HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
afstand mellem ind og udedel
d-mann
Hej Alle
Jeg har nu haft mit Bosch luft til vand anlæg i 3 år, og det køre bare super. men vi skal i gang med at renovere kælderen, og vi overvejer at flytte indedelen til et andet rum. dette vil betyde at længden på rørende mellem de 2 enheder går fra 2 til ca. 5 meter. er det for meget ?, i instalation vejledningen står der bare kortes mulig hmmm.
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
Joachim Gyldner
Hej D-mann

De extra 3 meter er ikke noget problem i sig selv, hvis det bare er en lige strækning. Det der kan lave ballade er bøjninger og stigninger på rør, som ville give et øget tryk fald. Og der ved et mindre masse flow.
Tryk fald der skal kompanseres for gøres med at øge rørdimensionen.
For at få afklaring skal dette trykfald beregnes.
I værste fald kan det give en reduktion af din varmepumpes ydelse samt sårlig økonomi.

Hvor mange sving ville flytningen af indedelen give? Og hvad er din rørdimensioner?
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
d-mann
Hej joachim
Tak for dit svar, vil de så sige at det kun er trykfaldet man er bekymret for ?
mine tilslutninger er som anbefalet 1" og det vil ikke give flere bøjninger kun det ekstra lige stykke på 3 meterSmile
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
Joachim Gyldner
Både ja og nej, for der er flere ting, som der skal korrigere for, som kølemiddels fylding og varmetab.
Men de er alle underordnet, efter som der skal en autoiseret køletekniker til at udføre dens slags arbejde.
Han ville også kunne beregne om det ville blive nødvendigt at øge rørdimensionen.
Men det lyder ikke til det ville bliver noget prolem i dit tilfælde.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
d-mann
Hej Joachim

Det eneste der køre mellem ind og ude delen er vand. så det med kølemiddel påfylning bliver vidst ikke nødvendigt, før næste planlagte autoiseret service til foråret. med hensyn til varmetab så er det vel bare et spørgsmål om isolering. Jeg sider pt i min projekterings fase og skal "bare" finde ud af hvor tingende kan stå og føringsveje kan være.

Jeg har læst at det kan være en god ide med en buffertank på systemet, er det noget du ved noget om.? mit hus er på 3 etager hvor kælderen bliver med gulvvarme med shunt og resten af huset har radiatore. hvert plan er på 90m2. så der er masser af vand i systemet.
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
Joachim Gyldner
Undskyld, jeg tog udgangspunkt i en split unit, kan godt se at det ikke er tilfældet her.
Nej så er der ikke nogen grund til at bekymre sig om kølemiddels fyldningen.
Jo, varmetab er et spørgsmål om isolering, men et varmetab er uundgåeligt da altid ville være U-værdi. Man kan gøre sig selv en tjeneste at røre så meget at rørføringen inde i huset og der ved selv få gavn at det varmetab der måtte være.

Hvilken inderdel har CC160?
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
d-mann
Hej Joachim

Jeg har kun ca. 1 meter isoleret rør uden for, resten trækkes inden for.
ja det er en CC160
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
Joachim Gyldner
Der ville nok være flere slags meninger omkring buffer.

Jeg kan ikke finde noget materiale omkring CC160, og kender den ikke selv personlig nok til at kunne udtale mig om den. Så jeg må dig desværre værre dig svar skyldig.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
d-mann
Hej Joachim

Det er bare ok, du skal have tak for hjælpen. Jeg tror jeg vil prøve at starte en ny debat om buffer så kan det måske være der er andre der vil byde ind med viden og erfaringer.

Smile
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
hamselv
CC160 er lig IVT AW 290 'eren.

Afstand mellem ude og indedel kan du sagtens øge, men brug pænt store rør for at kompensere, hvis det er meget.

Med fordel kan du skære et rør over i indedelen og tilkoble en buffer der. Så virker den pludselig som en IVT AW200 (den med buffer). Skal se om jeg kan finde en tegning på det.
 
d-mann
Hej hamselv

Se nu begynder det at give mere mening for mig, hvis buffer tanken skal side mellem ind og ude del. da der her vil kunne lagers størst mulig mængde energi, hvilket vil betyde fære start stop på varmepumpen. det ville være super hvis du havde en tegning på dette.
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
hamselv
Næh næh, den går ikke. Du må ikke indskyde en volumenforøger mellem VP og beholderunit. Det går rasende galt, rent reguleringsmæssigt.

Men skærer du røret mellem TEE'erne der går over mod trevejs ventilerne kan du der indskyde en buffer. Det er så inde i maven på beholderunit'en.
 
d-mann
Hej Hamselv

ok det med reguleringen havde jeg ikke med i min tanker. Men vil det så sige at man "bare" forøger mængden i varmvands beholderen. eller er det varme kredsens volumen man forøger ?
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
hamselv
Det er vandmængden i radiatorkredsen du er interesseret i at øge.

På brugsvandssiden kan du manipulere dig til pænt lange drift og stoptider i selve reguleringen. Så det er nogenlunde nemt. Rego'en bruger jo GT3 til at starte VV produktion og enten GT 8 eller 9, til at stoppe efter. Så der er mulighederne for at undgå pjatkørsel ret fin.

Fidusen med bufferen, er at indkoble denne som parallel buffer. Det at forstå således, at du kan have den DELTA T over varmepumpen som du gerne vil - altså det vandflow du gerne vil. Varmen afleverer du så i bufferen/varmekredsen. Har du et par radiatortermostater der lukker, ryger varmen altså i bufferen, istedet for retur. Når varmepumpen stopper skal bufferen først tømmes, inden du starter igen. Altså gode lange drifttider og stoptider. Systematikken er brilliant god, når man har radiatorer indblandet og dermed normalt svingende vandflow i selve varmebærerkredsen.

Denne ide er så iøvrigt forfinet endnu mere i den sprit nye luft/vand'er fra IVT. Her begynder man at regulere på pumpen til VP kredsen, og kan så pludselig styre denne til præcis ønsket delta T, uanset udetemperatur. Når man så putter ægte A-pumper i, bliver det rigtig sjovt. At skidtet så oveni er vildt lydsvag, har man pludselig et produkt der kan sloges med jordvarme. Ulempen er som altid prisen og en ret stor udedel. Men dataerne er godt nok flotte.
 
d-mann
Hej Hamselv

Nu når du næver det med t8 og t9, den har jeg ikke helt forstået. begge er stop temperature ? hvordan virker det lige. jeg har dem stående som anbefalet t3=49C, t8=59C og t9=54C.

Mit setup i dag er med rumføler i stueplan og radiator i alle 3 plan, med fuld åben thermostater. dette setup blev valgt da jeg også har brændovn. Men nu hvor der kommer gulvvarme i kælderen, og den vil blive brugt til beboelse. så er jeg nok nød til at fjerne rumføleren og justere mine thermostatventiler i stedet. Jeg har på toshiba hjemmeside fundet et diagram hvor de har sat bufferen mellem radiator kredsen og gulvvarme kredsen. vil dette ikke være en furnuftigt løsning ?.

Med hensyn til de nye typer af varme pumper, så er det bare fedt at der endelig er kommet skub i udviklingen. det vare jo ikke længe inden det vil kunne betale sig at få den gamle (3 år) pumpe skifte ud. Smile
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
hamselv
Jeg ville vælge tilkoblingen inde i maven på den beholderunit du har, da den så kommer til at køre som ren parallel buffer. Tilkoblingen i fremløb eller retur vil virke som volumenøgning og stadig kræve at du har dit minimumsflow på radiatorsiden.

Rumføleren sætter du bare til ingen indflydelse, så kan du stadig se din aktuelle rumtemperatur på dit display. Det kan være rart nok.

GT3 starter pumpen. Dvs sænker du den til 47 eller 48 går der lidt længere tid inden den starter. Hvis fremløbet ud af VP'en overstiger 59 (GT8) melder den at nu er den færdig med VV. GT9 er returen ind i VP'en. Kommer den over de 54, stoppes VV produktionen ligeledes.

Jeg ville beholder set'ene på GT8 og GT9 og sænke GT3 en eller to grader. Det sker der intet ved, du vil ikke mærke det, men du får lidt færre starter.
 
d-mann
Hej Hamselv

ahhhhh nu tror jeg den fes ind, jeg har prøvet at vedhæfte et diagram. så det du mener er at koble bufferen ind på de to linier der står varmesystem.


[img][/img]C:\fakepath\vp diagram.jpg
d-mann tilknyttede følgende billede:billede:
vp_diagram.jpg

Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
hamselv
Klip det højre lodrette rør mellem de to vandrette der er mærket "varmesystemet". Monter bufferen der. Øverste tilslutning på den øverste, nederste på den nederste.

Hvis du så følger systematikken, kan du se VP'en får en buffer den kan fylde, men kun i "varme-mode", hvis flowet på radiatorsiden mindskes. Det har vi lavet et par gange, når vi af pladsnød har anvendt den beholderunit. Eller foretrækker vi altid at bruge AW200 der allerede har indbygget buffertank.

En 100 liter tank vil gøre underværker! Specielt hvis du tillader variabel flow på varmebærersiden.
 
d-mann
Hej Hamselv

Nååå sådan, jeg har en 110 liters beholder, når du skriver variabel flow. er det så den slags med frekvensomformer på du mener.
Luft til vand varmepumpe
BOSCH EHP 10 AW med CC160
 
hamselv
Nej. Når du på varmebærersiden (radiatorsiden) tillader termostater at lukke, vil vandflowet variere.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,727 Unikke besøg
XHTML CSS