfaldsalarm, hvis der var utætte slanger

Jeg har anlægsfolk gående så det kan derfor godt være at de har ramt et eller andet. Jeg har ikke fået en tegning over hvor slangerne er lagt, så de har været forsigtige og har ikke konstateret nogen markering. Antager at jordslanger er lagt ned med markeringsstrimmel?

Hvis slangerne er beskadiget, så er man vel nød til at lave en inspicerbar samling i jorden?
 
hamselv
Ja, til inspicerbar samling. Og hvis de har gravet ned og lavet samlinger ligeså.

Slangeplanen skal du udbede dig. Det er et ubetinget krav. Denne skal iøvrigt indsendes til kommunen, sammen med en underskrevet trykprøvningsattest.

Gartnere graver ikke en meter ned. Så har de været i noget, er det ikke gravet langt nok ned! Har du tilladt dem at grubbe, har du nok et problem. Er de orienteret om jordvarmen og kun har fræst/dybdeharvet kran de ikke når slangen, med mindre en meget lidt omhyggelig mand har gravet em ned.

Udbed dig dokumentation for hvad der er lavet og hvor. Attester mm. Og reklamer fejlen på anlægget. Adspørg kommunen om anlægget er korrekt færdigmeldt. Ellers bed leverandør gøre det.
 
hamselv
Til det oprindelig spørgsmål. Så findes der ikke et eneste indrapporteret tilfælde af pludselig opstået utæthed. Svigt i brønde og samling samt overgravninger kender vi vist alle til. Men en slange med kun 1,5 bar tryk, ryger ikke bare lige. Hverken pga det ene eller det anet. Men samlinger, specielt metalliske klemsamlinger, kan ikke tåle is. Så en slange i eet løb sprænger ikke. Er den trykprøvet korrekt fra starten er sikkerheden for det ikke er den temmelig stor.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,237 Unikke besøg
XHTML CSS