HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmebærer pumpens hastighed ????????
woebbe jordvarme siden 1985
på min f1245 kan varmebærerpumpens hastig hed indstilles i % , feks 100 % 70 % osv

dette kan indstilles hver for sig både når vp laver varme og også når vp ikke laver varme (kaldes økonomi )

Hos mig passer det bedst med 100 % når vp laver varme, men men men............... hvordan finder man ud af hvad der er den korrekte indstilling når vp ikke laver varme ???????

Jeg ved godt at de rigtige indstillinger vil variere fra hus til hus, men der er faktisk en del kwh at spare ved at gå fra feks 100 % ned til feks 40 %.


Nogen gode forslag ????????Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Njaaa...Måske

Normalt sommerudkobles (det gør vores i hverttilfælde). Så snakker vi måske 700 timer pr år med sommer udkobling. Hvis vi så tager noget ekstremt og siger 8760 timer minus de 700 = 8060, igen minus de måske 2500 drifttimer (hvor den kører 100%), har du 5560 timer i rest. Tager jeg det vildeste jeg kan erindre, hedder forbruget på en Pico på fuldlast 59W (og der flytter den muchoo meget vand) og forbruget med 0 flow overhovedet 6 W. Altså forskel ekstrem max 53 W, eller ialt 295 kWh. Disse afsættes så iøvrigt i varmesystemet inden for klimaskærmen hvor du kan nyttigøre dem. Dvs hvis ikke du havde dem, skulle varmepumpen levere dem.

Dette ekstremt, så diveder trygt resultatet med to, for at ramme noget realistisk (147 kWh). Fjern så det som varmepumpen skal bruge for at frembringe samme varmemængde - yderligere en tredjedel af det resterende - så er du nede på omkring de 100 kWh pr år = 180 kr.

Selvfølgelig skal man spare, men bare ikke jagte peanuts. Du er nødt til at eksperimentere dig frem.
 
pmp
Jeg bruger 90% ved varme (63W) der giver et flow på ca 22 l/min
og 10% ved økonomi (7W) der giver et flow på ca 10 l/min.
Med 2100 drifttimer pr. år giver det 6600 timer af 54W = 356kwh. Det er hvad det bliver til hos mig.
Som jeg husker det, har du en 100 l buffer inde bag ved - men jeg ved ikke hvordan den er forbundet. Har du en ekstern pumpe også ? Har du det, skal pumpen nok kun køre ved drift ?
Ellers skulle 10% være nok til at få tømt bufferen. Men som hamselv skriver, så prøv dig frem
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
ja det er jo nok lidt over i afdelingen for peanuts, men lidt her og lidt der bliver også til noget, men først og fremmest er det jo "sjovt " at fin trimme hvor det kan lade sig gøre.

Jeg tænkte at der måske var en god grund til at varmepumpen er udstyret med en frekvensstyret varmebærepumpe som kan styres trinløst både når vp laver varme og når vp ikke gør.

jeg kender ikke lige flowet ved 100 % men den bruger da 72watt.


jeg har en 100l buffer tilkoplet hvor vandet bare løber lige igennem ud til mine 13 gulvvarmekredse, længste kreds 122meter.

mon det kan gå ved kun 10 % på varmebærepumpen ved økonomi ????? og hvordan finder jeg ud af om det er nok eller for lidt ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
hov jeg glemte lige at tilføje at jeg kun bruger varmebærerpumpen s0m sidder i varmepumpeanlægget,
a
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
Du kan jo prøve med 10%.
Pumpen skal jo bare nå at tømme de 100l for energi inden næste start. Du kan jo prøve at måle temperaturen ind og ud af bufferen, når vp stopper og så hvert 5-10 min indtil næste start.
Hvis forskellen mellem ind og ud af bufferen bliver for stor, kan du jo give den lidt ekstra på pumpen. Ellers må de 10 % være nok.
Lad mig høre hvad du kommer frem til.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg fandt ud af at der var ca 5 grader varmere ved røreret der kommer ud af bunden på bufferen end på røret der kommer ud for oven af bufferen efter ca 30 min hvor vp ikke har kørt. (pumpeflow 10 %)

Underligt at det ikke er omvendt ???

ved 20% er der stort set ingen temperaturforskel så jeg har sat pumpeflowet til 20 %.

Jeg kom til at tænke på om det egentlig ikke er helt lige gyldigt om den bufferbeholder bliver tømt for varme eller ej og om det i et hus som mit egentlig overhovedet er nødvendigt med bufferbeholder. den varme bufferen kan indeholde er jo meget lille i forhold til hele mit betongulv. ??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
Det er nu ikke så underligt. Når vp er stoppet er det jo returvandet fra gulvene, der løber ind i toppen af beholderen, og det vand er jo blevet afkølet i gulvene, så derfor er det koldere.
Du kan jo prøve med 10% igen, og så se hvor mange minutter der går før temperaturen er den samme. Selvom der går en time sker der ikke noget ved det. Din stoptid er jo over en time.
Der sker nok også en vis blanding af vandet i bufferen (det varme vil jo gerne stå i toppen), så du skal have mere end 100 l igennem, før varmen er ude.
Hvis du ikke tømmer din buffer for varme, har du jo slet ingen glæde af den. Så varmer du den bare op til ingen nytte.
Du har ret i, at du ikke har behov for buffer, "normalt". Men hvis nu du om sommeren gerne ville have gulvvarme på et lille badeværelse med måske kun 10 meter slange og derfor lukker for flowet til de øvrige rum. Så er der alt for lidt vand i omløb, så derfor kræver Vølund mindst 40 liter buffer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
aha ......... ja det forklarer jo hvorfor der er varmest i bunden af bufferen.

Det er selvfølgeligt rigtigt at jeg jo ikke udnytter bufferen særlig meget hvis den ikke bliver tømt helt for varme mellem starterne, men det er vel egentlig relativ lidt varme der er i en 100l buffer i forhold til det varme der er i hele mit beton gulv og dermed er bidraget af varme fra bufferen i den periode ( mellem starterne) hvor vp står stille vel ret lille.

man skal vel også tænke på at det vand der er i bufferen er vand med ca samme temperatur som gulvet og at det derfor ikke indeholder mere varme end gulvet.

men ud fra det du skriver må man vel kunne konkludere at, der selv med 10 % hastighed på varmebærepumpen, bliver cirkuleret varme rundt i gulvarmesystemet i og med at der er forskel i varmen i bund og top på bufferen???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Slowfox
Apropos varmebærer pumpens hastighed. Jeg har til min store overraskelse (skræk) fundet ud af at IVT 's X15 bruger følgende politik for VB:

"VB-pumpen har som beskrevet 3 faste trin der stilles manuelt på pumpen.

Uanset om den manuelle instilling på pumpen står på 1 - 2 eller 3, så kører VB-pumpen max så snart KB-pumpe og kompressor kører.

Så styringen kan "override" den manuelle indstilling på VB-pumpen - dette er nødvendigt for at sikre at varmepumpen kan komme af med varmen.

Den manuelle indstilling på VB-pumpen har kun betydning når varmepumpen ikke producerer varme - eksempelvis når varmebehovet er så lavt at kompressor stopper helt."

Jeg tror desværre også dette gælder min X11. Så kan jeg bedre forstå at radiatorerne lyder som om de er vært ved VM i formel 1...
Jeg har dimensioneret vand rørene godt for at give VB pumpen gode arbejdsvilkår, men hvad hjælper det når den kun kan køre fuld knald!!
Kan den fabriksindstilling på nogen måde omgås?? Håber der er nogle ivt folk eller teknik kyndige som kan svare på dette.
 
hamselv
Njaee, er bange for du skal ind og klippe. Det vil ikke være anbefalelsesværdigt, da garantien så er væk. Den havde jeg iøvrigt ikke luret. Vi har "kun" X15'ere kørende, enten med buffer eller i ret store huse. Så der har vi ikke været generet af dette.

Kan godt se logikken fra IVT's side, idet argumentationen er god nok.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Lige et hurtigt forslag til slowfox og hamselv.

Kunne man ikke sætte varmebærerpumpen i ivt`en på intermitterende så den stopper og starter samtidig med kompressoren og så samtidig montere en seperat cirkulationspumpe (feks en grundfoss alpa som selv drosler ned) på gulvarmesystemet som kører kontinuerligt.
evt kunne en simpel relæstyring koplet mellem de 2 cirkulationspumper sikre at den ene stopper når den anden kører.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Ved det ikke, men så ville jeg foretrække en buffer indskudt. Ellers går det helt i kage.

Jeg er ikke verdensmester i X'erne.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg tænker lige om der evt er termostatventiler på radiatorene som af og til lukker ned.
Det kunne gi for lidt vandgennemstrømning og dermed støj.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Slowfox
Hej hamselv og woebbe

Tak for svarene.
Ærgeligt at ivt manden ikke lige har løsningen..:-/ Men overvejer desværre også at klippe, hvis ikke ivt udviklingsafdeling kan/vil omprogrammere styringen.. Det gamle oliefyr med tilhørende cirkulationspumpe trak fint varmen rundt i niveau 1.

Til woebbe: Jeg har pillet alle termostaterne af og der er skruet helt op for flowet gennem ventilerne. Dog har jeg skruet en smule ned for flowet i de radiatorer som er tættest på pumpen. Så der er desværre nok ikke så meget at hente der...

Men har yderligere spørgsmål. Kan en ekstern cp trække den interne "med rundt" hvis den er slukket?

Og når man snakker buffer, er det så en konstruktion med spiral som i en akkumuleringstank??
 
pmp
@Woebbe
Jeg vil give den 10 %.
Du har helt ret i, at bufferen på 100 liter ikke gør nogen særlig forskel på dit gulv.
Men returvandet fra gulvet skulle gerne være koldere end bufferen - så lidt giver den. Ellers var den jo ikke varmere ved udgangen end ved indgangen.

@Slowfox
Med mindre du har en meget lille temperaturforskel mellem fremløb og retur, skal hastigheden på pumpen ikke nedsættes.
VP skal jo kunne komme af med varmen. Derfor har IVT gjort det sådan.
Det lyder mere som om dit varmefordelingsanlæg ikke er tilpasset varmepumpe. At trin 1 var nok til oliefyr tæller ikke her, men det er en anden historie.
Hvis du har støj fra ventilerne, så begynd udskiftning bagfra, til ventiler til et-strengs-anlæg (større åbning).
Det er varmepumpen og ikke støj i radiatorerne der bestemmer nødvendigt flow.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Slowfox
Hej pmp

Jeg har for tiden en diff. mellem frem og retur på ca. 1,5-2 gr. Den bliver nok lidt større når det bliver koldere i vejret... Men det er en smule lavt syntes jeg.

Men det med at vp skal kunne komme af med varmen, er det ikke lidt letkøbt. Det kræver jo den samme mængde energi at hæve temp. fra 31 gr til 32, som fra 32 til 33 osv. Så vandet der kommer ud af veksleren bliver bare en lille smule varmere ved lavere flow.
Derimod er der noget med strømningstyper, laminar og turbulent, i en varmeveksler. Laminare strømninger giver den ringeste varmeoverførsel mellem de 2 medier på hver side af veksleren, mens turbulente strømninger giver den bedste. Jo større flow, jo mere turbulent strømning. Men for overhovedet at være turbulent skal (varmeovergangs)tallet, være af en hvis størrelse.
Jeg ved ikke om det er de parametre ivt benytter ved politikken på varmesiden, men andre producenter benytter da en trim funktion for cp, så spørgsmålet er vel om vp'er opererer med så stort et flow at der kan være tale om turbulent strømning i veksleren.
Der er mange der snakker om delta på varmesiden, så det må være mere relevant end strømning..?
Der er selvfølgelig også kondenseringen af kølemidlet i kondensatoren at tage hensyn til, men hvad gør de andre vp producenter mht til det, når man justerer flowet på varmesiden?

Men umiddelbart lyder det som en god ide at udskifte nogle ventiler til at starte med..Smile
 
Slowfox
... Alle de ord og mange flere udeladt..Smile

Kom til at tænke på afkølingen/kondenseringen af kølemidlet i varmeveksleren/kondensatoren; den ville jo ikke blive dårligere af en koldere retur fra radiatorerne..

Vil lige nævne at jeg udnytter sjældent min vp's (frekvensstyret) fulde kapacitet.

Jeg håber stadig på en mulighed for at justere mit flow en smule ned..
 
Slowfox
Så fik jeg da lige kvalt den trådSmile Jeg er meget detalje orienteret så går nogle gange lidt i selvsving..

Men mit oprindelige motiv for at skrive i denne tråd var egentlig støj fra radiatorer.. Men så først lige nu at der er en anden relevant tråd for dette.. Her undrer det mig at der anbefales en anden/mindre pumpe, når det ikke er smart i mit tilfælde..?

Har igår monteret en lille ekstra radiator på badeværelset, og jeg synes herefter at det har taget toppen af støjen.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej slowfox
Jo højere fremløbstemperatur din vp skal lave, jo mere energi skal den bruge fra elværket.

Dvs at det kræver mere el til vp at hæve temperaturen fra 32 -33 grader end at hæve temperaturen fra 31-32 grader.

den temperatur diff syntes jeg lyder mistænkeligt lille, er du sikker på at du har målt den når vp laver varme ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,270 Unikke besøg
XHTML CSS