HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
De siger min Nibe 310 er død - hvad så ?
LarsH
Min Nibe Figther 310 har kørt upåklageligt i 15 år uden service. Så gik shuntenventilen i stykker og jeg ringede til Vølund. Efter besøget fra Vølund fik jeg besked på at den ikke kunne mere og kompressoren var koblet fra - tæring, syre etc var nogle de ord som belv brugt. Suk !
Jeg har gasfyr som supplement - det virker super. Ligenu kører jeg udelukkende på gas.

Jeg er blevet tilbudt den sidste 310 i landet, men ved ærligt talt ikke om det er det rigte valg. Jeg har været godt tilfreds med at have ventilation i huset og var indstillet på at få en boligventilationsvarmepumpe igen, men andre debatører stiller spørgsmålstegn ved effektiviteten af princippet om koblingen til ventilation. COP værien på 310'eren er jo ikke noget at prale af.
Er 310'eren ikke forældet? - Nilans ser ud til atvære af samme skuffe..

Jeg overvejer at ændre til en nyere VP-model med en udedel og konvertere ventilationen til et traditionelt udsugningsanlæg. Er der andre muligheder
Svensk træhus 1996 - 165 m2 + 90 m2 kælder - 300mm i taget, 200mm i vægge samt 100 mm i kælder. 15 år med Nibe + naturgas
 
allankj1
Der skulle komme nogle nye modeller fra Nibe. Ser lige om jeg kan finde et link til en debat herinde hvor jeg tidligere har nævnt det. Linket kommer senere.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Prøv at læse denne debat:

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1555

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Vølund 750 koster så 86.875 kr så måske en luft/vand pumpe er mere fornuftigt samt et alm ventilationsanlæg.

http://www.volundvt.dk/upload/Volund/Vejl.%20udsalgsprisliste%20April%202011.pdf
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
LarsH
Tak for dine svar AllanKJ1 - rejser har forsinket at jeg har vendt tilbage.

Jeg har set på den tråd, hvor der drøftes boligventilation VP'er og deres effektivitet og det er givet, at tages der kun hensyn til energiforbruget til opvarmning, er det ikke en optimal løsning, men er præmissen, at man også ønsker mekanisk ventilation i huset, med det energitab det giver, så er løsningen næppe så ringe.
Der er ingen tvivl om, at vi i flere år har over-ventileret huset med deraf følgende lav luftfugtighed, så egentlig tror jeg ikke, det er hensigtsmæssigt, at der er denne faste kobing mellem ventilationsluftmængden og luftmængden til VP'en. Min umiddelbare konklusion er derfor at gå bort fra boligventilationen. Nu har installatøren imidlertid som alternativ foreslået en Nibe F750 som du også har henvist til - installeret til Kr.: 110.000 kr !

Det er min opfattelse at den oplevede gennemsnitlige COP for jordvarmen er bedre end for Luft/vand, når der tages hensyn til at behovet for varme er størst når udetemperaturen er lav. Det virker som om dem emd jordvarme generelt er mere tilfredse med en producerede varmemængde. Er det en korrekt observation?
Måske vi så skulle gå over til jordvarme istedet - en Nibe F1250 kan fås for 60.000 plus installation og nedgravning.

Det er absolut ikke nemt når man skal vælge løsninger med VP! - nogen gode forslag?
Svensk træhus 1996 - 165 m2 + 90 m2 kælder - 300mm i taget, 200mm i vægge samt 100 mm i kælder. 15 år med Nibe + naturgas
 
allankj1
Ingen tvivl om at jordvarme er det optimale på den koldeste vinter dag men er også dyrer at anlægge. Du skal jo så også have noget andet ventilation i huset som også koster men tror det bliver den mest optimale løsning på sigt.

MVh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Som tidligere skrevet i andre tråde, så er boligventilation svarende til at fodre hunden med sin egen hale.

Hvis vi hænger en spand op i loftet og fylder den med vand, så kan vi sammenligne vandet i spanden som den mængde varme/energi, der er i et hus.
Nu laver vi tre huller i spanden, hvert hul repræsentere varme/energitab.
1) Liniærtabet gennem fundamenter mm.
2) Tab gennem klimaskallen
3) Tab gennem ventilationsluften.
Under det tredie hul sætter vi en balje, hvorfra vi pumper vandet tilbage til den ophængte spand, mens vi lader vandet fra de to øvrige huller rende ud på underlaget. Baljen og pumpen repræsentere ventilationsvarmepumpen.Det kræver ikke meget fantasi at overbevise sig selv om, at vandstanden i den ophængte spand falder. Denne virkelighed fornægter sælgere af boligventilationsanlæg, godt dækket under, at varmeballancen i et hus er noget mindre konkret at forholde sig til end vandet i en spand. Man kan ikke opvarme et hus på den måde, da man ikke er i stand til at genindvinde hele tabet.

Har boligventilationspumper med indbygget varmepumpe så nogen berettigelse?
Ja. Hvis man har et hus med mekanisk ventilation, der kun suger ud, og hvor friskluften kommer ind gennem f.eks luftventiler ved vinduerne, så er der god mening i at opsamle energien fra den varme udsugningsluft og putte det i gulvvarmen. Det er et billigt supplement til opvarmningen.
Har man ballanceret ventilation, så er en passiv veksler meget bedre. Den er simplere opbygget uden kompressor, vandrør mm og er derfor billigere i anskaffelse og har et langt mindre elforbrug.

Betragter vi igen boligventilationsvarmepumpen, så sætter man en elpatron ind for at kompensere for det varmetab der ikke kan indvindes af dette system. Hvis man i stedet havde ophængt elradiatorer i huset ville enhver vide, at det er et elopvarmet hus, men når elvarmen kommer fra en elpatron bygget ind i boligventilationsvarmepumpen, så er det nærmest vedvarende gratis energi. I sælgerens mund, og i ørene på de, der ikke er vant til at arbejde med thermodynamik og energiballancer. For de der har indsigten i disse ting er det salgsgas og ordflomme.

en boligventilationsvarmepumpe er og forbliver et supplement til den primære opvarmning.

Skulle der sidde en sælger af ovennævnte udstyr som nu er blevet godt sur og har kaffen i den gale hals, så tager jeg gerne diskussionen. Kom med en thermodynamisk beregning over varmeballancen i stedet for farvestrålende plancher og flotte ord. Så indrømmer jeg gerne, hvis jeg har taget fejl. Indtil nu er det ikke lykkedes.

Chr
Redigeret af Chr d. 17-06-2011 12:26
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Point der!!!Grin
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
LarsH
Fin analogi med spanden CHR og du har jo i en anden tråd påpeget forholdene omkring energibevarelse, som jo er grundlaget for det hele. Du glemmer imidlertid at boligventilationsvarmepumpen udemærket kan være primær energikilde også uden at der suppleres med en elpatron, blot udetemeparturen er tilstrækkelig høj. I mange år var vort gasforbrug omking 200 kbm pr. år - reelt var det ganske få vinterdage, hvor gasfyret blev anvendt.

Det som er mest problematisk ved boligventilationsVP'erne er, at den samlede effektivitet af anlægget er for ringe, hvilket jo skyldes at "hunden delvist fordres med halen" og at systemet fordrer en tæt kobling mellem ventilation og produktion af varme. Fordelen er et fantastisk rent indeklima, som ikke må forglemmes i stræben efter billig varme.

Jeg overvejer at gå over til alm. luft/vand VP for derved at adskille ventilation og opvarmning. Som AllanKJ1 påpeger er det nok dyrere, men effektiviteten er bedre og ventilationen kan styres udfra ventilationsbehovet. En mulighed kunne være DVI Luft/vand varmepumpe, Queen LV12DC Combi. Den er noget større effektmæssigt end alternativet, som er at blive ved en boligventilationsVP f.eks. Figther F750. Det er en model, men er den ikke lidt vel dyr ?

Figther 750 har frekvensreguleret kompressor - hvad betyder det ? og hvorfor fremhæves det som noget særligt? - er der nogen som ved det ?
Svensk træhus 1996 - 165 m2 + 90 m2 kælder - 300mm i taget, 200mm i vægge samt 100 mm i kælder. 15 år med Nibe + naturgas
 
Chr

Citer

LarsH skrev:
Fin analogi med spanden CHR og du har jo i en anden tråd påpeget forholdene omkring energibevarelse, som jo er grundlaget for det hele. Du glemmer imidlertid at boligventilationsvarmepumpen udemærket kan være primær energikilde også uden at der suppleres med en elpatron, blot udetemeparturen er tilstrækkelig høj. I mange år var vort gasforbrug omking 200 kbm pr. år - reelt var det ganske få vinterdage, hvor gasfyret blev anvendt.

Det som er mest problematisk ved boligventilationsVP'erne er, at den samlede effektivitet af anlægget er for ringe, hvilket jo skyldes at "hunden delvist fordres med halen" og at systemet fordrer en tæt kobling mellem ventilation og produktion af varme. Fordelen er et fantastisk rent indeklima, som ikke må forglemmes i stræben efter billig varme.

Jeg overvejer at gå over til alm. luft/vand VP for derved at adskille ventilation og opvarmning. Som AllanKJ1 påpeger er det nok dyrere, men effektiviteten er bedre og ventilationen kan styres udfra ventilationsbehovet. En mulighed kunne være DVI Luft/vand varmepumpe, Queen LV12DC Combi. Den er noget større effektmæssigt end alternativet, som er at blive ved en boligventilationsVP f.eks. Figther F750. Det er en model, men er den ikke lidt vel dyr ?

Figther 750 har frekvensreguleret kompressor - hvad betyder det ? og hvorfor fremhæves det som noget særligt? - er der nogen som ved det ?


Uden at det skal opfattes som uforskammet:
Når solen skinner ind af vinduerne og der er 19ºC udenfor, så er elradiatorer en meget billig primær varmekilde. Boligventilation ligeså. Husets varmebehov er meget beskedent. COP mm er stort set uden betydning. Behovet for varme kommer med faldende temperaturer, og i takt med den faldende temperatur forringes såvel virkningsgrad som effekt af boligventilationspumpen. Deri ligger hele min anke. Jo mere varme der er brug for desto mindre kapacitet og desto højere pris pr kWh. Forgangne vinter med mange dage under -10ºC har stillet større krav.

En bekendt var ude at se på et hus fra slutfirserne, hvor mægleren fabulerer om varmepumpe, genindvinding mm, så jeg inviterede mig selv med ud at se på det. Meget lovende, men ikke desto midre håbløst i virkeligheden. Der står en NILAN boligventilationspumpe med over 20 år bag sig og knurre lystigt. Uha, elpatronen var stort set aldrig i drift, ventilationspumpen klare det hele. Husets samlede elregning var ca 26500 kr pr år. Ja, det tror pokker. Der var elradiatorer i alle rum. Ikke underligt at elpatronen kan holde fri.... Det var gode miner til slet spil ikke at sige noget indtil vi igen sad i bilen.

Frekvensstyret betyder at kompressoren kan køre med variabelt omdrejningstal. Modsætningen er en on/off, der enten kører med et fast omdrejningstal (og dermed en given ydelse, alt andet lige). Enten kører den, eller også står den stille. En frekvensstyret med variabelt omdrejningstal kan reguleres i ydelse over et vist span. Det giver nogle fordele på driften, men den er noget dyrere i indkøb. Detaljerne overlader jeg til den mere professionelle del af forum.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,527 Unikke besøg
XHTML CSS