HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe som supplemet til Stokerfyr
skovhusvej43
Hej
Jeghar investeret i husvindmølle og vil derfor gerne have mit elforbrug skruet ca 5-6000 kwh op. Har stoker fyr, samt solvarme. Stokerfyret slukkes ca 1. maj og startes ca 1. oktober. I mellemliggende periode bruger jeg olie og sol!
Jeg forestiller mig varmepumpen sat ind på retur fra stokeren - som jeg vil slukke i en længere periode af året, hvor temperaturen er over 4-5 grader hvor jeg syntes varmepumpen er en god energikilde.
Er det en god ide - eller skal jeg bruge overskudsellen f.ek i en luft/luft pumpe?
Er
 
Joachim Gyldner
Hej!

Hvordan forholder du dig til den mindre udgift der er ved anskaffelse af en luft/luft kontra en luft/vand?
En luft/vand ville give dig den bedste komfort, da luft/luft varmepumpe giver træk og støjer fra inderdelen, samt den begrænser varmeudledningen til flere rum.
Hvordan fungere din central varme nu? stokker sol osv..?
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
skovhusvej43
Undskyld det lidt sene svar., men det er jo pludselig forår!!. Mit solvarmeanlæg og stokerfyr virker udemærket. nu bruger vi kun solvarmen, men er da lidt trætte af at der ikke er gulvvarme på badeværelserne. Som tiden er nu er jeg nok mest for et Jord vand anlæg, som skal kobles på rørforbindelsen til stokerfyret. Kan man gøre det direkte+, kan man køre med begge anlæg samtidigt (stoker har fremløb på godt 70 grader?) Alternativt vil jeg slukke for stokeren og køre med jord vand anlægget indtil udetemp er under ca 5 grader
Vi har kun ganske lidt gulvvarme i vores hus, så kan varmepumpen varme vores hus op (jeg hører at folk med jordvarme har haft det lidt koldt her i vinteren, hvor der ikke har været gulvvarme)
 
hamselv
Meget varm vand ind i bagdelen af varmepumpen duer ikke. Du risikerer væskeslag på varmepumpen.

Langt mere korrekt kunne man forestille sig selv varmebærer anlægget udlagt til lavtemperaturdrift - udekompenseret, og så shunte på stokerens fremløbstemperatur.

Men projektet forekommer temmelig "dobbelt". Hvorfor lave to ret kostbare investeringer (jordvarme og stoker) der hver for sig kan fremvise nogenlunde samme driftøkonomi?? Jeg er vel vidende om at stokerne er mest effektive når de har noget at bestille. Men hvis det er for at få strømforbrug (møllen) hvorfor så ikke satse alene på arbejdsfri varme???.

Hvor vi kører kombineret sol og jord, lader vi solfangeren smide overskudsvarmen i varmeanlægget og bruger dette til blandt andet gulvvarme. Men det er lidt småkostbart at lave ordentligt.

Lige PT er vi ved at skrue en 14 kW jordvarme sammen med en spånkedel, hvor vi så har udtænkt udveksling af varme mellem de to systemer. Huset holdes primært på VP'en men kan få overskudsvarme fra spånkedlen (trækker primært værkstedet).

Så opgaven lader sig løse, men det er normalt noget mere kostbart end standardinstallation.

Simpel seriekobling a' la 70'er og 80'er anlæg, ville jeg holde mig langt fra.
 
Chr
Hvis formålet alene er at få et elforbrug, der svarer til møllens produktion -altså at udnytte den gratis el- så vil det nemmeste være at sætte en elpatron ind til at lave varmt vand og lidt gulvvarme som supplement til solvarmen. Det kan gøres for nogle få tusinde kroner modsat en varmepumpe med styring, shunts, og andet tilkomst, som løber op i en betragtelig investering, der næppe tjener sig hjem igen indenfor overskuelig tid.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
skovhusvej43
Tak for svar.
1: Jeg vil jo ikke lade stoker og varmepumpe køre samtidigt, jeg har behov for at brænde 5000 kwh til opvarmning - det kan gøres med enten en elpatron (dårlig løsning) eller en varmepumpe (luft/luft eller luft vand. Da jeg også har oliefyr, kan jeg få et luft til vand for en rimelig sum, ved skrot ditoliefyr. Spørgsmålet var egentlig bare om den forholdsvis lave fremløbstemperatur som er ved varmepumpen kan varme mit hus op? Min tanke var at slukke stokeren når udetemperaturen var over ca 3-5 grader og lade varmepumpen køre i den periode - ca 4-5 måneder om året.

Og nej jeg skal ikke til at brække gulve op og montere gulvvarme!
 
Joachim Gyldner
Tror næppe få brug for en høj fremløbs temp, uden at kende størrelserne på dine radiator, da dit varme tab af huset ville værre langt mindre end i venterderioden self.
Med 5000kwh "gratis" behøver du jo heler ikke spekulere for meget over en super høj COP og kan der for godt benytte dig af de billiger varmepumper der er på market, som selvfølgelig stadig skal værre på tilskudlisten.
Men du bliver nød til at skulle forholde dig til en anden drift når der skal køres med varmepumpen, men det er småting..

Hamselv, du risikere ikke væskeslag ved at få meget varmt vand ind i varmepumpen, den ville falde ud på højtryks fejl...
Redigeret af Joachim Gyldner d. 02-05-2011 19:04
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
hamselv
Nå nå. Hvis man pumper varmtvand ind i rumpen på en pladeveksler der bruges til kondensering, vil kølemidlet forsvinde fra denne. Det ligger sig så i fordamper og/eller kompressor. Hvis maskinen så starter har man væskeslag. Af samme årsag har flere fabrikanter sat tal på max acceptabel indløbstemperatur. Problemet kan afhjælpes vha reciever, men det har man ikke brug for under normale omstændigheder. !
 
Joachim Gyldner
Hvis du prøver at sætte varmepumpen igang med 70C varmtvand i kondensatoren, så når stemplet knap nok at nå til top før sikkerheds pressostatten bryder(HP) der ville ikke kondensere væske i kompressoren da væsken ville kondensere det koldeste sted, i fordamperen. Kompresseren er i tæt forbindelse med den varme kondensator og har desuden ofte et varmelegeme i oliesumpen!

Maks inlet er ikke lavet for at tage forebehold på væskeslag, men er generelle driftbetingelser mm!

Men vi kan godt blive enige om at det ikke er nogen god ide, helt ukritisk at igangsætte varmepumpen kort efter der er slukket for stokkeren eller fyret for den sags skyld.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
skovhusvej43
Nu er debatten da kørt lidt af sporet!!!

men jeg slukker stokeren, fryser et par dage og starter så varmepumpen, og får det varmt og dejligt igen!!
Jeg har set på en model fra Japan hvor jeg får en udeenhed, en hydroboks samt en varmtvandsbeholder. Har jeg overhovedet behov for beholderen, kan udeenheden ikke bare køre direkte på varmeanlægget, evt med en særskilt pumpe. Husk jeg har solvarme til brugsvand?
 
Joachim Gyldner
Du har ikke brug for to beholdere, hvis du bare tilslutter den på det eksisterende system.
Lav konstruktionen som en "brokobling" der er ingen grund til at få vandet igennem varmepumpen når der køres med stokkeren, det tryktab gennem veksleren kan du lige så godt gøre dig foruden.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,197,788 Unikke besøg
XHTML CSS