HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
fif til optimering af mitsubitshi HM270V
MORTEN P
Hej til alle her på HeatPump

Min luft til vandvarme pumpe har nu kørt i 1 år og brugt ca 7000 kwh. Til opvarmning af hus og forbrugsvand og den indbyggede cirkulationspumpe (kører på 40%). Der er opvarmet 145 kwm hus og 80 kwm klæder uden varme. isolering ca 200 mm på loftet i ikke alforgod stand( dette er dog ændret + div ting tætnet) 90 kwm med gulv varme og 3 radiatorer.

Mit spørgsmål er om der er noget man kan gøre for og optimere anlæget og evt mindre opstarter.
anlæget er HM270V inderdel og FDCW100VNX udedel . ca 5 meter rør mellem dem , med isolering(hvidt skumgummi noget) Varmvandsrør er også isoleret i klæder.

Håber der er nogle kloge her indeSmile
 
MORTEN P
slet ikke nogle der ved???
 
muffe
Jeg er selv bruger af denne løsning. Jeg har med stor fornøjelse også kigget på det svenske forum
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Du skal være opmærksom på, at Mitsubishi HM270V og FDCW100VNX er udviklet i samarbejde med svenske Nibe. Nibe kalder deres produkt for Nibe Split. Produkterne er så ens, at man sagtens kan bruge information vedrørende Nibe Split i forbindelse med Mitsubishi løsningen (og omvendt). På det svenske forum er der en bruger som har skrevet en ny manual til Nibe Split - den er absolut læseværdig!
Manualen kan du finde her:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/bilder/NIBEManual_1_0_0_A.pdf

Gert
 
MORTEN P
Okay , det vidste jeg ikke . Er du tilfreds med din pumpe?? og hvor mange starte og el forbrug har du på 1 år.? har du en menu nr 9 i dit display? undskyld de mange spørgsmål , men der er bare ingen der rigtig kender til det systemSad
 
muffe
Menu nummer 9 er service menu. Denne menu skal der først "åbnes for" før den kan bruges. Det gør du ved at:
1. Vælge menupunkt 8.1.1
2. Vælge "Service Menu" i stedet for "Normal"
3. Du har nu adgang til Menu nummer 9. Bemærk at systemet flytter din adgang til "Normal" 30 minutter efter sidste tastetryk.

Jeg har sat mit system i gang 1 september 2010. Jeg har først fået installeret en ekstra el måler på systemet 1 november 2010 - det er altså lige ved at være at jeg kørt med den ekstra el måler i et år.
El-forbrug fra 1/11-2010 til 23/10-2011 er 5.150 kwh (mit skøn årsforbrug ca. 5.250 kwh).
Antal VP starter på et år er ca. 6500 (i gennemsnit knap 20 pr. døgn).

Jeg er meget tilfreds med systemet. Hos mig har VP erstattet et 15 år gammelt oliefyr (Olie forbruget har været mellem 1700 liter og 2200 liter om året). Jeg bor i stuehuset til et nedlagt landbrug. Huset er ca. 100 år gammelt, men er efterhånden pænt isoleret - grund areal er ca. 150 m*m. Varmesystemet i huset er radiatorer over alt bortset fra badeværelse, hvor der er gulvvarme.
 
allankj1
Puha 20 starter om dagen lyder noget vildt især fordi man må antage at om sommeren er antallet af starter betydeligt lavere. Maks 3 - 4 starter om dagen måske. Det vil sige antallet af starter om vinteren er noget højere. Alle disse starter slider rigtig meget på kompressoren plus COP'en bliver dårligere i forhold til hvis du havde nogle længere driftstider.

Antager at du ikke har en buffertank på anlægget. Det kunne være en fordel så du har nogle længere driftstider. Alternativt skal du åbne alle dine radiatorer og så stille varmen i huset ved hjælp af varmekurven i pumpen. Dette vil give pumpen noget mere vand at varme på når den arbejder og dermed nogle længere driftstider.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
poul larsen
Ja 20 starter i døgnet er meget, Mitsibitshi FDCW100UNX er en inverter maskine så der er noget der ikke stemmer, den kan ikke komme af med varmen, styring skulle gerne tilpasse omdrejninger på kompressor til husets forbrug, hvis den kun har kørt på gulvarme til bad i sommer kan starter godt passe
det er set før hvis du skal have varme i bad har den for lidt vand at arbejde med så en buffertank vil hjælpe på hele anlægget

MVH
Poul Larsen
 
MORTEN P
der er ca 300 l tank indbygget. Er det for lidt.? jeg har 6200 starter ,det siger ham der solgte det er ok. for brug på ca 7000 - 7500 kwh. huset er 145 km2 og 80 kælder der ikke er opvarmet. 200mm isolering , dog har en husmår været i det(opdaget i sommers) huset er ikke helt tæt , det trækker lidt ind. termo ruder over alt 10 år gamle. for nu 200 mm papir udl på loftet og 90 mm i hulmuren. håber det hjælper, div steder det har trækket er tætnet. der er tilsluttet 4 radiatorer og 90 km2 gulvvarme.

min cikl. pumpe har kørt på 40 % hele tiden er det for lidt? ham svenskeren skriver den skal være 100% . har en extra cirk på gulvarmen skal den kobles fra? står på trin 1. alle radiatore er skruet helt op også gulvarmen.
 
poul larsen
Hej Morten
Læs manual igennem så vil du se de 300L er til at varme dit brugsvand, det er først når anlæg ikke kan følge med på radiator
3 vejsventil slår over og tager fra de 300L og elpatron kobler ind, cirkulationspumpe skal reguleres så du har 5-8g diff over varmeveksler, du skal holde en diff på 5g frem og retur på gulvvarme det skal du justere din cirklationspumpe efter

MVH
Poul Larsen
 
MORTEN P
5-8g diff over varmeveksler ( varmeveksler er det fremløb og retur?? udskyld de dumme spørgsmål , fik afvide an aldrig skulle røre ved en varmepumpe , den køre af sig selv. Men det er nu også ret spændende nu man læser lidt om det.

Har koblet min el patron helt fra , er det dumt , kan den bruge 227 h i år , kan ikke huske hvornår jeg slog den fra.
 
MORTEN P
Hej Poul

før lå min fremløb og retur på diff 3-4 grader . efter slukning af externe pumpe og indstilning af vp cirkl pumpe på 45% er der 6 grader i diff. Har dette betydet at jeg har haft mer forbrug her??
 
MORTEN P
har også fattet at varmeveksler er cirk. pumpe haha Grin
 
allankj1
Det lyser helt klart som om den ikke har vand nok at arbejde med. Hvis du har mulighed for eksempelvis en 200 liters buffertank på anlægget vil den både have disse 200 liter plus vandet i radiatorsystemmet og gulvvarmen. Dette ville give nogle længere driftstider.

Alternativt mener jeg denne pumpe kører med gradminutter (er ikke sikre) men en ændring af gradminutterne kan måske også forbedre driftstiderne. Men som sagt er jeg ikke sikre og jeg ved ikke hvad de skal stilles til.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,597 Unikke besøg
XHTML CSS