HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Larm fra udedel
FlemmingS
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at få en fornemmelse af hvor meget en ude del larmer/summer fra en luft-vand varmepumpe.
Jeg har læst mig til at den larmer mest når den afrimer, men hvor meget er det og hvor meget er det ved normal drift ?
Ifølge Bosch, skulle deres EHP AW-2 , ikke larme så meget men kan nogle anbefale andre?
Kan man prøve høre de udele som de forskellige sælger ?

Mvh. Flemming
 
Leo_Jensen
Min LG Therma V 12 kW luft/vand larmer vel lidt mere end et køleskab. Nok til at konens følsomme ører kan irriteres, hvis vinduet står åbent, men jeg bemærker den ikke...

Hvis du fortæller hvor du bor kunne eventuelle ejere eller forhandlere i nabolaget jo invitere dig på besøg. Jeg spurgte en forhandler om jeg kunne se en færdig installation før jeg bestilte anlægget, og det kunne han godt arrangere. Jeg bor i Middelfart, og du er velkommen her... Smile
 
FlemmingS
Jeg bor i Glostrup, kbh så hvis der er nogle der vil have besøg vil jeg meget gerne kigge forbi.

Mvh. Flemming
 
Birger
Står foran første sæsson med mit LG Therma V 12 kw og kunne tænke mig at vide noget mere om anlægget end jeg gør. måske kunne du være en uerfaren lidt behjælpelig ?

Anlægget blev installeret primo august.d.å og har kun kørt nogle dage for at kontrollere om det nu også virkede. Prøvekørslen forløb tilfredstillende, efter min vurdering, men den fandt sted medio sept. så det er begrænset hvad der kan udledes af den.

Huset vi bor i er fra 1910, er hulmursisoleret og iøvrigt i rimelig forfatning med energivinduer og god loftsisol. Vi har 160 m2 som skal opvarmes til 21-22 gr. og har valgt at lade alle radiatorer, samt gulvarmen i badeværelset, stå helt åben og styre det fra varmepumpen. Hvor meget tror du det kommer til at koste ?

Tør man spørge hvor meget du har måttet bløde for dit anlæg incl. montering m.v. ? Vi har måttet af med 105. 000 for vores og har på følelsen at det så også er betalt: Angry

m.v.h. Birger [img][/img]
 
ivtair90
Jeg er ikke ekspert på nogen måde.....

Men du kan måske læse min tråd jeg lige lagde her:
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1662&pid=10588#post_10588

Måske du kan sammenligne lidt - forbrug ihvertfald.


105.000 lyder altså ikke urimeligt i mine ører - er det med eller uden skrotningspremie?


/mvh
 
ivtair90
Vi smed vel ca. 85.000 efter vores IVT-Air 90. Som vidst er en lidt mindre model end din - umiddelbart. Beløbet er fratrukket de 15.000 vi fik for vores gamle oliefyr.


/mvh
 
Birger
Tak for dit svar med vedlagte link. Desværre havde jeg ikke noget oliefyr at skrotte så de nævnte 105.000 var netto. Efter at have læst dit indlæg føler jeg mig beroliget m.h.t. prisen jeg har betalt og jobbet er, iøvrigt, godt udført - rigtig pænt arbejde.

I tiden fra,og med, fyringssæson 2002 har vi opvarmet huset med stoker (træpiller) og forbruget har ligget omkring 8.000 kg. pr.år- i sidste sæson kostede 1000 kg.2200 kr. altså 17-18.000 kr.
Vi regner ikke med at kunnhe fyre billigere med varmepumpen, men vi bliver fri for besværet med at rense keddel en gang om ugen og desuden giver det større frihed til at rejse om vinterren, en stoker skal jo jævnligt tilføres piller og holdes under opsyn for at undgå frostsprængninger.

Har du haft problemer med din varmepumpe ? hvis du har vil jeg gerne høre om dem, og hvordan du har løst dem.

m.v.h. Birger
 
Leo_Jensen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1618&pid=10586#post_10586]Birger skrev:[/url]

Står foran første sæsson med mit LG Therma V 12 kw og kunne tænke mig at vide noget mere om anlægget end jeg gør. måske kunne du være en uerfaren lidt behjælpelig ?

Anlægget blev installeret primo august.d.å og har kun kørt nogle dage for at kontrollere om det nu også virkede. Prøvekørslen forløb tilfredstillende, efter min vurdering, men den fandt sted medio sept. så det er begrænset hvad der kan udledes af den.

Huset vi bor i er fra 1910, er hulmursisoleret og iøvrigt i rimelig forfatning med energivinduer og god loftsisol. Vi har 160 m2 som skal opvarmes til 21-22 gr. og har valgt at lade alle radiatorer, samt gulvarmen i badeværelset, stå helt åben og styre det fra varmepumpen. Hvor meget tror du det kommer til at koste ?

Tør man spørge hvor meget du har måttet bløde for dit anlæg incl. montering m.v. ? Vi har måttet af med 105. 000 for vores og har på følelsen at det så også er betalt: Angry

m.v.h. Birger [img][/img]


Hej Birger

Vi har også en LG Therma V 12 kW, og jeg har også fået installeret den denne sommer. Vi har betalt 96.000 inkl 200 liter buffer fra Bosch og en 180L VVB fra Metro. Dertil kom der så en regning fra elektrikkeren på 5-7000 kr.
Vi oplever forbavsende meget støj fra den interne cirkulationspumpe i indedelen. Er det noget du kan genkende ? Vores eksterne Grundfos-pumpe er MEGET mere stille.
 
ivtair90
Hej igen

Jeg har oplevet en del småproblemer, men det meste var/er pga. dårligt udført arbejde fra installørens side, altså ikke IVT som sådan.
En af tingene som stadig ikke er lavet iorden er isoleringen af rørene på udedelen, det har IVT lovet at gøre bedre, men jeg har ventet i 1-2 mdr. nu....hmpf.

Mht. larm fra cirkulationspumpe lavede jeg et indlæg for et par uger siden Se indlæg her. http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1654

Vi fik skiftet den cirk. pumpe som fulgte med til en mere økonomisk og støjsvag model, den larmer stadig mere end jeg synes sådan noget burde, men har skruet ned for lortet og så håber jeg varmen cirkulerer nok rundt til at vi kan holde varmen til vinter.

Konkrete problemer ellers, hvis du leder kondensvandet ned i rør/afløb udenfor bør du be' din installatør om at lægge et varmekabel i, vi havde hele kælderskakten, rør og underlag under pumpen lagt i 5-10cm is i vinters. Der er lagt kabel i nu, af IVT.

Udedelen larmer væsentligt mere om vinteren da den har "afriminingsfunktion" kørende, vi hører den ikke resten af året, men de hårde vinter måneder kan man godt høre dens intevaller med afrimning (ca. 20min af gangen).

/Mvh
 
Birger
Hej Leo.

Din oplyste pris for din LG Therma 12 overbeviser mig om, at prisen som jeg har måttet betale ikke er urimelig. Tak for den oplysning, den var virkelig noget værd, for mig.

Nej, jeg mener ikke at have problemer med støj fra den interne cirkulationspumpe, men det kom bag på mig at høre lyd fra indedelen når den var slukket, men nu ved jeg at cirkulationspumpen kører med faste intervaller for at undgå, at den sætter sig fast.

Ved en prøvekørsel over 3 døgn i sept.d.å brugte vpén ialt 28 kw.
I perioden fra 15/9 til 18/9 var gns.temp. ude 10 gr. og inde temp, var 21,3.
Prisen for at fyre i 3 døgn = 56,00 kr. det synes jeg er billigt.Smile.

I5 Okt. starter jeg for alvor, håber vi kan udveksle erfaringer og derved minimere problemer måtte opstå.

m.v.h. Birger
 
Leo_Jensen
Hej Birger

Vi må hellere passe på vi ikke kaprer denne tråd fuldstændigt med vores LG-klub, men jeg er nu også glad for at vi nu kan udveksle erfaringer, så jeg fortsætter lige vores ugerning...
Jeg er ved at konvertere mit hus fra elvarme til vandbåren varme, og jeg har købt varmepumpen tidligt i forløbet. Forløbig laver den kun 25-30 m2 gulvvarme i køkken-alrum + opvarmning af brugsvand, og forbruget har ligget på mellem 350W (0,35 kWh/h) og 490W siden midt i juli.
Jeg har fået installeret en Kamstrup bimåler, som registrerer VP-forbrug inkl. pumper.
Jeg har i øvrigt fået lokket installationsmanualen ud af installatøren, men har slet ikke fået sat mig ind i hvad den indeholder...
 
Birger
Hej ivtair90.

Læste lige dit indlæg om dine problemer med støj fra din cirkulationspumpe og håber for dig, at du har fået løst problemet.
Har ikke selv haft lignende problemer, endnu da. Bruger selv en Grundfoss auto adapter, og den er meget lydsvag.

Indtil videre ledes mit kondensvand ud i en blomsterkumme i form af en brøndring, men jeg er på jagt efter en plastikkasse som kan stå under stativet som bærer min udedel ,og regner så med, at jeg kan tømme den i takt med at den fyldes.

Det lyder meget rimeligt at støjen fra udedelen høres tydeligere om vinterren, men vel mest i klar frost ? Ser frem til min første vinter med vpén med en vis spænding, for problemer opstår nemt når man er uerfaren og i tilgift uden mekanisk snildeWink.

Glæder mig til at høre hvordan du fik løst dit problem med støjen i rørene.

m.æv.h. Birger
 
ivtair90
hej igen

støjen fra cirk. pumpen er nu begrænset med en Wilo Eco Para som har trinløs justering. Støjen skyldes muligvis de gamle rør jeg har og måske også at ventiler er af ældre dato, hvem ved?
Det kan ikke rigtig høres på trin 2-3 stykker, så håber vi bare det er nok til vinterbrug! Smile, det er måske delvist beklageligt at combi modulet ikke blev leveret med ECO pumper fra start? men der skal jo spares hvor der spares kan, som med så meget andet....

Støj kan åbenbart også spores til rørenes ophæng, som "hamselv" forklarede mig men sådan noget er noget værre møgarbejde at finde frem til, lyd og vibrationer flyttes jo gennem hele huset.

Det med at tømme en beholder osv. er ikke lige mig, blir det ikke en besværlighed med tiden? Uanset hvad så sørg for det ikke fryser til, det gør det altså ret hurtigt med vores kolde vintre. Vores kælderskakt var en flot glidebane ihvertfald! Og pladsen omkring pumpen var nærmest livsfarlig da der lå en flot ring af is omkring.
Ikke lige hvad jeg ønsker at skvatte i på vej ud til bilen...


Jeg mener at have rimelig teknisk snilde, men når man har betalt 100.000 kr for et produkt med installation og hele pivtøjet, så forventer jeg også at jeg IKKE skal til at rode med tilfrysning, rørproblemer og isolerings mangler, men det kan jeg vist godt glemme.
Laver alt det jeg kan selv på mit hus, køkken, badeværelse, tag, loft osv. osv.. men nogen ting må man betale sig fra, så skal det jo også fungere ikk?
Ellers kunne man jo spare de 25.000 for opsætning og lave skidtet selv, hvis man da har tid til det.


/mvh
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,325 Unikke besøg
XHTML CSS