HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
støj/summen fra radiatorrør evt. cirkulationspumpe (IVT Air)
ivtair90
Hej

Jeg har en IVT Air 90 som jeg fik opsat sidste år. Med combi modul.

Jeg har efterhånden kæmpet et stykke tid med at få stoppet støjen fra mine radiatorer.

Jeg har skruet ned for cirkulationspumpen, så den er på laveste setting, jeg har sat trykket på ca. 0.7 bar, så der ikke er for meget tryk på, normalt har jeg haft trykket på ca. 1-1.5 bar.
Dette har dog ikke afhjulpet at der i alle radiatorer kan høres en summen og "bølgende" lyd fra hvad jeg gætter på er cirkulationspumpen. Idet lyden er meget hørbar når jeg lytter til selve combi modulet og cirk. pumpen.

Lyden tiltar hvis jeg skruer op for cirkulationspumpen eks. på mellemeste setting.

Jeg kan ikke skrue yderligere ned og jeg må derfor leve med den noget generende lyd som er hørbar i de fleste rum i huset. Jeg har luftet alle radiatorer ud flere gange og både slukket og startet maskinen op igen.


Hvad kan jeg gøre?

Jeg varmer ca. 159 m2 op, med 10-11 radiatorer.


Tusind tak for al hjælp der måtte komme.

Mvh
 
ivtair90
tilføjels.

Min installatør fortalte mig ved opsætning at de radiatorer som skulle varme, med dette anlæg (luft/vand - IVT Air 90) bør skrues helt åbne på ventillen, altså HELT op på max. Idet temp. er lavere end med eks. et oliefyr.

Er det derfor problemet opstår, da stort set alle mine radiatorer er skruet op til max på termostaten?


Mvh
 
hamselv
Det er fordi man gerne vil have masser af vandflow.

Hvis radiatorventilerne er af en type med ringe gennemløb, kan udskiftning af disse hjælpe.

Ellers kan man lige nøjagtig få plads til til en WILO ECO pumpe i Combi'en. Så kan du trinløst indstillet trykket. Pumpen regulerer så sig selv på plads og wupti. Støjen er væk.

Kan ikke huske højagtig hvad den skal hedde, men det forekommer mig at det er kort model. Tag koden på den der er der - nederst til højre. Få dem til at finde en ECO. Den er ikke specielt dyr. Sidegevinsten er en smule elbesparelse på pumpen.
 
hamselv
Så bedste svar er at forbedre ved at skifte anlægspumpen + evt termostatventiler. Så har du noget der er ping pong deluxe.
 
ivtair90
hej igen.

Tusind tak for dit svar!

Så problemet er altså at trykket alligevel er for højt for mine ventiler/rør, hvilket skaber det summen?, som iøvrigt er en dyb bølgende lyd hvis det er til at forestille sig.

Jeg skal altså snakke med min IVT man om at skifte centralvarmepumpen til en WILO ECO i mit combimodul? Og evt. tjekke mine ventiler.

Troede ellers man fik noget nyt og smart med sådan en combi model, men pumpen skal altså forbedres kan jeg forstå.

igen, mange tak for dit svar.


mvh
 
ivtair90
Det er iøvrigt en typ. -Wilo RS25/6-3-C

Det er ihvertfald det nr. jeg finder på pumpens side.


mvh
 
hamselv
Njaaaa, man kan som med alt mulig andet forbedre Combi'en. Vi oplevede selv det samme, når man tilkoblede til et ret lille radiatorsystem. Men problem og årsag kan ligeså nemt være at rørsystemet er den virkelig årsag.
Synes Combi'en er intet mindre end genial sammen med Luft/vand'er. Dog er der dæleme ikke meget plads til raparation. Men de kunder vi har solgt dem til har været udelt begejstrede, da den indbyggede buffer giver nogle bedre start stop tider, end forgængeren. At man så har susen i nogle få installationer, fordi der ikke er ordentlig hul igennem. Jamen det kan løses for en minimal investering i en lidt finere vandpumpe. Sådan lidt lig når man eftermonterer alufælge eller andre dæk på bilen. Den var ok fra starten, men lidt federe med aludrengene.

Så være begejstret for dit anlæg. Hvis ikke allerede du har fiflet, så sænk din T3 starttemp på brugsvandet og øg T8/T9 stoptemp. Så får du lidt længere pause/start tider. Allankj eksperimenterer PT med at springe lidt pauser over. Og de foreløbige prognoser antyder at han bruger en lille anelse mindre strøm.

PS jeg var selv frygtelig tæt på at vælge Air (Optima dengang) sammen med Combitanken, idet anlægget rent teknisk set, var meget mere blæret end jordvarmen. Kan huske at vores opstartsmand ligeledes var helt fortabt i Air/Optima, hvor jeg mere var forelsket i jordvarmernes enkelthed. Styringsmæssigt synes jeg så den nye HE'er bragte sig foran med REGO1000 styringen. Og endnu vildere er opbygningen og bestykningen af Premiumline A plus...... Men sådan er udviklingen jo hele tiden med til at bringe ærgelser ind i ens liv. Fladskærme, telefoner, pc'ere.

Men for dit vedkommende er det så godt vi har Heat-pump. Så kan man altid blive opdateret med tweaks og andre narrestreger der hjælper en til at få anlægget lidt bedre end udviklingsfolkene havde tænkt.
 
hamselv
Inden du nu skælder din IVTmand ud. Han har ikke lavet Combi tanken og i 9 ud af 10 tilfælde spiller det bar. Og Eco pumpen er faktisk idag erstattet af Pico'en (Wilo udvikler også hele tiden). Men er ikke sikker på at Pico'en kan være der. Årsagen til at der er kommet en alm pumpe i, er jo direkte at den dels er en smule billigere - man har ønsket et relativt højt vandflow på radiatorkredsen. Det kan dit radiatorsystem så ikke for godt kapere. Derfor har du lidt suseri. Iøvrigt bør du være omhyggelig med at få den skruet så højt op så du får mest mulig vand rundt. Det er du bedst tjent med driftmæssig. Så undlad nu at køre ekstra langsomt. Jeg har iøvrigt selv en ECO på radiatorsiden (pisseirreterende når nu Pico'en ser federe ud).
 
ivtair90
hej igen

jeg må endnu engang bukke mig i støvet for dine fantastiske svar og ikke mindst hjælp.

Tusind tak, vi henvender os til vores IVT mand og ber' ham om at se på en udskiftning af vores cirk.pumpe.

Så slipper vi forhåbentlig for den trælse susen, og så får vi det tryk der passer til systemet. Herligt!

"hamselv" du har endnu engang givet super råd, Smile


Mvh
 
hamselv
Bed ham ringe til mig, hvis han er i tvivl om hvod'den!

Og tusind tak for de pæne ord. Det gør det værd at hjælpe.
 
hamselv
Nå....

Eco'en findes så ikke mere. Så den skal hedde Wilo Pico 25/4-1 130.

Men jeg er i tvivl om den kan være der. Jeg får Pico'er (godt nok de lange) hjem imorgen. Skal lige måle efter, om den kan syes ind. Du hører nærmere.
 
ivtair90
nå for den, håber den anden så passer!

jeg afventer besked, tak Smile


mvh
 
ivtair90
hejsa, er der noget nyt i sagen?

Jeg venter også svar fra vores IVT man om hvad han finder frem til af passende wilo pumpe. Det er åbenbart ikke helt lige til kan jeg forstå. Smile


mvh
 
hamselv
Jo, men jeg skal lige have checket de fysiske størrelse. Pico fylder lidt. Men jeg har haft travlt med opstarter, pløjning og kundebesøg. Såeeh har været nødt til lige et nedprioritere dette her lidt. Eco'en kan være der, det ved jeg, men den findes ikke mere.
 
hamselv
Den hedder

Wilo-Stratos PICO 25/1-4-130

Og jeg er 99,99% sikker på den kan syes ind, hvis man med en nedstrygerklinge høster lidt af beolderisoleringen (kun helt ned i bunden).

Såehh i med PICO'en. Så kan du stille tryk og reguleringskurve. Sker med simpel knap på forsiden. Der er haner i forskruningerne, så det er en øvelse der tager få minutter.
 
ivtair90
hej igen

Min IVT-mand satte en Wilo Stratos Para op som passede fornuftigt ind, uden for meget bøvl. Den hedder Wilo Stratos Para 25/1-7 T2, den har trinløs justering.

Jeg har gået og skruet lidt på den nu og prøver at finde frem til det rigtige tryk på pumpen, for lidt tryk giver også støj åbenbart?
Det er især radiatoren og rørene lige over combi modulet at støjen er tydelig. (den står i kælderen).

Jeg har lige et spørgsmål angående manometeret i combi modulet, hvor højt tryk skal den nogenlunde have? Vi bor i et hus med kælder som har 1. og 2. sal på og trykket viser lige nu 0.7 bar.

Skal det helst højere op eller er det ganske passende?


Tusind tak for hjælpen


Mvh
 
hamselv
Para'en kender jeg ikke, men som jeg kan se det er det en OEM pumpe. Dvs noget der sælges til fabrikanter ikke til slutbrugere. Den ligner ECO, og er stensikkert et godt valg til opgaven. Gad vide om det er en af de nye de bruger i vores anlæg??!?? Det må jeg lige have checket op.

Trykket i husstandsinstallationer holdes normalt på ca 1,5 Bar.

At ligefrem for lille tryk skulle generere støj tror jeg ikke. Der er åbenbart andre parametre der kan genere. Næste step kunne være at udskifte værste radiatortermostat.
 
ivtair90
okay, det vil sige jeg skal hæve trykket på combi'en?

Jeg mener han sagde det var en pumpe som var i IVT's nye modeller?

Lige nu skaber det støj i radiatorerne at jeg skruer ned på den nye pumpe, om det kommer fra selve termostaterne eller fra rørene kan jeg ikke afgøre, men det suser og hyler en del og spreder sig også i andre radiatorer omkring i huset.


Mvh
 
ivtair90
Jeg har gået og lyttet mig lidt frem til hvor lyden virker til at komme fra "mest", og lige pt. virker det som om det kommer fra rørene inden den første radiator som står nærmest combi modulet.

Rørene går gennem trægulv (nede fra kælderen) og et af rørene virker til at give meget støj fra sig, nærmest en hylelyd, det er ikke i nærheden af en radiator som sådan. Hvad kan det skyldes mon?

Det hjælper en smule at skube lidt til røret men ikke nok til at det afhjælper problemet. hmmmm det er noget af et mysterie lige pt.


Mvh
 
hamselv
Et hint...

Måske lider du af det svenske problem, de kalder knäcka. Men du har allerede en "knäcka-tank".

Hvis dine rør rører ved konstruktionen (det burde de ikke), kan de ikke bevæge sig, og sætter istedet støj af i konstruktionen eller "knækker" når de giver sig. at finde noget sådant kræver nogen kravlen rundt med en skruetrækker i øret, for at finde det der er klangbunden for støjen. Det begynder at lyde halvirriterende at finde årsagen til din støj.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,392 Unikke besøg
XHTML CSS