HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Årets forbrug IVT-Air 90
ivtair90
Hej folkens

Jeg vil lige rapportere mit årsforbrug på min "nye" IVT-Air 90, som blev sat i drift omkring Oktober/November måned sidste år.


Jeg har ikke en måler til at aflæse pumpens direkte forbrug, men hvis husstanden bruger ca. 4000 KWh årligt som www.goenergi.dk mener en normal husstand gør, ender jeg på 9871 KWh dette år (til varmpepumpen).

Til ca. 2kr pr. KWh ender jeg på et varmeforbrug på 19742 kr.

Det kan måske lyde lidt højt?
Ifølge de beregninger vi fik med inden pumpen blev sat op, skulle vi med vores hus specifikationer:
Vila fra 1959, 169 m2 + fuld kælder, lekasten/nødder i hulmuren samt "normal" isolering på loft og skunk (som ivørigt skal/kan forbedres når jeg har tid/penge), ende på et ca. forbrug på 16000 kr. årligt til varme i huset.

Vi lander så noget over, det skyldes måske at det udregnes til en temperatur på 20 grader i huset, hvilket er lige det koldeste for konen, og sikkert også den meget kolde vinter?

Uanset hvad er jeg ikke utilfreds med forbruget, vi blev sat til at bruge ca. 31000 kr til at varme huset fuldt op med oliefyr, dette ifølge energirapporten.


Jeg ved ikke om det er information der er brugbart for andre, måske dem som overvejer at få en luft/vand varmepumpe kan bruge informationen.

Næste års forbrug skulle meget gerne være nede i nærheden af de 16000 kr. Med tips og indstilinger/optimeringer fra heatpump.dk's mange brugere og en ny brændeovn i stuen kan det ikke blive andet end mindre.


Tak for hjælpen der er kommet herinde fra, håber infoen kan bruges til noget.


/Mvh
 
ivtair90
tilføjelse, glemte at skrive at opvarmingen sker via husets "gamle" men store radiatorer, altså alm. radiator opvarmning og ikke gulvvarme. Det har jo eftersigende en stor betydning.


mvh
 
hamselv
Det ser faktisk bedre ud end du antyder.

Normalforbruget i et hus, hvor man har køleskab, fryser, vaskemaskine, tumbler + opvask er normalt højere end 4000 kWh.

Den del der forbruges udover 4500 får du rabat på, såfremt du i BBR er registreret med varmepumpe, så elprisen havner de fleste steder på 1,8 - 1,9 kr.

En separat elmåler koster ikke det vilde. Vi plejer at give kunden en Carlo Gavazzi måler for ret få penge. Den er lige til at klikke ind i tavlen, hvis ellers der er plads. Men du skal have en "trikker" til lige at sy den i! Fordelen ved måleren er du kan læse og lære en masse om VP'ens forbrug, ligesom at du bliver god til at scanne unormale ting og dermed fange problemer i opløbet
 
hamselv
Gode hints til lidt gevinst kan være:

Klem fremløbstemperaturen så meget du kan, uden at det går ud over komforten.
Træg indkoblingen af elpatron alt det du kan, selvfølgelig under hensyntagen til komforten.
Sænk GT3 starttemp og øg evt GT8/GT9 stop (det kan forlænge drift- og stoptiden = lidt bedre økonomi.
Hold udedelen ren.
Din installatør kan udlæse drifttider og fordeling på både elpatron og VP, samt vistnok antal starter. Det er godt at analysere hvis man skal eksperimentere.

Iøvrigt er afrimningslogikken lidt snedig i sådan en. Man træder lige et skridt tilbage og tænker: Hvorfor satan er har jeg ikke tænkt på det!??! AIR/Optima er/var en dejlig pumpe. Synd den nu bliver afløst. Men det er jo den løbende udvikling.
 
ivtair90
Ja, du har helt ret, jeg skriver da også at jeg ikke er utilfreds, Smile
Og forbruget er jo faldet drastisk med pumpen! Hvilket er skønt!

Mener at have leget med de indstillinger du foreslår der, men jeg tjekker nok lige efter en af dagene, man kan jo aldrig spare penge nok!
Jeg savner nu ikke en seperat aflæser, det var mest for at sige at tallet ikke kan matche 100% dens reele brug.

Afrimningslogikken er jeg ikke helt med på?


Det eneste jeg pt. er lettere generet af med pumpen er IVT's manglende opfølgning på at isolere mine 2 rør til pumpen udendørs.
De har nu i længere tid lovet at det skulle blive lavet "om" og blive forbedret fra det nuværende, som er et lag Armaflex med sort tape omkring, som har løsner sig og ikke sidder tæt (både tape og armaflex). Ser iøvrigt meget uproffesionelt ud.

Det kunne IVT godt følge bedre op på, hvis jeg lige skal komme med en mindre klage her. KOM SÅ UD OG FIX DET! Shock

Men det skal ikke tage rampelyset fra vores besparelser og ikke mindst alt i alt positive oplevelse med investeringen i en IVT varmepumpe.



/Mvh
 
hamselv
Nu er det jo ikke IVT der har installeret pumpen. IVT er producent. Det er så en forhandler der har lavet noget du ikke er ubetinget begejstret for.

Studerede afrimningslogikken lidt og fandt ud af at man arbejdede med en dynamisk differens mellem udetemp og sugetryk + efterfølgende en timer. Dvs man varierer afrimningen afhængig af udetemperatur og ønsker samtidig at varmepumpen er ved at suge sig ned som følge af begyndende isdannelser - venter så lige lidt - og giver den så et pulver. Meget smartere og klogere end pressostat til trykovervågning, kun pressostat på sugeledning eller kun temp måling. På denne her måde kan man få den til at køre helt ned til minus meget koldt og den har stadig styr på sin afrimning.
 
ivtair90
Hej igen, ja det blev lige teknisk nok for mig med den afrimning, men spændende lyder det da!

mht. isolering og installatør vs. IVT så var det sådan at IVT efterfølgende har lovet at forbedre det. Grundet et noget anspændt forhold til min installatør, som nægter at forbedre det.

Så jeg håber da at IVT lever op til det de har lovet.
IVT kan vel ikke være tilfredse med at deres autoriserede installatører laver et elendigt stykke arbejde - eller hvad?

Som alle producenter af varer må IVT da også være opmærksomme på om deres leverendører/installatører gør et ordenligt stykke arbejede.
Og jeg er da glad for at IVT så har påtaget sig at få isoleret mine rør, jeg ville bare ønske det gik lidt hurtigere, det blir hurtigt frostgrader og vinter herhjemme.


/Mvh
 
ivtair90
du fik iøvrigt lige et pm, og et reply mere "hamselv".

jeg oplyser gerne flere ting om forbrug mm. hvis dette ønskes for kommende varmepumpeejere.

Smile
 
ivtair90
til "hamselv"

Ved ikke om mine private beskeder ikke bliver sendt eller hvordan, men jeg har svaret tilbage til dig, uden at få noget i "udbakken", virker som om systemet ikke afsender dem.


/Mvh
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,448 Unikke besøg
XHTML CSS