HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe kombineret med solvarme
kimeinar
Jeg har en Sanyo 9kw anlæg - 7 vakum solpaneler- 300l combi-tank til brugsvand- 500l akkumulerings tank. Anlægget har i gennemsnit forbrugt for 43.000kr i strøm pr år.
Huset er på 300m2 - vel isoleret- gulvvarme i 200m2- Før forbrug i brændsel ca. 15/18.000kr.

Den nye montør gennemgik anlægget og kom frem til at alle rør dimensionerne var for små og udskiftede alt ( fra 15 mm kobberrør/pex slange 22mm.) til 22mm kobberrør). Han koblede derefter akkumulerings tanken fra ( den opvarmede returvandet i gulvvarmen via solvarmen), således at solen kun varmede på Combi tanken 300l.

Resultatet var at brugsvandet blev 100g i løbet af dagen (vi tømte den derfor dagligt ) VP brugte 27 kw i døgnet.( dette var i påsken med god varme og sol)

Vi fik kontakt til montøren og ville have ham til at koble akkumulerings tanken ind igen, men han mente ikke at dette var en god ide. Det eneste man kunne gøre, var at koble sig på den ekstra spiral i den 300l combi kedel og lede varmen over i sanyo anlægget.
Resultatet er nu at brugsvandet i combi kedlen er 40 grader( sløjfen stjæler varmen herfra) V.P forbruger i gennemsnit 57/60 kw i døgnet. ( vi snakker denne uge med sol sol sol. )

Hvad er der gået galt ?
Hvad er den optimale løsning i kombination med solvarme ?
Kan man ikke køre den oprindelige kobling via akkumulerings tanken ?

Anlægget er 2 år gammelt og har indtil nu stået os i 260.000 kr med den ekstra montør regning.
 
Joachim Gyldner
Jeg har lidt problemer med at følge dig, kunne du lave en tegning, ville det hjælpe på forståelsen..
Det trick med at lede varme over i Sanyo´en lyder lidt mistænklig, den ville som regel gerne have vandet så koldt som muligt. Kunne værre en af grundende til dit høje VP forbrug..
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
no100
Jeg har VP. og solvarme, det køre super, min VP. har kørt 2gange a 2 t. den sidste måned og det bliver til 16 Kwh. resten har solfangerne sammen med bufferen (1500 l.) klaret. vi har 22 grader i huset.
Jeg her radiatorer og bufferen står i udhuset, huset er dårligt isoleret og skal have nye vinduer.

Din VP må ikke kunde starte vis der er varme på bufferen og den nå ikke lave mere varme end det minimum der skal til at holde varmen i huset
Din solvarme skal kun varme VVB. Til 55- 60c. Resten skal i bufferen.

Hilsen no100.Grin
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
kimeinar
Er selv pænt forvirret.

Selv min scanner strejker lige nu.

Der er en spiral i VP, forberedt til solvarme.
Der er en ekstra spiral i Kombitanken (300l brugsvand)

Solen varmer på Kombi kedlen og sløjfen der går fra kedlen til VP, tager via en cirkulations pumpe, varmen fra Kombikedlen og sender den over i spiralen i VP, hvor Radiator og gulv delen suppleres med varme.
Teoretisk lød det fint, men har resulteret i at VP kører 16 timer i døgnet med 3 stop og sluger 57kw i døgnet.
Det er som om at Brugsvands delen i varmepumpen ikke vil øges i graderne.
Skal forsøge at tegne det, når scanneren makker ret.

Før havde vi solvarmen på Kombikedlen og via en trevejs ventil, sendte vi solvæsken over og varmede på akkumulerings tankens 500l . Akku. tanken modtog returvandet fra gulvvarmen og sendte det retur til VP.( Fremløb på 35/40g- returen blev varmet op til 30/33g i akku-tanken)
Montøren mente at dette var forkert og sløjfede akku-tanken og koblede det sammen som før omtalt.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Lige et hurtigt skud fra hoften,
så lyder det som om varmepumpen hele tiden forsøger at lave varmt brugsvand, men varmen " stjæles" fra brugsvandsdelen så varmtvandstemperaturen ikke kan nå op på den værdi den er sat til, jeg tror det måske er derfor varmepumpen kører i alt for mange timer.
hvor varmt er dit brugsvand, hvilken temperatur på brugsvandet er varmepumpen indstillet til at lave og hvor længe er varmepumpen om at hæve brugsvandstemperaturen fra feks 30 grader til 50 grader??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
kimeinar
Brugsvandet i VP er sat til 45 grader. men kan se at VP ikke kan hæve varmen til mere end 39 grader.
Har lige set data på VP. Ser således ud.

top temp (brugsvandet) Sat til at skulle nå 45g er på 40grader lige nu
Tank temp Sat til at skulle nå 40g er på 37grader lige nu
Radiator temp.
VP har kørt 11 timer det sidste døgn. i nat alene 8 timer.

Lyder det ikke en anelse underligt.

forbruget i er siden juli 2010.... 20520 kw
 
allankj1
Er du sikker på at pumpen overhoved virker og er i stand til at lave varme. Det lyder ærlig talt ikke som om den kan lave varme. Eller kan det være en føler der er defekt eller sider det forkerte sted?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
I går var forbruget på min pumpe til varmt vand alene 2,70 kwh.

Du bruger 57 kwh i døgnet. Derudover har du 7 paneler til solvarme. Hvor fanden bliver alt den varme af?? Har du stadig varme på huset?? Hvad sker der hvis du lukker for alle radiator og gulvvarmekredse??? Hvad sker der så med dit forbrug???

Aner ikke hvordan man bygger det op men det optimale må jo være at solpanelerne varmer dit vand op til 60 grader hvorefter solvarmen ledes over i centralvarmekredsen. Men hvad har man tænkt sig til sommer hvor du slet ikke har varme på huset?? Hvor skal varme fra solen så ledes hen? Er bange for at vandet så vil stå og koge i tanken.

Indlæggets retorik nedtonet lidt af hamselv. Hold venligst en pæn tone!

Allan
Redigeret af hamselv d. 10-05-2011 16:20
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Har du checket om der er nok freon på varmepumpen ??

som allan skriver så er der alså noget der virker underligt, jeg tror fortsat at elforbruget er som følge af at varmepumpen forgæves forsøger at lave højere temperatur på brugsvandet end den kan.

for at se om min teori passer kunne du prøve at sætte brugsvandstemperaturen ned til 38 grader så tror jeg du vil opleve at elforbruget falder drastisk.

I længden duer det jo ikke med brugsvand der kun kan blive 38 grader varmt, men som forsøg i et par dage kunne det vel gå an.

Hvis min teori passer viser det ihvertfald at der er noget helt galt enten med opbygningen og eller freonmangel.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Woebbe - det er en CO2'er

Vi har tidligere analyseret ret kraftigt på denne installation. Og noget hænger ikke sammen. Dette er dog skudt ned hvergang af installatøren. Men som jeg ser det, er noget rivende galt med det der er lavet og styringen af samme. Hvad kan jeg kun gætte på, men gættet hedder uønsket cirkulation et eller andet sted - til noget der giver et ret stort varmetab. Min tidligere mistanke lå kraftig omring solfangeren (og gør det stadig).

Ikke engang på ren el er nuværende forbrug retfærdiggjort.
 
Joachim Gyldner
Det er jo et kendt problem at de to systemer kan mod arbejde hinanden, lad os få en tegning, det kunne værre interessant..
Redigeret af Joachim Gyldner d. 11-05-2011 12:38
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
woebbe jordvarme siden 1985
Nå jeg vidste ikke det var en co2, så kan den jo ikke mangle freon. omvendt kunne den vel mangle co2 så den dermed køre uden at lave ret megen varme ??

Hvis den laver det varme den skal kunne, så undre jeg mig meget over hvor al varmen bliver af. Hvis varmen fejlagtigt bliver omsat i solfangeren kan det vel kun ske om natten da temperaturen i solfangeren om dagen på denne årtstid altid vil være for høj til at der kan afsættes varme her.

ud fra hans beskrivelse virker det som om varmepumpens styring er sat til en brugsvandstemperatur som er højere end det anlægget kan lave.??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
kimeinar
Så.....
Havde besøg af montøren og importøren fra ahsell.
De fandt en fejlkobling på varmepumpen. .
Varme ud til gulvarmen/radiator var sat på returen og omvendt.
Styringen på solvarmen var koblet forkert.
parameterene i varmepumpen var sat for højt i bunden i forhold til hvad pumpen kan yde.
Forbruget er nu røget ned på 19/23 kw i døgnet, hvilket nok er derned den kan komme. Forbruget ligger kun i nattetimerne, så nu krydser vi alt hvad der kan krydses og håber at vinteren ikke byder på overraskelser,.
tak for jeres gode råd herinde. Det har givet stof til debat med montøren og vi kan jo alle kun blive klogere.
Grossisten fra ahsell har hele vejen igennem forløbet, været en fin fyr, det samme har den nye montør været, så nu tror jeg sgu den er i vinkel.
Ha en fantastisk sommer folkens og tak for min spalteplads ;o))))
 
allankj1
Okay mener nu bare stadig at hvis det er lavet rigtigt bør du på en dag have masser af varmt brugsvand salvet af solen og når der er nok varmt vand bør den kunne tage af akku. tanken til om natten som ligeledes er opvarmet af solen. og dermed intet forbrug. Mener stadig at dette må være muligt. Og man er helt sikker på at varmen ikke løber op i solfangerne om natten og bliver afkølet? Har det været koblet forkert fra dag 1 af???
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
hmmm 23 kwh i døgnet lyder i mine ører stadig for højt på denne årstid med et velisoleret hus godt nok på 300 m2 men samtidig med solvarme og gulvvarme i de 200m2 ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
allankj1
Også min mening. Prøv at lukke for alle radiatorer og gulvvarmekredse. Er forbruget stadig højt om natten så er der stadig noget galt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
og prøv at aflæse energiforbruget 2 gange om dagen , morgen og aften, for at se om den laver varme som afgives i solfangeren on natten.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
kimeinar
Hmm..... Følger lige op på jeres råd. Lukker kredsen i gulvet i nat og ser hvad der sker. Forbruget ligger primært om natten. Vi har sat natsænkning på med -5 grader, fra kl 22- til 11 dagen efter.

Har lyttet til jeres ide omkring cirkulation til solvarmen om natten, men solvarmen er jo udelukkende koblet til en Brugsvands tank i en omkringliggende spiral. den sløjfe der er koblet fra Brugsvands tanken til VP, består af vand til radiator/gulvkreds tanken i VP. Ikke solvæske. Der er monteret en cirkulations pumpe på Den kreds, der stopper når Brugsvands tanken når ned på 50 grader, så montøren mener ikke der er nogen sammenhæng på det område. Har fortalt ham omkring problematikken....
Mener I at et forbrug på 19/24 kw i døgnet stadigt er højt ??? Det er jo ikke varmt om natten, så lidt afkøling er der vel ......
Jeg slukker kredsene og sænker brugsvands temp i VP til 38 grader og ser hvad der sker. Tak for rådene folkens. I er sgu kloge ;o))) Smile
 
allankj1
Jeg ville ikke skrue ned for det varme vand i første omgang. Kun lukke for det radiator og gulvvarme. Det der menes med cirkulation er at hvis ikke der er monteret de rigtige ventiler kan solvæsken cirkulere rundt i systemmet således at og om natten vil den blive afkølet på taget. Den kolde væske kommer så tilbage til det varme brugsvand og køler dette. Det vil betyde at pumpen starter med at lave varmt vand hele natten. Og efter 4 timer (mener jeg det er) kobler den el-patronen til. Hvis ellers det har været solskin en hel dag og der står 300 liter varmt vand i beholderen bør dette stadig være varmt nok til at du har varmt vand næste morgen.

Uden at være helt sikker tror jeg at muligheden for selvcirkulation opstår hvis ikke der er monteret en korrekt ventil. Du skal forestille dig at den solvæske der står nede i rørerne inde i tanken bliver varmet op at det varme brugsvand. Varme vil altid søge opad. Det medfører en selvcirkulation fordi den varme væske løber op på taget og bringer hele tiden kold væske ned i brugstanken som så igen varmer væsken op som igen løber op på taget osv osv. En anden mulighed kunne også være at lukke for radiator / gulvvarme i huset og samtidig slukke for varmepumpen. Hvis der ikke er noget varmt brugsvand næste morgen så må varmen jo forsvinde et sted hen (sikkert op på taget).

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kimeinar
har slukket V.P og ser hvad der sker.. tak Allan.... Altid godt med kloge forbrugere ;o))) ha en skøn uge

Kim
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,026 Unikke besøg
XHTML CSS