HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ventilations-/opvarmningspumpe
Varmemesteren
I forbindelse med projektering af et nyt lavenergihus på 220 m2, overvejer jeg at installere et ventilations-/opvarmningspumpe anlæg. Disse anlæg har mange år på bagen i Tyskland og Østrig, men er relativt ukendte i Danmark, hvorfor jeg søger råd og refleksioner her.
Med et ventilations-/opvarmningspumpe anlæg mener jeg, et anlæg, der suger ventilationsluften gennem et rør i jorden hvor det forvarmes, inden det i en modstrømsveksler i anlægget opvarmes af returluften fra huset, der herefter (returluften) supplerer tilstrømningen til en l/v varmepumpe, som samtidig fødes fra udeluften. Varmepumpen opvarmer vandet i en tank hvorfra der med varmevekslere tages til brugsvand og varmeflader, gulvvarme. Jeg regner med at supplere med et solvarmeanlæg til samme tank.
Som jeg ser det, er det kun Stiebel Eltron, der med deres LWZ 303 og 304, markedsfører sådanne systemer i Danmark, men syd for grænsen findes der bla.a. Effiziento, som forklarer systemet i vedhæftede prospekt.
Fordelene er effektiv udluftning og opvarmning i en enhed, hvorved de traditionelle boligventilationspumpesystemers svagheder elimineres: Returluften afgiver hvad den kan i en varmeveksler, uden ekstra strømforbrug og pumpen er stor nok til, og supplerer med tilstrækkelig udeluft, til at klare den egentlige opvarmning.
Spørgsmålene er så: Er der nogen der har erfaringer? Findes der andre producenter, som jeg bør overveje? Eller er der andre ting jeg bør tage i betragtning?
 
hamselv
Nu er det ganske behersket hvor meget varme du kan tilføre rummene via ventilationsluften og det begrænser muligheden for at lave noget sådant i dk. Du skal have et ultra lavenergihus for at kunne lave dette nummer. Husk på at BR "kun" foreskriver 0,5 x luftskifte pr time. Får du så brug for yderligere varme end du kan bære med denne luftmængde, skal du have noget andet at gøre med. Det være sig radiatorer og/eller gulvvarme. Systemet markedføres, produceres og sælges i DK som Nilan VP18 Compact suppleret med en jordvarmepumpe, eller enhver anden varmepumpe kombineret med en Genvex Combi. Umiddelbart finder jeg dog løsningen med Genvex Energy I eller II sommen med en almindelig standardvarmepumpe langt bedre. En standard jordvarmepumpe er voldsomt meget hurtigere på brugsvandet. Og dybest set har det aldrig været klogt at kombinere opvarmning og ventilation i samme installation. Det måtte AROTO sande tilbage i firserne, da de opgav deres System 30. Ligeledes produceres ejheller de gamle Hess anlæg længere.

Ulemperne ved opvarmning med luft er, der fordres normalt større luftmængde end ventilationskravet, hvilket så medfører enten overventilation eller brug af recirkulation. På simple on/off anlæg vil jeg ikke ligefrem kalde det komfort at styre on/off direkte på luften. Differensieret varmefordeling nærmest umuligt eller i bedste fald voldsom dyr at lave. Indblæsningsmønstret på indblæsningerne er forskellige om man vil køle, indblæse isoterm eller varme. Dvs enten bunker af kompromisser eller rasende dyre indblæsningsorganer.

Du kan indenfor kravene til elforbrug faktisk ikke lave nogle former for regulering af luften (du skal bruge trykfald for at kunne styre luften). Ejheller kan du anvende tricket med jordveksleren. Der er ganske simpelthen ikke plads indenfor den energiramme ventilationsanlægget har. De laves dog lystigt. Men de overholder ikke kravene til ventilationsanlæg.

Fordele ved luftvarme er der. Korrekt lavet er det hurtig. Det giver en dejlig "blød" varme.

Ulemperne er støj, træk, diskomfort i nogele tilfælde, mulig luft og forureningsspredning (recirkulation). Overholder formentlig ikke BR.

Indenfor de danske maskiner er Nilan "plaget" af en ret lille plastikveksler og ret ringe filtrering. Indenfor de to dicipliner er Genvexerne pænt foran, med aluveksler der er omkring halvanden gange større og filtre med pæn stor klassificering.

Så jeg ville ikke genopfinde den dybe tallerken. Men istedet lave et ventilationsanlæg for sig. Og et varmeanlæg for sig. Bruger du en energy er min erfaring at gevinsten af jordveksleren er ekstrem lille - så høj genvinding har den. Den har dog lidt værdi som sommerkøler, omend det er lidt begrænset hvad man for ud af det andet end "klam køling = altså ingen affugtning".
 
Joachim Gyldner
Nilan har med deres Compact P i marts 2011 på IHS (verdens største messe for varme og ventilations teknik) i Frankfurt fået den eftertrækket pris "Passivhus-certificering" med netop deres Compact anlæg, som kompiner disse teknologier med både pasiv og aktiv genvending samt luft eller jordvarmepumpe.
Det begrænsende effekt udbud på hhv. 2 og 4 kw begrænser lidt gruppen for mulige bruger med understreger nok blot som ham selv også antyder, egner sig best i energi AAA huse. Måske var det et kig værd..?

Hamselv, Genvenx er stoppet med deres alu veksler til fordel for plastik...
Redigeret af Joachim Gyldner d. 15-05-2011 18:59
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
hamselv
Du tager fuldkommen fejl Joachim. Kun i eet konkurrence anlæg fra Genvex anvendes plastik. Combi'en, Energy I og II har skam stadig alu. Men man følte man var nødt til at have en pang-dang til de billige plastikvekslere fra blandt andet Nilan.
 
hamselv
Kun GES Energy har PS veksler! Og det kan man undlade at købe, såfremt man ikke mener at plastik hører hjemme i VE anlæg.
 
Joachim Gyldner
Okay, så hvis det kun er deres GES Energi der er med plastik, hvorfor har den så en støre genvendingsgrad end deres alu veksler? godt nok kun 1 procent, men rat skal væld være rat??
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Joachim Gyldner
Desuden har Nilan tilsvarende genvindingsgrad på op til 95%
Så hvorfor skulle Nilan ikke holde ligeså god en drift forehold som Genvex??
Redigeret af Joachim Gyldner d. 15-05-2011 19:40
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
hamselv
Man skriver OP TIL 95%. Tallene for virkningsgrad kan man manipulere ret kraftigt med. De vil afhænge meget stærkt af hvilket fugtindhold du har i udsugningen osv osv. Problemer med virkningsgrader plagede også Exhausto, der hemmeligholdt kendt viden om enorme tæthedsproblemer i deres bypass. Dokumentationen lavede man med en blændplade på bypasset og målte udvendig på aggregatet. Man angav også at man målte sådan (ikke det med bypasset). Idet man i de gamle VEX'er anvendte scirocco ventilatorer dvs ret ringe virkningsgrad, gav disse et tiltrængt tilskud til anlæggets totale virkningsgrad. Anvendelse af een motor med to aksler hjalp også - specielt når motoren sad i indblæsningen. Bøvlet med bypasset opdagede og dokumenterede jeg på et certificeringskursus hos TI. TI havde ikke engang selv opdaget det. Foreholdt disse fakta indrømmede en tekniker ved Exhausto dette. Alt dette off topic's, men viser bare hvordan man kan bøje sandheden.
Læs diverse internet fora, og læs jammeret med træk og for kold indblæsning. Sjovt nok har jeg kun set tråde med Nilan! Så enten designer de kanalsystemerne med så ringe ventiler at problerme ligger der, eller har de et problem med virkningsgraden. Alternativt sælges der ingen Genvex! Ligeledes har man haft et væsentlig problem med motorer (der havde man 0 kulance-tærskel) og før det styringer. Der fiksede man så dem vi hørte om.

Filterklassificeringerne synes jeg også trækker væsentlig ned. Ordentlige filtre skal tilkøbes som ekstra udstyr. Det kunne tyde på man måske har haft problemer med SEL med ordentlige filtre.

At jeg ikke holder af Nilan, har rødder tilbage fra deres ret aggressive markedsføring og salg af store VPL'er. Der fik man foreskrevet og installeret ret mange anlæg som kunderne efterfølgende ikke var så glade for. For lille køleydelse. Ret høje driftomkostninger til simpel genvinding (fordi man kapacitetsregulerede kølekredsen).

Jeg må erkende ret fine levetider på VGU'er, VP 18'er osv. Men jeg bryder mig langt fra om VPL's konstruktion. Ejheller Comforterne. Slet ikke håndteringen og adfærden i det hedengangne Scanvent A/S (Scanviva) ikke at forveksle med dem der findes idag!
 
hamselv
For at skære til benet.

Jeg kan ikke lide plastik i ventilationsanlæg. Brandmæssigt hører sådan noget ikke hjemme i VE anlæg.

Filtre bør holdes i en ordentlig klassificering.

Luft/luft varmepumper med ens luftmængde over kondensator og fordamper, bliver aldrig min livret.
 
Joachim Gyldner
Luft mængderne behøver da heller ikke være ens, der kan justeres hvor mange procent i de forskelige trin der køres.

Nilan laver ikke ringe produkter tværdigemod, men har flere gange måtte konstateret at der bliver lavet mange uheldige konstruktioner og opsætninger, af håbløse entrepinøre og useriøse vvs´er! At der meldes om træk og kolde indblæsninger på tilfældige forums på nettet kan der værre mange årsager til, behøver det ikke at have noget at gøre med Nilan.

Hvad andgår filteringen så kan jeg ikke se hvorfor der skal være et hysterisk lavt my tal, for at det bare nogen lunde kan accepteres. Når vinduerne åbnes i huse uden ventilations anlæg, ja så er det jo bare den friske luft uden for?
Kunden må væld selv efterspørge særlige krav..
Redigeret af Joachim Gyldner d. 15-05-2011 23:58
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Varmemesteren
Mange tak for kommentarerne.
Jeg skal nok præcisere, at det ikke er tanken at opvarme huset med ventilationssystemet, men med et moderne næsten helt tæt hus, er der et naturligt behov for ventilation. Ideen er med dette anlæg derfor dels den passive genindvinding fra ventilationen, kombineret med en ordentlig varmepumpe til at levere energien til den egentlige opvarmning, så de "normale" ventilationsvarmepumpers ulykkelige afhængighed af el-patronen, kunne undgås.
Der er oplagte fordele ved at etablere separate systemer for hh. ventilation og opvarmning, men der er også fordele ved en kombination. Jeg her med interesse søgt information om Nilan Compact P, som for jordvarme nævner 5 og 7 kW pumper, mens effekten for l/v optionen ikke specificeres.
Det lyder spændende, men har dog umiddelbart den svaghed i forhold til de "ægte" kombinationsanlæg, at det altså vil indebære to varmepumper, hvilket ikke kan være optimalt. Og hvad er forskellen på Compact P på den ene side og VP 18 Compact JVP og VP 18 Compact UVP, på den anden? Ej heller forVP 18 Compact UVP, fremgår effekten af l/v pumpen.
Og spørgsmålet er jo ikke mindst hvilken effekt der er behov for. Stiebel Eltron LWZ 403 SOL, angiver 6 kW og Effiziento har anlæg fra 4 til 22 kW (se data for 11 kW enheden nedenfor). Begge for l/v anlæg, hvilket for de store Efficiento dog nok også indebærer en ekstra udedel.
Hertil kommer så diskussionen luft vs. jord: Her er det pt. min opfattelse, at jordvarmens effektivitetsfordel næppe opvejer den øgede etableringsomkostning for anlæg af begrænset størrelse.

Haustechnik » Produkte » Luft/Wasser-Wärmepumpe mit Lüftung » Luft/Wasser-Wärmepumpe mit Lüftung HTZ 11 » Technische Daten
Technische Daten
Die Haustechnikzentrale ist perfekt abgestimmt. Die Wärmepumpe hat eine hohe Leistungszahl (COP). Die Lüftung erreicht durch den Gegenstrom-Kanalwärmetauscher maximalste Wärmerückgewinnung.
Technische Daten HTZ 11
Empfohlen für Gebäude mit Heizleistung bei -14°C Aussentemperatur kW max. 11
LÜFTUNGSMODUL
Luftvolumenstrom Zuluft/Abluft m³/h 70-350
Wärmerückgewinnung aus Abluft mit Gegenstrom-Kanalwärmetauscher % 95
Extern zur Verfügung stehende Pressung Zuluft/Abluft Pa 100
Integrierter Frisch-/Abluftfilter EU 4 (G 4)
Optional Pollenfilter (Frischluft) EU 7 (G 7)
WÄRMEPUMPE
Einsatzgrenze Lufttemperatur °C -25 bis +35
Max. Wärmepumpenvorlauf-/min. Rücklauftemperatur °C 55/20
Luftvolumenstrom Aussenluft/Fortluft m³/h 4200
Extern zur Verfügung stehende Pressung Aussenluf/Fortluft Pa 35
Heizwasserdurchfluss / Druckverlust m³/h / bar 3,4/0,3
Nennwärmeleistung/Leistzungszahl A7/W35 kW/COP 14,00/5,38
Nennwärmeleistung/Leistzungszahl A7/W45 kW/COP 13,00/3,94
Nennwärmeleistung/Leistzungszahl A2/W35 kW/COP 12,00/4,62
Nennwärmeleistung/Leistzungszahl A2/W45 kW/COP 11,30/3,42
Nennwärmeleistung/Leistzungszahl A-7/W35 kW/COP 9,20/3,41
Nennwärmeleistung/Leistzungszahl A-7/W45 kW/COP 8,80/2,59
Leistungsaufnahme Scroll-Kompressor A2/W35 kW 2,60
Kältemittel / Füllmenge Typ/g R404a/2600
ABMESSUNGEN, ANSCHLÜSSE, GEWICHT
Abmessungen H/B/T cm 191x65x95
Luftanschlüsse Zuluft/Abluft DN 160
Luftanschlüsse Lüftung Aussenluft DN 160
Luftanschlüsse Wärmepumpe Aussenluft/Fortluft DN 600
Kondensator-Speicheranschlüsse DN 1 1/4" IG
Kondensatanschluß (Schlauch) DN 3/4"
Gewicht ca. kg 250
ELEKTRISCHER ANSCHLUß
Nennstrom / Absicherung kW/A 9,61/C25
Betriebsstrom Scroll-Kompressor A 11
Anlaufstrom Scroll-Kompressor A 50
Spannung/Frequenz V/Hz 400/50
Schutzart nach EN 60529 IP 20
SCHALLPEGEL LpA in 1 m Entfernung bei 100% WP+Lüftung
Lärmabstrahlung Gehäuse dB(A) 54
Kanal "ins Freie" ohne Schalldämpfer dB(A) 70
Kanal “in die Wohnung" (bei 200 m³/h) ohne Schalldämpfer dB(A) 59
SONSTIGES
Gehäuse Stahlblech
Farbe weiß
Aufstellungsort Innen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,197,665 Unikke besøg
XHTML CSS