HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Solfanger + luft/vand pumpe
Walther12
Er der nogen der har erfaring med at installere solfanger sammen med en luft/vand pumpe. Hvor stor har besparelsen ca. været? kan man regne med det halve eller eller mindre.
Hvad for nogle kombinationer/sammensætning af solfanger + luft/vand pumpe har i sat sammen, og hvad for nogle virker ifølge det der bliver lovet fra producenten.
 
hamselv
Vi har lavet det, men det hænger slet let ikke sammen. Varmepumpen er superbillig at køre med, når solfangeren kan lave noget.
 
meyer
Kan du uddybe det lidt mere at det ikke hænger sammen ???..
 
hamselv
Ret nemt. Det er umiddelbart for nemt at lave solvarme der fungerer fint når det er højsommer, sammen med luft/vand varmepumpe, der også er godt når det er højsommer, men prisen. Dvs det som solvarmen sparer, kan varmepumpe lave for en slik, så det kniber gevaldigt med at få en god tilbagebetalingstid. Merprisen er for høj.

Som altid findes der masser af alternativer. Men lad os tage det groft. Et helt fedt solfangersæt koster måske 40000,- Set mod oliefyr kan måske spares 5-6-7000,- pr år. Bad du varmepumpen lave det samme hed besparelsen omkring det halve eller måske kun en tredjedel + at installationen muligvis bliver dyrere hvis det skal laves rigtigt fedt.
 
hamselv
Sammenligner man med GDS solfangersæt og sætter sin egen løn til 0, passer det bedre. Så kommer man et stykke for under det halve.
 
hamselv
Men husk, solfangeren virker ret begrænset, når det ikke lige er højsommer. En luft vand'er kører med vildt høje virkningsgrader i samme perioder.
 
kla
Normalt er jeg rimelig enig med Hamselv, men ikke i denne tråd, jeg har arbejdet med varmepumper i mange år, og har både solgt IVT Vølund, og METRO. jeg har både med IVT optima 700 og Vølund Fighter 2025 fået tal fra forbrugere som har målt deres COP ved varmvandsproduktion og både med IVT optima og Fighter har COP om sommeren til varmvandsproduktion ligget på ca 2. jeg ved ikke om de nye IVT er meget anderledes ??

Det er rigtigt at COP er meget høj ved høje temperaturer, men hvis f.eks du bruger varmt vand så vil temp setpunkt på varmt vand måske ligge på 50-52 grader, vands start temp måske 6-7 grader lavere så varmepumpen starter ved 45 grader. dette er jo også fint men 200 liter vand som mangler 7 grader

1000 liter vand som skal opvarmes 1 grad koster 1,16 kWh her er tale om 200 liter som skal varmes 7 grader så regnestykket ser sådan her ud.
1,16/5 X 7 total effekt/forbrug til opvarmning 1,624 kWh. drifttid på f.eks optima 700 0,23 time eller ca 15 min. dertil skal lægges opvarmningstid/forbrug på kølemedie, opvarmningstid til ca 65 grader 5 min.

alt dette giver desværre ikke en høj COP men "kun" en COP på 2, hvis du er i tvivl, så monter energimålere på varmepumpen, så skal du bare se.

det hjælper ret meget hvis man ændre delta T på det varme vand til over 10 grader, men desværre forsvinder en del komfort også.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
kla
derfor er solfangere til varmepumper også en god ide.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Jeg kan sige det samme, og må så erkende at jeg ikke denne gang er enig med KLA. Jeg ved ikke hvad i betaler for strømmen, men den del der ryger i varmepumpen koster ikke mig 2,36 kr, langt fra. Og derforuden får vi på 3 eller fjerde år bonus igen i 2012.

Faktisk siger beregningen på ELPRISTAVLEN 1,92 minus reduktion i CO'en minus bonus'en der plejer at vær ca det samme som CO rabatten.

Vi har ingen indikationer af virkningsgrader på noget der ligner 2. Slet ikke om sommeren. Dette uanset fabrikater (udover 25-30 år gamle udskiftningsklare modeller). Jeg havde nær sagt tvært imod. Vi har en 1400 kørende på 6 ungdomsboliger. Og hvis de varmemålere der er derpå passer bare nogenlunde, har vi faktisk effektfaktorer der langt overstiger databladenes. Iøvrigt derfor jeg ikke stoler særlig meget på disse.

En anden Heatpump-bruger har iøvrigt eksperimenteret en del med "styr din varmepumpes udstyr". Deres såkaldte præcisionsudstyr måler også voldsomt forkert - ihvertfald hos pågældende kunde. Har selv gennemført en række fields test's og fundet at tallene fra vores jordvarmer holder, og i de fleste tilfælde indikerer målingerne at vi ydelsesmæssigt og COPmæssigt ligger lidt bedre en vi lover. Vi er dog aldrig blevet bedt om at lave øjeblikstest på Luft/vand'erne. Men det vil jeg da få foranlediget. Ikke mindst med den nye A10 Plus. Vi monterer en imorgen, og jeg har fundet en elmåler vi lige skal have syet ind, hvis vi kan finde pladsen til den i tankunit'en.

Vi har en Batec solfanger til at køre forvarmning og radiatortilskud. Den kommer ud med pæne gode tal. Jeg har meget detaljeret overvågning af en kombineret Greenline og VELUX solfanger. Den kører ret fint, men driftøkonomien er ikke så meget bedre at VELUX solfangerløsningen nogensinde ville kunne forrentes. Vi har en noname solfanger med en Nilan beholder til at køre forvarmning foran en optima 900. Tallene er tåleligt gode uden at imponere, set i forhold til tilsvarende anlæg uden. Igen tror jeg ikke på at forskellen ville kunne forrente sig. Problematikken er ofte, at varmepumpen fordrer en hulens stor spiral og så er du ude i rimeligt kostbare specialtanke. Prismæssigt render dette ret meget løbsk, når man sammenligner med standard installationer, hvor tankunit er integreret. Vi har forsøgt med varmepumper ind på flere spiraltanke, og det ER mindre optimalt, end de indbyggede kappevarmere.
 
kla
Ja men jeg taler kun om varmt vand med en luft vand med en 200 liter beholder. og ingen store installationer.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin
Hej

Har også den senere tid ændret opfattelse, så KLA´s opfattelse
Begynder også og være min.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
pmp
Er L/V ere virkeligt så dårlige om sommeren, at det kan betale sig at anskaffe solfanger ?? Det er jo rystende, at der er nogen der sælger sådan noget.
Jeg har heldigvis jordvarme og har i juni, juli og august brugt 65 kwh = 110 kr til varmtvand - og det kan ikke på nogen måde afskrive en solfanger.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Det er ikke mit indtryk pmp. Men jeg vil prøve at få målt på en Optima. Det slår mig pludselig at jeg vist ikke kan bruge mit måletrick på den nye A10+, da denne anvender automatisk reguleret pumpe på varmesiden over mod bufferen. Men hvis jeg kan få en ok måling ved ca +10 ude er det jo også en indikation af at produktet holder. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi tro den holder - altså påastanden om brugsvand med COP på 2. Så burde alle de beregninger vi har lavet for kunderne jo ryge af helvede til. Og et har de bestemt ikke gjort. Tværtimod.
 
woebbe jordvarme siden 1985
interesant emne,

hvis det, som hamselv skriver, koster ca 40000 for et solfangeranlæg der skal sammenkoples med varmepumpe så kan man lave et ret simpelt regnestykke.

investering 40000kr
tilbagebetalingstid feks 7år

besparelsen skal da være min 5700kr /år. for at det hænger sammen.

men kan selvfølgeligt vælge en tilbagebetalingstid på 20 år eller mere så ser det jo bedre ud.

skal man ud og låne penge til investeringen skal dette og også medregnes.

men det kunne være imnteresant at høre om der er nogen der har eller mener at der med solfanger kunne spares feks 5700kr om året ??????

ca 48000 kr var iøvrigt det det ville koste hos mig hvis jeg skulle have solfanger koplet sammen med mit jordvarmeanlæg.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Vi har knaldgode erfaringer med Velux sættene, men de er bestemt ikke gratis. Og skal vi optimalt koble VP og sol sammen, ryger vi over i noget med noget buffer der kan noget mere - altså større og med spiral - det koster. Skal det være optimalt på brugsvandssiden, hedder der halvkostbare Budurus tanke, med overstørrelse spiral. Dertil en del mere rørarbejde. Derfor bliver det uforholdsmæssigt dyrt. Men har man noget i forvejen, Kan man sagtens sys noget sammen. Vi har regnet masser af gange på det. Og det render hver gang helt ud i skoven - set i forhold til en lige ud af vejen standard installation.
 
kla
Tja vi har en beholder som er ca 2.000 kr dyrere end standard med spiral til 8-10 m2 fangere, fangere koster ca 3000 stk 2m2 og en simpel tænd sluk styring pris i merudgift er ca 15.000 kr og fangeren varmer i bunden af beholderen som både bruges til varme og varmt vand, sååå gulvarme/radiatorvarme suppleres også i overgangsperioden, ret smart faktisk.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
15000kr i merpris er jo ikke sååå meget, men så kommer det meget vigtige spørgsmål : hvor mange procent kan der ca regnes med i besparelse ?????

Jeg har længe overvejet at kople solvarme sammen med mit jordvarmeanlæg, men ingen har kunne anslå hvor mange procent jeg vil kunne spare om året så det kunne jo være spændende at høre om der er nogen der vil komme med et bud på hvad besparelsen kunne være ???

årsforbrug ca 5500 kwh
forbrug sommer til varmt vand ca 100 kwh pr mdr
vi er 6 personer i husstanden (3 af dem er teenagere)


Jeg kigger generelt ikke så meget på installationsprisen, mere på tilbagebetalingstiden
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Nu snakker jeg om kompromisløse løsninger, hvor du trækker absolut af det ud af solen du kan. Dvs Brugsvandsbeholder, hvor vi snakker solspiral i bund, der kan opvarme om sommeren og tjener til forvarmning i ydermånederne. Overstørrelse spiral i toppen, sådan at VP ukritisk kan køre på denne, og den skal være overstørrelse. Spiralen i Velux 400 liter er for klejn til en 9 kW. Vi snakker 300, 500 eller 750 liter buffer således solen også kan "buffes". Vi snakker overførsel til denne, enten via spiral eller ekstra ladekreds + trevejs ventil, undertrykkelse af VP osv osv. Vi har skam også en simpel beholder med eksstra spiral i bunden af svøbet, der koster stort set det samme som standard beholderen. Uelmpen er bare at det kun giver noget ved solfanger temperaturer over +55. Det man altid er interesseret i, er en klone af en vi allerede har lavet.

Regner vi IKKE på selve solfangerne, kan sammenkobling af et standard solfangeranlæg til et standard jordvarmeanlæg laves nogenlunde simpelt og med anvendelse af rimelig få komponenter. Ulempen er pladsforbruget, og en uforholdsmæssig stor beholdervolumen på brugsvandet. Men driftmæssig kan du næsten lave det optimalt ved at bruge 2 seriekoblede tanke. En til VP (den indbyggede) og en til solen (den skal så forvarme).
Jeg kan skaffe ret detaljerede oplysninger om hvad det laver. Men det er desværre begrænset, hvor meget du henter i forår/efterår. Men ejerne har en meget grøn tankegang, og havde solanlægget i forvejen. Øvelsen var kun at få noget lavet der duede - og det gør det - fuldautomatisk endda. Og med 0 problemer de sidste 3 år.
 
hamselv
Det der altid ødelægger tingene er. Hvad producerer du energien til! Kører du med en VP om sommeren og har energien til 60 øre pr kWh bliver besparelsen udhulet i forhold til oliefyret måske 1,40 kr eller elvarmens 1,80 kr. Dvs besparelsen er måske kun på på 1500 - 1800 kr istedetfor det tre-dobbelte. Altså - der er kun en tredjedel/halvdel at betale med. Og visse af komponenterne kan være dyrere, når vi taler kompromisløse løsninger.
 
kla
Ja det er jo helt fantastisk, men den løsning som jeg hentyder til er en løsning hvor jeg har 450 liter buffertank til varme 300 liter opvarmet vand, udtræk til varme på varmekreds så solen også i yderperioden varme på varme, varmt vand, der er fangerkøling, beholderkøling til varme sommerdage, mulighed for at smide varme på gulvvarme om sommeren, så ialt en komplet enhed som kombinere varmepumpe og solvarme, og trækker ALT ud af solen.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,231,181 Unikke besøg
XHTML CSS