HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
køb af ny luft/vand varmepumpe
lilleforbrug
hej , jeg er ved at købe en ny varmepumpe .Har idag en nilan vpc 160/40 27 år gammel kører endnu. Overvejer at købe en vølund f2025 og en vvm300 inderdel . Tvivlen er F2025 kører vandet ud til udedelen , andre kører kølemiddel ud til udedelen , nogle har endda kompressor inde og kører væske ud til fordamper . Nogen der har nogle gode råd eller er de bare maginaler som ikke betyder noget . P.F.H. tak skriv evt. osse ang. køb i sverige. TILLÆGS spørgsmål man anbefaler en buffertank på 100 l sådan en er der ikke på min nilan er det nødvendigt. mit hus er 148M med radiator og gulvvarme i 2 badeværelser.
Redigeret af lilleforbrug d. 26-03-2011 12:01
 
Joachim Gyldner
Hej!

Som du selv har spottet så har F2025 hele varmepumpen uden for, det betyder også at al varme tab sker uden for huset.
En varmepumpe taber ca 10-15% af den tilførte energi, alene på kompresser og rør. Det bliver ved 7C udentampetarur et tab på 430-645W et tab der ville værre at foretrække inde i huset!
Mit råd ville klart være at få så meget af varmepumpen indedøre.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 27-03-2011 12:10
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Leo_Jensen
Jeg har lige fået et tilbud på det samme (2025-10 og VVM300) fra Dansk Installations Teknik.
Sælgerens argument for ikke at tilbyde eksempelvis en Nibe Split i stedet for er at der ville være mere servicearbejde på den, som kræver køletekniker. Jeg kan ikke vurdere om det bare er salgsgas, men mon ikke... ?

Udmærket arument at få så meget spildvarme som muligt til at ske indendørs...

Hvad kan I ellers anbefale af luft/vand løsninger på ca. 10 kW til et 1½-plans hus fra 1974 på 183 m2. Der er ca 100 m2 gulvvarme i ophold/stue/køkken/bad og værelser på 1. sal med radiatorer. Der er elvarme nu, så radiatorerne kan vælges store og dermed varmepumpevenlige...Smile
 
Joachim Gyldner
Der er mere arbejde for en køletekniker, i opstilling væld at mærke. På længere sigt ville der ikke være mere servicering i et split anlæg, end på en mere kompakt udgave. Anlæggene er jo rimelig ens bygget op, og serviceringen er den samme.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 27-03-2011 23:07
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Joachim Gyldner
Med fyldninger på mere end 1 kg kølemiddel, er der lovpligtig eftersyn. Anlæg under et kg er undtaget i lovens forstand,
men producenterne ville som regel have en service aftale uafhængig fyldning får at yde fuld garanti.
Et årlig tjek af diverse automatik og opsætning er også klart at anbefale, så uanset hvad så slipper man ikke for servicering om det er split eller ej.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
lilleforbrug
Jeg har købt en ehp 6 aw fra bosch , den skulle have samme egenskaber som f 2025 fra vølund , ang. svar fra Joachim. Hvis pumpen er ude har man heller ikke støj indendøre , Jeg kunne godt tænke mig et svar på buffertank nødvendig eller ej. Ellers tak for svaret . TIL DIG med et hus fra 1974 HUSK at få dit hus top isoleret , da det betyder meget hvis man vil have økonomi med en varmepumpe . hilsen poul
 
Joachim Gyldner
Det kan i værtfald godt være en god ide med en stor buffer. Du ville kunne holde noge længere drift peridoer og ungå uhendsigtsmæsige temp fald når der laves varmvand.

Syntes ikke det plejer være nogen larmene affære når en VP står indedøre?
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Leo_Jensen

Citer

lilleforbrug skrev:
TIL DIG med et hus fra 1974 HUSK at få dit hus top isoleret , da det betyder meget hvis man vil have økonomi med en varmepumpe . hilsen poul


Nu er der jo visse konstruktive begrænsninger, som gør at mit hus fra 1974 aldrig bliver et lavenergihus, men jeg gør da hvad jeg kan:
Gulvene med gulvvarme i stueetagen bliver støbt på 300mm styropor med god kantisolering, men væggene står på leca- eller betonfundamenter.
Hulmurene er med 100mm gammel isolering, og det ændrer sig ikke, hvis jeg ikke pakker huset ind, og det er ikke planen.
Skråvæggene er også med 100mm, og taget skal løftes for at ændre på det. Til gengæld kan jeg da lægge en masse på loftet, men det er ikke mere end måske 50m2.
Vinduer skiftes selvfølgelig med lavenergi, og direkte utætheder fjernes, men jeg skal ikke bo i et moderne plastikposehus...

Bortset fra det bliver alle energikilder vel mere økonomiske, når man isolerer sit hus bedre, men jeg er godt klar over, at varmepumpe bliver bedre og bedre, jo lavere fremløbstemperatur jeg kan nøjes med. Jeg har ikke et termometer på det gulvvarme jeg har oppe at køre nu, men fremløbet er tættere på 30° end 40° ved 23° rumtemperatur Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,600 Unikke besøg
XHTML CSS