HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
HJÆLP!!
JD
Har pillet/ ændret varme op/ned fra 3,4 i marts til 2,6 i juni med henblik på at skrue ned for varmen/ forbruget! og ikke ændret på finjusteringen - Det er måske helt galt at gøre
Min viden på området er vist ikke helt i top Sad

Desuden virker det slet ikke som om der kommer varme ud i gulvene!

mvh.
 
hamselv
Problemet med ESBE ventilen er åbenbart, at det er en overlevering fra de gamle HT modeller. Der har den formentlig aldrig haft problemer, idet HT ikke gik så højt op i temperatur. Når så man gasser op på temperaturen og laver en varmepumpe, der uden vrøvl afleverer 65 grader duer skidtet åbenbrt ikke. Det sære er så, vi har ikke noget specielt mønster i dem der ikke duer. Et enkelt sted (HT+E17) har vi måttet skifte pga for stor anlægspumpe. Men der var problemet at en sædeventil ikke var heldig.

Men Allan, så skal man glæde sig over den fine garanti! Jeg kan kun huske een vi har måttet fakturere (den var fra SEAS NVE dagene). Den skiftede jeg selv en søndag UB, fordi vi næsten lige havde lavet service.
 
allankj1
Jo jo fik da også skiftet på garanti. Men kan da frygte at den nye jeg fik på er af samme model og mærke og så stiller jeg bare spørgsmålstegn ved om denne også går en dag.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Så er din gået relativt tidlig. Idag skifter vi helst ventilen komplet til LK (kugleventil). Men det er til din trøst ikke nogen særlig dyr reservedel.Faktisk er den overraskende billig. (af en reservedel at være).
 
JD
Lige et hurtigt tillægsspørgsmål - fik monteret en bimåler d. 8 marts og har prøvet at følge forbruget.

Har brugt 2637kwt. pr 8 august - er dette ikke stadig for højt??
 
allankj1
Jo det virker noget højt. Har du ikke lidt dataer fra de enkelte månder i stedet for over så lang en periode? I samme periode som dig har jeg brugt 1.154 kwh.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Men det ville være rart med til date omkring huset. Årgang/størrelse samt antal personer i huset samt tidligere opvarmningsform og tidligere forbrug.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
JD
Vi har 400 meter nedgravet slange i 2 kredse - huset er 250 kvm fra 2007, gulvvarme overalt og med store glaspartier, hvor byggeriet er godkendt efter de gamle regler for mængden af vinduespartier i nybyggeri. Der er store åbne rum og forskudt plan i den ene del af huset.
Vi er pt. 4 i husstanden! Har fået installetionen gennemgået og forbedringer forsøgt- er blevet anbefalet en buffertank som andre mener blot har ringe effekt!
Men er naturligvis åben for forslag!!

mvh.
 
JD
Nu forstår jeg intet-
Har fået gt1 temperaturen sænket! (26,2)
Men nu står den så og producerer varmtvand i et væk-
instillet temp 48 - nuv. 52,2
burde den ikke slå fra???

mvh.
 
JD
Efter 20 min står den stadig og producerer varmt vand- nu på 52,7 og jeg har valgt at slukket anlægget!
 
hamselv
Du lader den ikke få en chanche for at komme på plads.

Bimåleren??? Fik du ikke een sidste år?

Buffer - tjaee ved korrekt brug af armepumpens styring og telestater (dem skal manså helst ikke bruge), kan det sagtens bringes i ok trim med så meget gulvvarme. De forskudte plan giver dog væsentlig mulighed for at gulvvarmen kan være luftfyldt og dårligt virkende. Når vi laver nyt idag med HE'erne (der så bruger fremløbsføler istedet), foretrækker vi den lille buffer + en lidt krftigere anlægspumpe. Sparer så istedet shuntpumpe og shunten væk. Det kører pefekt i nye huse med ren gulvvarme.
 
JD
Tændte alligevel anlægget før nat og det kører stadig her til morgen med varmtvanddrift! (forbrug ca 40)
set til 48 - nuværende 58!
Det må da være helt galt-

Her er alle morgenens temperaturer:

gt1 til 23,6 - nuv 30,6
gt2 11,5
gt3 til 48 - nuv 58,2
gt6 94,5
gt8 57,1
gt9 49,1
gt10 12,7
gt11 7,9

mvh.
 
hamselv
Trevejs ventilen er gået. Det er GT9 der skal slukke varmepumpen og det gør den ikke, når den er så lav. Alternativt er GT99 føleren gået.

Stil finjustering ned i minus 10.

Luk filterhanen på returen.

Og kør med den to gange pr døgn til opvarmning af vand

Rekvirer service
 
allankj1
Hvorfor ikke bare sætte sommerjusteringer ned til 10 grader så den indbygget cirk stopper med at køre og så lukke alle telestater (skure ned for varmen i alle rum så alle gulvvarmekredse er lukket). Så kan vandet fra varmekappen ikke løbe nogen steder hen og den burde derfor selv kunne styre hvornår den skal lave varmt vand i stedet for JD skal til at styre dette manuelt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det er rigtigt Allan, hvis fejlen "kun" er på tre-vejs ventilen. Hvis GT9 viser forkert kommer den stadig til at køre træls.
 
hamselv
Under alle omstændigheder ville jeg lukke filterventilen, idet den ved VV produktion, står og spilder over i gulvvarmen, hvilket antagelig nok har afstedkommet det lidt for høje forbrug.
 
allankj1
Lidt målinger over de enkelte måneder kunne være en fordel for det er svært at sige noget om forbruget når det er over så lang en periode.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
JD
For lige at følge op på sagen har jeg været i kontakt med Henning og fået sommerdrift sat til 10 grader-
Han kommer forhåbentlig mandag og løser problemet!

Tak for al respons- man lærer meget hver gang (forhåbentlig) Wink

mvh.
 
JD
trevejs ventil udskiftet og anlægget kører nu igen efter hensigten!

Tak for hjælpen til alle-

mvh. JD
 
hamselv
Velbekomme JD.

....altid rart at kunne hjælpe. Og at du gider have ulejlighed med ligefrem at skrive tak, gør det værd at bruge lidt tid på detteher site.

PS Henning sagde han huske at give dig en LK'er, så nu bør du ikke få bøvl med den igen.

PSPS Husk når du vil manipulere med varmen at gøre det på varmepumpen og lad være med at lukke alle telestaterne. Som udgangspunkt stiller du på finindstillinger >+5 grader og "her indstiller du varmen" (kurven) under +5 grader.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,626 Unikke besøg
XHTML CSS