HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
omregning af energi
Kim L
Hej

Hvis man nu har en VP der bruger f.eks. 10 kwh i døgnet hvad vil det så ca. svare til hvis man fyrer med træpiller? Findes der en snedig omregningsformel? :-)

vh

Kim
185kvm hus fra 1930, 300mm på loftet, hulmursisoleret, gulv/2006, varme i bad, baggang, køkken og stue, radiatorer i resten af huset. DVI Queen LV9DC luft/vand
 
mureren
Tjaahh...jeg kender ikke lige en omregningsformel for energien i det, men din VP bruger jo cirka for 20 kr. om dagen ved 10 kwh, og hvor mange træpiller kan du få for det? :-)
Så kan du nemt se om det er rentabelt :-)
 
hamselv
Opererer vi i runde tal koster 10 kWh el ca 18-19 kr afhængig hvor vi er i landet. Varmepumpen yder så noget der ligner 35 kWh (+/- en hel masse variabler). Et energihold på 35 kWh har du i ca 6-7 kg piller. Men pillefyrene er ikke sjældent nogle grise med virkningsgraden - især ved pjatfyring, så i virkelighedens verden skal der måske mellem 8 og 14 kg til. Vi konstaterer årsvirkningsgrader helt ned under 50% på de mest horrible. Ergo har du så farlig mange variabler at du ikke bare kan regne om, idet opbygning og virkemåde på varmepumpe, kondenseringstemperaturer, fordampningstemperatur har stærk indvirkning på varmepumpens effektfaktor. Pillefyret kan svinge fuldkommet vildt afhængig af hvilket fyr, hvor rent det er, hvor godt det kører, pillernes kvalitet osv osv.

Såøhhhh umiddelbart vil jeg sige nej. Du kan ikke "bare" regne om. Som tommelfinger kan du regne med at et perfekt virkende pillefyr der virkelig bliver passet formentlig er nogenlunde prismæssigt som et godt jordvarmeanlæg, på driften. Gamle ombyggede støbejernskedler og billig-polak kedler er som udgangspunkt normalt ringere - på driften.
Derforuden har man så, som varmepumpeejer, glæden ved en del mere fritid. Gik selv fra gratis fyring til en væmmelig strømregning. Men for satan jeg nyder alle de der weekender jeg har fået fri. Komforten lagt oveni, så er det en vild fordel med varmepumpe.
 
Kim L
Jamen du har da fuldstændig ret! Savner heller ikke at bakse med alle de s.... træpiller, at rense kedel osv :-)

Når jeg søger en omregning er det mest for at kunne sammenligne de tidligere vintres forbrug med VP'ens forbrug. Men nu er jeg da nået der til hvor jeg kan begynde at sammenligne månederne med hinanden. Oktober i år er f.eks. lidt billigere end sidste år. Oktober har kostet 468kWh i år (485 i 2010) sat op imod et forventet forbrug på 657kWh. Så det er vel ok.

vh

Kim
185kvm hus fra 1930, 300mm på loftet, hulmursisoleret, gulv/2006, varme i bad, baggang, køkken og stue, radiatorer i resten af huset. DVI Queen LV9DC luft/vand
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,052 Unikke besøg
XHTML CSS