HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe overforbrug
Lars Poulsen
Vi håber, at der er nogen der kan hjælpe os. Skal prøve at gøre det så kort som muligt.
Vi flyttede april 2010 ind i et nyt hus på 188kvm med loft til kip i halvdelen af huset (4 meter indvendig på det højeste punkt). Vi blev af byggefirmaet anbefalet en Nibe 640 P som de mente ville give et årligt forbrug på kr. 8000 i daværende elpriser.

Da vi flyttede ind kom der kort tid efter en elregning på 18.000kwh. Vi havde selvfølgelig forventet en ekstra regning til byggestrøm men selvfølgelig ikke så meget. Det gjorde os til gengæld opmærksom på vores elforbrug og her kunne vi, da vinteren kom hurtig konstatere, at forbruget var meget højere end vi var stillet i udsigt. Vi har gulvvarme i hele huset og kører med 21 grader i alle rum. Efter lang tids tovtrækkeri med byggefirmaet fik vi endelig installeret en seperat elmåler på varmepumpen og her kan vi konstatere, at vores daglige elforbrug ligger mellem 9-13 og at varmepumpen så til gengæld forbruger 70-85kwh i døgnet når det er minus grader uden for. I december brugte varmepumpen alene 2000 kwh.

Det skal siges, at både byggefirma og varmepumpeproducenten i starten gav os ret i, at forbruget var alt for højt og der måtte være noget galt. Der var bl.a. en brudt dampspærre over varmepumpen m.m. som blev udbedret men det har ikke flyttet noget som helst. Trykprøvningen viste, at huset opfyldte krav til et lavenergiklasse A2 og skulle have et årligt varmeforbrug på 3958kwh. Desuden har vi fået termofotograferet huset og resultatet her er også ganske fint. Sidste gang varmepumpeproducenten og byggefirmaet selv var på besøg fik vi at vide, at vi nok skulle regne med ca. 5000kwh årligt, hvilket vi også fint kunne acceptere. I takt med at forbruget konstant ligger for højt, begyndte byggefirmaet at tale om udskiftning af varmepumpe til større model og evt. supplerende energikilde (gas). Da denne kamp nu har stået på i 6 mdr har vi truet med advokat og det har så fået varmepumpeproducenten til at fortælle os, at vi nok fremover skal forvente et forbrug på 8500kwh årligt og at dette forbrug vil ligge inden for normalen. Er der nogen, der kan give os et godt råd til hvordan vi kommer videre ?
 
allankj1
Og man ved med sikkerhed at pumpen står ordenligt. Jeg ville starte med at kæve at der blev foretaget en COP måling på pumpen. Hvad hvis pumpen er defekt og slet ikke levere den COP den skal. Ville dog gerne vide hvad dens forbrug af el-patron har været i perioden april til dags dato.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Lars Poulsen
Hej Allan, tak for dit svar.
Jeg ved ikke om teknikerne, der har været herude, har tjekket det ordentligt. Vi er nybegyndere
med varmepumpe og har ikke den store forstand på dette for ikke at sige slet ingen, så det er rimeligt op ad bakke for os. Jeg ved ikke om de har foretaget en COP måling, men jeg vil prøve at konfrontere dem med dette.

Vores forbrug på varmepumpen alene i April er som følger

01.04. varmepumpe forbrug 30
02.04. varmepumpe forbrug 9
03.04. varmepumpe forbrug 7
04.04. varmepumpe forbrug 20
05.04. varmepumpe forbrug 17
06.04. varmepumpe forbrug 20
07.04. varmepumpe forbrug 12
08.04. varmepumpe forbrug 11
09.04. varmepumpe forbrug 19
10.04. varmepumpe forbrug 12
11.04. varmepumpe forbrug 9
13.04. varmepumpe forbrug 52 = 26)
14.04. varmepumpe forbrug 26
15.04. varmepumpe forbrug 14
16.04. varmepumpe forbrug 14
17.04. varmepumpe forbrug 25
Total 297kwh

I marts brugte varmepumpen 1076kwh.

Tusind tak for hjælpen og hører gerne hvis du eller andre har andre gode råd

Hilsen
Lars
 
allankj1
Hmmm kan så se at der er tale om en boligventilationspumpe og ikke jordvarme. Kunne du ikke prøve at se om forbrug på en given dag hænger sammen med udetemperaturen?? Et stort forbrug på en dag hvor luften uden for er meget kold. Kunne der være problemer med at spjældet for udeluften ikke lukker ordenligt. Kan du ikke udlæse data for brug af maskinens el-patron??
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Søgte lidt på 640P her på heatpump.dk og det er ikke særlig positivt der bliver skrevet om denne pumpe:

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=878&highlight=640p&pid=4961#post_4961

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=413&highlight=640p&pid=2342#post_2342

Generelt synes jeg der er mange problemer med boligventionsvarmepumper. Nilan VP18, Fighter / Nibe 640P (mener også der er en der hedder 410).

IVT 495 Twin (tror ikke den sælges mere) er en kombination af jordvarme og boligventilationspumpe og virker nogenlunde men styringen i denne er lavet til at den altid laver 50 grader fremløb hvilket betyder at COP'en bliver ringe. Derudover skal man huske på at den luft der suges ud af huset altid skal erstattes af ny udeluft som den koldeste vinterdag er -20 grader. Ja så betyder det jo at pumpen skal køre yderligere for at varme huset og den nye kolde luft op.

Ville foreslå en luft/vand pumpe til dit hus + et genvex anlæg til huset. Alternativt jordvarme og et genvex anlæg til huset.

Tror du kommer til at blive ruineret med det nuværende anlæg. Shock. Men byggefirmaet må sku kunne hjælpe dig her.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Uden i øvrigt at kende til din VP/boligventilation, så ligner det at der er et stort luftskifte, og at du derfor i de koldere perioder har så stort behov for at flytte energi/varme fra udblæsningsluften til indblæsningsluften, at det overstiger anlæggets kapacitet, og elvarmen derfor slår til for at dække behovet.
Varmepumpem har under givne betingelser en given kapacitet, og jeg gætter på at den er overskredet. Med andre ord: Hvis der er for stort span mellem udblæsningsluftens og indblæsningsluftens temperatur og det er en (for) stor luftmængde, der er tale om, så kan pumpen simpelthen ikke levere nok energi til at varme op. Derfor kommer elpatronen i spil for at holde temperaturen, og den er hundedyr i drift, da den har en COP på kun 1,0.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Lars Poulsen
Tak for jeres input. Vi føler os overbevist om, at varmepumpen er underdimensioneret ift. husets størrelse og at vi dermed har en sag overfor byggefirmaet. Vi har bestilt og betalt for et lavenergihus og det passer ikke med det reelle forbrug. Ganske rigtigt så har der i vinterdagene med frostgrader har varmepumpen haft et forbrug på 70-80kwh om dagen og så bliver man hurtig fattig Frown:
Vi tager fat i en advokat nu for at holde byggefirmaet ansvarlig for det overforbrug, som hidtil er konstateret samt udgifter til et nyt anlæg som kan bringe vores forbrug ned til det vi var blevet lovet. Hører gerne stadig andres erfaringer/råd omkring vores problematik.
Lars
 
allankj1
Det lyder som en god ide. Har en nabo som har en Nilan VP 18 som laver det varme vand ud fra udsugningsluften. Han har også et stort forbrug på pumpen på trods af at han har prøvet alle indstillinger.

Skriv gerne mere herinde efterhånden som sagen skrider frem eller hvis du har flere spørgsmål.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Jeg ville nok gribe sagen an således. Jeg ville tage kontakt til en energiberegner som kan gennemgå den varmetabsrapport som byggefirmaet har fået lavet på dit hus. Denne bør du være i besiddelse af. Nu kender jeg ikke alle daterne på dit hus men det skal fandme være godt bygget hvis det skal have et forbrug på maks 3 kw som er pumpens effekt. Det er klart at forbruger huset 5,5 kw på den koldeste dag er pumpen for lille til huset.

Har forsøgt at finde de værdier på pumpen som skal bruges til BE 10 (beregningsprogrammet) og kan ikke finde disse data. Mon det er et udtryk for at pumpen ikke kan anvendes til huset ??? Hmmmmm.

Men jeg vil mene at du har den bedste sag hvis du kan få et professionelt svar på at pumpen er for lille til huset.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Hans Peter
Hej
Jeg har selv en fighter P600 årgang 2003 og den svarer til din varmepumpe dvs varmepumpen yder 1KW .
mit forbrug fra 15-5-2010 til den 19-4-2011= 10120 KWH total
varme pumpen har forbrugt 1289 KWH dvs elpatron og ventilation har brugt 8831 KWH
dertil skal siges at mit hus blev bygget i 2003 den er på 183m2 , jeg har kun dampspær mod lofterne som er isoleret med 100mm rockwool og 200mm papirsisolering , ydervæggene er 180 mm tykke træstammer + 150mm papirsisolering (ingen dampspær)
indstillingen på varme pumpen er : elpatron slå til når temperaturen er lavere end +5 grader
varmekurve er på 5 og forskydning af varmekurve er på +3


Mvh
Hans Peter
 
allankj1
Til Hans Peter:

Er du tilfreds med dit forbrug. Det er da helt ude i skoven at pumpen æder 7.500 - 8. 000kwh til el-patronen (antager at ventilationen ikke tager mere end 900-1400 kwh om året). Det ville da være bedre hvis pumpen havde kunne produceret de 7.500 - 8.000 kwh med en COP på 3 fremfor en COP på 1 som er det der sker pt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Som jeg ser det findes der faktisk et par boligventilationspumper som yder moget mere end de 3 kw som din pumpe yder. Denne yder 6,5 kw:
http://www.vvs-boden.se/comfortzone-franluftsvarmepump-ce65-6-kw-p-7484.html

og denne yder 5,0 kw:
http://www.vvs-boden.se/comfortzone-franluftsvarmepump-ce50-6-kw-p-7482.html

Måske disse var store nok til dit hus. At begynde med ekstra gasfyr osv kan ikke være løsningen.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Ser i øvrigt ud til at Nibe kommer med en ny model til efteråret. F750 hedder den. Yder mellem 1,5 - 6,5 kw og er frekvensstyret. Udviklet til kravene til BBR16 (de nye byggeregler i Sverige)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr

Citer

allankj1 skrev:
Ser i øvrigt ud til at Nibe kommer med en ny model til efteråret. F750 hedder den. Yder mellem 1,5 - 6,5 kw og er frekvensstyret. Udviklet til kravene til BBR16 (de nye byggeregler i Sverige)


Jeg kan ikke se, hvad det skulle hjælpe at lave en større boligventilationspumpe. Grundliggende kræver det jo, at den energi den skal "producere" er til rådighed i udblæsningsluften, som trods alt er en ret begrænset mængde.
Jordvarmeanlæg henter energien fra oplagring i jorden. Det er nogle helt andre mængder der her er tale om.
Jeg opfatter en boligventilationspumpe som eneste eller primære varmekilde som at prøve at fodre hunden med sin egen hale.
Eller i bedste fald som en kompliceret varmegenindvinding med kompressor mm, i stedet for passiv genindving, og en elvarmer skudt ind.

Jeg har diekuteret det med adskillige sælgere, som dog ikke har overbevist mig om at thermodynamikkens tredie hovedsætning er blevet uguldig. Det er den der kaldes energibevarelsessætningen.

Jeg har af samme grund fravalgt løsningen til mit kommende hus.


Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Nu henter Nibe 640pogså energi i udeluften. Er denne mindre end -5 grader lukker den helt af for udeluften. Men hvis pumpen kun yder 3 kw og huset kræver 6 kw betyder det jo at den må koble el-patronen til for at lave varmen. Og her er COP'en 1,0. Var pumpen på 6,0 kw ville den kunne lave varmen med en bedre COP. Vi er dog enige om at energien skal komme et sted fra og dette bliver til dels fra den varme indeluft og udeluften hvis denne er varmere end -5 grader. Men ja synes hellere ikke om disse maskiner, og kan slet ikke se ideen i dem.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
@Allan.
Enig i det med udeluften. Det burde jeg have haft med i mit svar.
Omvendt kan jeg ikke se, hvad det skal hjælpe med en større pumpe, når den lukker for udeluften, når denne er under -5ºC. Der er fortsat kun en given mængde energi i udsugningsluften, ikke mindst når pumpen tilsyneladende kun kan køle den til -5ºC. Det er jo når det er koldt der er brug for den større varmemængde, for nu at være lidt finurlig.
Men det glæder mig, at vi er enige om, ikke at være begejstrede for disse maskiner.

En lappeløsning på trådstarters problem kunne være at lave en Airvex, de her rør man graver ned i jorden, og lade indsugningen kører gennem den, når udeluften bliver for kold. Det er jo så jordvarme ad omveje.... Aner ikke om det er noget der kan have sin gang på jorden i realiternes verden, men ideen er givet videre hermed.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Ja det kunne sikkert være en løsning og en større pumpe tror jeg. 3 kwh til et hus på 185 m2 og højt til kip. Ja det er da sikkert ikke umuligt men det sætter fandme nogle krav til husets tæthed og isolering.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Varmemesteren
Problemet med en boligvent. pumpe arf denne type, er at den jo kun udnytter varmen i udsugningsluften og kun i meget begrænset omfang varmen fra udeluften - når temp. er over 5 gr.
Pumpens begrænsede kapacitet er naturligvis afstemt herefter, og systemet er under alle omstændigheder som når hunden spiser sin egen hale. Ja, faktisk er et anlæg af denne type ikke beregnet som eneste varmekilde i andet end måske passivhuse.
Disse iboende mangler konpenseres imidlertid men en kraftig varmepatron/dybkoger i vandbeholderen, som med 9KW, kan sparke den manglende energi ind i systemet, om end til en meget høj pris.
Et alternativ kunne være en Stiebel-Eltron LWA 403, som supplerer med energi i tilstrækkelige mængder udvundet fra udeluften, evt. suppl. med et Airvex syst., som forvarmer luften i rør i jorden. Faktisk kunne det være umagen værd at prøve at se hvad et Airvex syst. kunne gøre for Fitghteren, men pumpekapasiteten er nok ganske enkelt for lille.
 
Chr
En AirVex kan under alle omstændigheder tilfører noget varmere luft til indblæsningen, hvilket vil bevirke, at pumpen ikke skal præstere så meget energi for at varme luften op til den krævede temperatur. Yderligere kan den, hvis den også føder på pumpens sugeside når udeluften er for kold, hjælpe noget.... måske.

Grundliggende er der dog tale om lappeløsninger på noget gement skrammel, og det er ikke en lappeløsning trådstarter har brug for.
Ærligt talt. Havde jeg betalt adskillige tusser for et anlæg, der kan varme huset op med et lovet favorabet forbrug, så var jeg blevet gasblå i hovedet af raseri, havde jeg haft en oplevelse som trådstarters. Det er hverken gasfyr eller AirVex der skal til, men at byggefirmaet tager sig sammen og leverer den lovede vare. Det her er en ommer.

Helt grundliggende, så taber et hus energi (varme) gennem klimaskallen, via varmt spildevand og gennem udblæsningsluften, plus alle de småting jeg har glemt. Hvordan det kan lade sig gøre at hente al denne varme ind igen alene fra udblæsningsluften har jeg stadig til gode at få demonstreret. Og nej, sælgeres forklaring om bidrag fra udeluften hverken boller i høretten eller holder i byretten, for det er når det er koldt udenfor der er brug for at pumpen kan lave noget varme, og det er netop her den viser sig ikke at kunne præstere det nødvendige. Det er den argumentation jeg ville lægge ud med, hvsi/når sagen ender i retten eller kommer til et juridisk sværdslag.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Ja kan kun give dig ret, Ærgeligt at vi ikke rigtig høre mere fra trådstarteren. Ville gerne høre hvordan sagen ender.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,342,158 Unikke besøg
XHTML CSS