HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
tilkobling af solvarmeanlæg
jenschr
Jeg kan få et par solvarmepaneler, hvis jeg kan bruge dem og det er så spørgsmålet.

Jeg har en luft vand varmepumpe fra Bosch EHP8AW + CC160 samt 120 liters akkumuleringstank fra Bosch og gulvvarme i stueetagen og radiatorer på første sal i mit 130 m2 store hus.

Når man ringer til VP installatørerne siger de at det ikke kan betale sig og nogen at det heller ikke kan lade sig gøre at koble solvarmet vand til VP-systemet. Teknisk set aner jeg ikke hvordan det skulle kunne gøres, men det må da vel være muligt og økonomisk fordelagtigt hvis man kan skaffe et billigt solvarmeanlæg, at aflaste varmepumpen når det fryser hårdt og solen ellers skinner, og måske helt slukke for VP om sommeren og herudover få pumpet lidt gratis varmt vand rundt i gulvvarmesystemet i sommermånederne (konen klager over det kolde klinkegulv)

Er der nogen der afsløre de grundlæggende principper for en sådan sammenkobling og hvad det vil kræve af udstyr udover de solpaneler jeg har på hånden.

mvh. Jens Christian
 
hamselv
Det kan du da sagtens.

Jeg ville anvende en seriekoblet soltank med to spiraler. Så lader du solfangeren forvarme vandet før varmepumpen forår/efterår. Øvre spiral tilkobler du bufferen med en termostatstyret pumpe, således den overfører varme når beholderens toptemperatur overstiger f. eks 60 grader. Vi har lavet flere varianter hvor jordvarme kombineres med sol eller træfyr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,609 Unikke besøg
XHTML CSS