HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nibe F750 råd
fiedel
Hej,

Jeg har nu fået installeret en Nibe F750 i vores nye hus og skal til at have den kørt ind.

Huset er helt nyt, 200m2, rigtigt godt isoleret med 3 lags ruder og gulvvarme i klinkegulve og trægulve. (ingen radiatorer)
Alle gulvkredse er lavet med termostater med trådløse rumfølere (Roth)

Vores varme vand kommer også fra Varmepumpen, dog er der opsat en ekstra varmvandsbeholder med el-patron, som sidder i den anden ende af huset ved forældre-badeværelset. (skulle gøre at der kom hurtigere varmt vand ud af hanerne + at der er lidt ekstra at tage af pga. badekar)

Efter en grundig gennemgang af Nibe's manualer (på svensk) er jeg nu klar til at starte "dyret" op, for så at finde ud af at hele softwaren rent faktisk kan slås om i dansk :-)

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal køre systemet.
Har altid forstået at termostaterne til gulvvarmen sættes på den ønskede rum temperatur, og så åbner og lukker de efter rumtemperatur.
Men i min lille hjerne virker det omsonst når nu reguleringstiden på sådan et gulv er 12 timer +/- en træsko. Sol indfald igennem ruderne kan jo sagtens hæve temperaturen i et rum i løbet af en time hvorved termostaten så vil lukke selvom gulvet faktisk er koldt.

Ville jeg kunne køre mit gulvvarme med fuldt åbne termostater og så regulere det på fremløbstemperaturen, ved godt det sikkert tager lang tid at få reguleret ind, men har en idé om det må være mere komfortabelt og økonomisk korrekt på den lange bane.

Jeg har pt. valgt varmekurve 5 og en forskydning +2 men vil gerne høre om hvad i andre kører med (for at få bekræftet jeg ikke er helt i skoven)

Er der yderligere en idé i at skrue ned for produktionen af varmt vand fra f.eks. kl. 8-15 på hverdage (der er en funktion til det indbygget) eller vil det bruge for meget energi at skulle varme vandet meget op igen ?

Mvh

Anders - Hjørring
(Nybegynderen)
 
allankj1
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal køre systemet.
Har altid forstået at termostaterne til gulvvarmen sættes på den ønskede rum temperatur, og så åbner og lukker de efter rumtemperatur.
"Men i min lille hjerne virker det omsonst når nu reguleringstiden på sådan et gulv er 12 timer +/- en træsko. Sol indfald igennem ruderne kan jo sagtens hæve temperaturen i et rum i løbet af en time hvorved termostaten så vil lukke selvom gulvet faktisk er koldt."

Svar: Du har helt ret. Skru op for alle telestaterne således at alle kredse står helt åbne og styr varme i huset ved hjælp af varmekurven i pumpen. Dette give de længeste driftstider og bedste økonomi. Irriterende at man så ofrede alle disse dyre smarte telestater til huset når de ikke rigtig skal bruges til noget. Lavede selv samme fejl da vi byggede hus.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Der er fordi man skal Allan. Der skal være mulighed for individuel justering og lukning af varmen til hver enkelt rum.

Meen du har så ret derhen at de fleste udekompensatorer sagtens kan styre det ikke så ringe endda, hvis bare gulvkredsene er justeret ordentlig ind.

Den med reaktionen, kan fikses lidt bedre med telestater med infrarødt øje der overvåger gulvets overfladetemperatur og holder denne på et minimum.

Men ellers har du frygtelig meget ret i at gulvvarme er altfo langsomt regulerende - i særdeleshed indstøbt gulvvarme.

En gammel automatikmand - nu pensioneret, lavede ved han bror et system hvor ca det halve af varmen gik i gulvet og det resterende blev tilført via luften. Så kan du pludselig regulere - hurtigt endda. Om det var en option i nye huse tror jeg egentlig, men det vil blive lidt småpebret, med mindre man udtænker noget relativt billigt der kan styre en flok zonevarmeflader. Problemet vil jo være x antal rumregulatorer, hvor max indblæsning ville være rar at have. Om man kunne "hugge" telestater og bruge dem ville være nemt og relativt billigt, men jeg er ikke sikker på de er hurtige nok. Derforuden virker de on/off, hvilket man kunne være lidt bange for ikke ville være egnet til brug for luftregulering.

Vores Rego 1000 kan nogle tricks med noget zonestyring, men du får for mange zoner til at du kan klare det med noget standard. Derforuden er de tilhørende motorventiler formentlig for dyre til opgaven.

Hvis man lader sig friste i den retning skal man så også passe noget kraftigt på at få isoleret VE kanalerne tilstrækkelig (Plastic er i forvejen et rigtig skidt produkt til ventilation, og vil slet ikke kunne anvendes i dette regi).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,729 Unikke besøg
XHTML CSS