HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Driftsomkostninger ved luft/vand
Leo_Jensen
Hej

Jeg kan se i en tidligere tråd, at man kan forvente en udgift til service i omegnen af 1500 kr/år. Nu har jeg elvarme i forvejen, så det er 1500 kr mere end nu... Wink

Hvad kan man forvente af levetid/udgifter til udskiftning på varmepumpens dele (kompressor, ventiler, fordamper/kondensator osv.) ?
Det retoriske svar er at det er afhængigt af fabrikat, men så kan vi jo vende det rundt og spørge hvilke fabrikater der leverer den bedste kombination af installationspris og udgifter til reparationer ??

Jeg har kig på en Nibe 2025/10, men er åben for hvad som helst, der ikke støjer, ikke er alt for grimt at have stående og som jævnfør ovenstående også leverer både en god COP og lave driftsomkostninger. Jep, jeg vil have det hele, det er vel ikke for meget forlangt ? Smile
Jeg vil i hvert fald helst vælge rigtigt første gang...
 
jrnielsen
Generalt skal en installation kunne holde i 20 år, kun med udskiftning af sliddele... dette gælder også forøvrigt også for gas-/oliefyr o.lig. Jeg vil anbefale dig og købe et anerkendt mærke. Det er normalt dem der støjer mindst og holder min. 20 år. Personligt mener jeg ikke at en fighter er at foretrække. På grund af centralvarmen skal cirkulere ud i ude-delen, og i frost og kulde kan dette næppe gavne økonomien. Denne type er nok udviklet så VVS-installatørerne kan montere dem uden køleautorisation. Vælg hellere en hvor det kun er kølekredsen der cirkulere uden for
KMO- autoriseret - VPO-godkendt - VVS autoriseret
Forhandler af Panasonic og DVI
 
Leo_Jensen
Tak for input.
Nu kan jeg se at du arbejder med DVI og Panasonic.
Kan du give mig betegnelserne på deres modeller af luft/vand på ca. 10 kW så jeg kan kigge på om det er den vej jeg skal ?
 
jrnielsen
DVI luft/vand varmepumpe hedder Queen LV9DV. Panasonics hedder PLV9 WH-SD som er en 1-faset model og WH-SDH/UD09 som er en 3-faset model.
KMO- autoriseret - VPO-godkendt - VVS autoriseret
Forhandler af Panasonic og DVI
 
Leo_Jensen
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at stille data fra Panasonic, Nibe, DVI og Danfoss op mod hinanden på deres luft/vand VP på 9-10 kW

Hvis man kun kigger på COP er rækkefølgen som ovenfor, dvs Nibe åbenbart formår at opnå høj COP på trods af konstruktionen med VP placeret i deres udendørs unit.

Som skrevet i første indlæg i denne tråd er øvrige driftsudgifter også vigtige.
Panasonic skriver de har 3 år garanti på kompressoren, og det betyder så formentlig, at garantien på øvrige dele er mindre end 3 år ? Hvad er erfaringen, er det noget at bekymre sig om ?
 
jrnielsen
Jeg ved ikke hvor du har set Panasonics garanti på 3 år... Køber du en danmarkspumpen (Panasonic) har du 5 års totalgaranti.
KMO- autoriseret - VPO-godkendt - VVS autoriseret
Forhandler af Panasonic og DVI
 
Leo_Jensen
De 3 års garanti har jeg set i den engelsksprogede brochure, som Panasonic.dk linker til på denne side:
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Luft-vand+varmepumpe+-+Aquarea/Introduktion/6022489/index.html

Danmarkspumpen er vel bare et specifikt produkt (luft/luft) ? Kia har jo heller ikke 7 års garanti på alleders biler... Wink
 
poul larsen
Danmarkspumpen er købt igennem en autoriseret Kinnan installatør hvor der gives 5 års garanti på kompressor og installation

mvh
poul larsen
 
jrnielsen
Som Poul siger... Panasonic forhandles i Danmark gennem Kinnan. De har valgt at markedsføre sig ved at kalde deres pumper for danmarkspumpen dette gælder både for luft/luft med også for luft/vand. Og det er total garanti vi taler om d.v.s. både produkt (ikke kun kompressor) og installation. Men skal købes, som allerede sagt ved en autoriseret Kinnan installatør.
KMO- autoriseret - VPO-godkendt - VVS autoriseret
Forhandler af Panasonic og DVI
 
Leo_Jensen
Udmærket, tak for det. Det enderjo med at jeg får overblikket... Wink
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,061 Unikke besøg
XHTML CSS