HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Muovitech jordvarmeslanger
Hans Peter
Hej
Er der nogle i dette forum som har kendskab til Muovitech jordvarmeslanger (turbolens)
Jeg er igang med planer om at få jordvarme (projektet starter om 2 uger)
Mvh
Hans Peter
 
hamselv
Hvad vil du vide?
Det er en collectorslange ligesom alt andet. Umiddelbart kan vi så skønne tryktabet til den lave side. Mht energioptagelse bør/skal de være bedre (hvis naturlovene virker).

En sand AB test kan kun laves ved nedpløjning af to parallelle løb. Solar har gjort et eller andet i den retning, men ikke offentliggjort noget om dette.
 
hamselv
Den er noget sværere at håndtere ved egen-nedgravning, da den gerne vil knække. Men det er lidt generelt for de tyndvæggede.

Kan vi ikke nedlægge de længder vi gerne vil have ned, bruger vi oftest Turbocollectoren. Ligeledes er den smart hvis du har tryksvage vandpumper og/eller overstiger anbefalede længder med en smule. Funktionsmæssigt kan vi ikke se nogen direkte forskel, men det vil som sagt kræve parallelle slanger i samme jord - udsat for det samme.
 
Chr
Jeg fandt lge et link, der fortæller og viser, hvad sådan en turbocollector er for en "dims"
http://www.jordvarmeslanger.dk/images/stories/PDF/Turbolensslange.pdf

Hvad er merprisen for at bruge turbo fremfor almindelig slange? Her tænker jeg også på, om det evt kan svare sig i sparet strøm til cirkulation.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nu er det en brochure du vedlægger, fra en fabrikant der gerne vil sælge en vare.

Mig bekendt foreligger der ikke uafhængige test af turbo-collectorer mod almindelige collectorer. Solar har mig bekendt mulighed for at gennemføre AB test på deres prøveopstilling, men intet er offentliggjort. Umiddelbart tror jeg ikke på den helt store forskel - det ligger i marginalerne. Men vi anvender dem, når pladsen er trang og når vi ikke kan køre flere løb og derfor har en smule for meget slange på eet løb. Vi gør det fordi:

Vi ved der er et større friareal i slangen. Det kan man se.
Vi ved at riflet rør/roterende strømning giver mindre tryktab.
Vi kan se godset er tyndere i bunden af rillen =>plast isolerer, så det må give en anelse mere varmeoverførsel.
Den indre overflade er større pga rillerne. Det skal give en større berøring med vandet.

Ergo forbeholder vi os ret til at tro det er lidt bedre. Vi har anvendt den, hvor vi f. eks. havde 450 meter på en pumpe hvor max anbefalet slangelængde er 400 meter. Den kører fint - rigtig fint endda. Hvis vi skal sy meget for at få det til at være der i en have, har den også været god. Nu kan vi ikke lide at bruge minimallængder, men vores opfattelse er, at du uden bøvl kan gå tættere på minimallængderne og stadig få et fint anlæg.

Bruger du idag vores HE varmepumpe, sidder der i den, en trinløs justerbar lavenergipumpe. Dvs du kan justere helt tæt på og nøjagtig få den Delta T du ønsker på brinesiden, hverken mere eller mindre. Det burde give en eller anden lille bitte fordel.

Såehh A-pumpe på brinen og TurboCollector.

Har lige bestilt 1,6 km Turbo. Så prisen herfra, når vi laver større indkøb er nogle få kroners forskel pr meter.

Vile jeg selv gøre det! JA.

Gevinsten på mit anlæg (ikke A-pumper) tror jeg er mindre. Den må absolut være lidt bedre på de nye anlæg.
 
Chr
@ Hamselv.

Du har helt ret, det er en fabrikant, der gerene vil sælge, som laver brochuren. Jeg klippede den nu primært fordi den viser, hvad en turboslange er, så vi, der ikke har haft hænderne på tingene kan se dimsen. For mit vedkommende forstår jeg ting bedre, når jeg har set et billede eller rørt ved tingene. Derfor.

Tak for dit fine svar, ikke kun på dette, men også mange andre spørgsmål. Det er guld at få lidt indsigt fra en, der kender tingene til bunds.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Århhh, men jeg er nu bare en fagtosse, der forsøger det jeg kan af et godt hjerte. Skægt er det faktisk når vi som nu har været til forhandlermøde, og truffet alle de andre. Så går snakken godt nok om: Hvordan gør i osv.

Lidt skægt er det, at vi som en ret lille aktør i det spil, kan lære de store noget. F.eks udtænkte vi en testmetodik til kontrol af varmepumpens ydelse, udført vha simpeltmåleapparat til en tus. Vi har udtænkt en fyldningsmetodik, således du kan overholde jordvarmebekendtgørelsen til punkt og prikke (det er der åbenbart ingen der gør).

Af samme årsag snakker vi lidt om at lave en art montørklub i vores regi, hvor vi allesammen kan hjælpe hinanden til at blive dygtigere.

Men nu må vi se.

Jeg har slange afklip til at ligge, hvis du har behov for at gramse på det. Og man er velkommen til at komme og kigge når vi pløjer, hvis man vil. Vi har forhåbentlig godt 1,5 km i næste uge der skal ned på tre lokationer.
 
pmp
Jeg forstår godt de begrundelser der er fremført, men overser I ikke noget, når det gælder pladsmangel ?
Hvis man med normal slange har en optimal afstand mellem slangerne på f.eks. 1,25m, og vi så går ud fra, at en turboslange kan optage 5% mere varme - er den optimale afstand så ikke bare 6 cm mere. D.v.s. det man vinder på slangen taber man på mindre afstand imellem dem.
Sagt på en anden måde:
Man kan lige så godt lægge slangerne lidt tættere (og dermed få plads til flere meter) som at købe en turboslange ?

Det er jo i sidste ende jorden der skal give varmen, så arealets størrelse må vigtigt.

En tyndere slange giver vel også mindre sikkerhed.

Noget andet er pumpetryk i lange slanger - der tror jeg den er god nok.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Jo pmp, man regner jo også på arealet ovenpå. Men tag nu en have med et par træer og et bed, du ikke må hærge. Så kan Tubocollectoren redde dig ved at være lidt bedre, under skyldig hensyntagen til at du stadig har nogenlunde det overflade areal du gerne vil have. Hvis du forstår hvad jeg mener. Såehh du skal ikke bruge turbocollectoren til at forsøge et eller andet kunststykke i 300 kvm have med en 9 kW vp.

Vi skal lave en på torsdag, hvor vi netop skal sy uden om lidt træer og sådan. Så bruttoarealet er der faktisk, men netto der kan bruges er efter min smag for lidt. Der kommer turbo i. Som nævnt havde jeg også en 9'er hvor jeg ikke kunne komme til at lave brønd og slet ikke to slanger. Den endte i 450 meter turbo i en længde. Den kører ualmindelig fint og delta T på slangesiden er perfekt. Det var ikke gået med en standard slange.

Hvilken sikkerhed? Til dato er der ikke indrapporteret nogen pludselig opstået lækage i slanger noget steds overhovedet. Kun overgravninger og den slags. Det er der intet der kan holde til. Slangen er godkendt til SDR17. dvs GODKENDT.
 
pmp
Jamen så er jeg helt med.
Hvis man ikke kan komme til for træer og bede, giver det fint mening.
Naturligvis tager I hensyn til arealet, det var jeg ikke i tvivl om, men nogen kunne tro, at man kunne erstatte manglende plads, med en turboslange sådan helt generelt.

Det kunne være rart, med nogle målinger som du skriver, men TI gør vel ikke meget i den slags for tiden.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Du har ret. Man (jeg) bør ikke tro at slangen kan erstatte plads.

Og nej, jeg tror ikke på teknologisk. I gamle dage havde vi prøvestationen, men den blev jo nedlagt. Vi har tit talt om fornuften i noget der ligner. Måske privat. Men en prøvestation, der uden at trække bukserne af producenterne kunne tilbyde en standardtest, udført efter forhold der kunne ligne faktuelle danske driftforhold, ville være sejt. Ligeledes kunne det være fedt at se test's af energibrønde, boringer, den ene og den anden slange osv. Samme station kunne komme med anbefalinger til at gøre tingene korrekt.

Altså faktisk teknologisk, men måske knap så langhåret.

Som jeg ser det, x antal kvm grund. Noget lækkert måleudstyr + en flok håbløse nørder (jeg melder mig).
 
Chr
@Hamselv

Tak for tilbudet om at komme og se pløjning i "virkeligheden". Desværre er jeg sendt på sejlende tjeneste på verdenshavene for tiden, så det får vente til senere, når jeg er hjemme.

Denne her teststation, kiunne man ikke lave den i en sø, ved stranden eller lignende, hvor slangerne blev lagt ned på bunden med nogle væftklodser på som tyngde. Det ville gøre det nemt at skifte til andre slanger, længder etc, og forholdene vil være ens omkring slangerne, så sammenligning er nær optimal. Henover året vil temperaturen svinge stort set som den gør i jorden.
Jeg ved godt at vand er bedre til at lede varme til slangen, men forskellen i forhold til jord vil være ens for alle slagerne, så sammenligningen skulle stadig være mulig. Det handler vel om, hvor maget energi, der kan hentes ind i brinen under givne forhold, og så sammenligne det.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nu skal jeg jo ikke lave en prøvestation, men ellers kan du da have ret. Slanger i vand vil være ret specifikke og sammenlignelige. Men jeg spiller da lotto på onsdag, og vinder man, kunne man jo overveje om man skulle investere i en uafhængig prøvestation.

Nå spøg til side.

Hvis du har interessen, er du som alle andre altid velkommen til at komme forbi når vi pløjer. Det sker med passende mellemrum rundt omkring i vores område.
 
Hans Peter
Hej
Tak for interresen for mit indlæg
På mandag starter de med installationen af mit nye jordvarme anlæg og resultatet blev en Vølund figther 1145 -8 kw og 400 mtr mouvitech turbo slange og en 100 ltr buffer tank
indtil videre beholder jeg min bolig ventilationspumpe til produktion af varmt brugsvand
Mvh
Hans Peter
ps vender tilbage senere med hvordan anlægget kørerSmile
 
allankj1
Hvorfor vælger du at beholde den gamle boligventilationspumpe til produktion af varmt brugsvand?

Jordvarmen vil med 100% sikkerhed kunne lave det varme vand meget billigere. Hvis det er pga. at sikre ventilation i huset ja så er der naturlivis en ide i det. Men måske du kan sætte din ventilationspumpe til kun at ventilere og altså ikke bruge energi på at lave det varme vand. Ved ikke om det er en mulighed.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Hans Peter
Hej
Boligventilationspumpen skal kun bruges 1-2 år jeg vil senere instalere et genvex anlæg pt trækker jeg "kold" luft ind gennem luftspæld i vinduerne
Mvh
Hans Peter
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,260 Unikke besøg
XHTML CSS