HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
8/10 graders funktion
akrogh24
Hej

Hvad er det som gør at de dyre pumper med 8/10 gr. funktion kan køre så langt ned?
Jeg har fået at vide af en ekspert på området at de ikke er forskellige fra de alm. de har blot mulighed for at sætte temperaturen lavere, kan det virkelig passe, det er jo tæt på røveri, hvis der ikke er nogen forskel?
 
Joachim Gyldner
Hej akrogh24

Det er korrekt, det er udelukkende softwaren der afgøre hvor langt ned, den kan varme..
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
hamselv
Hvis du tænker forskelle mellem billige kinøjsere og mærkevarevarmepumper, kan der være ret mange forskelle. Selve opbygningen, dimensioneringen og kølemidlet.

Men forestillede man sig at man kunne købe to helt ens apparater, hvor den ene havde 10graders funktion, den anden ikke. Så har du ret - så ville en merpris tangere tyveri.

Jeg opfatter så dit spørgsmål således at du sammenligner på tværs af fabrikater og/eller produktserier. Og så har du voldsomt uret.
 
akrogh24
Jeg mener netop 2 "ens" anlæg fra f.eks. panasonic, hvis det kun er software, der er forskellig, hvordan kan de så afrime, når der kun er 8 grader ved inderdelen?
De alm. anlæg skal jo have minimum 16 gr. ved inderdel, for at kunne afrime tilfredstillende, da de jo får sin varme herfra, eller hvad?
 
Joachim Gyldner
Ja fladen er lidt koldere, men ikke noget der betyder noget, der tilføres jo stadig energi til kompressoren. Selv når der er 22C omkring fladen når den at blive minus 10 til 20C
En VP der styre efter 8C har eller ikke lige så stor en tilisning som hvis den havde kørt efter 22C
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
hamselv
For nu at holde os til det oprindelige spørgsmål, findes der PT ikke ens varmepumper fra Panasonic, hvor den ene har 8/10 grader og den anden ikke. Der findes så til gengæld Panasonic der tilgår DK via forskellige handelskanaler. Nogle af disse kan karakteriseres som "parallel-import" med alt hvad det nu kan give af problemer. Det være sige "ikke keramiske lejer i indedel" og ikke mindst - meget problematisk reservedelssikkerhed og manglende lyst til at yde en ordentlig backup. Senest har vi med venlig hjælp (og rigelig betaling) kunnet hjælpe en HE9'er til at virke i frostvejr. Varmepumpen var lidt ældre og havde aldrig virket ordentlig i frost. Man havde modtaget mange og ret sjove søforklaringer. Problematikken var kendt hos Kinnan, der var behjælpelig med et nyt print. De havde klaret noget lignende med omprogrammering da de havde bøvlet. Men denne her importør valgte at trække tingene ud hver vinter. Dvs oplever du forskelle i priserne taler vi måske andre parametre.

Ligger prisforskellene på montagerne, kan du næsten selv regne ud hvorfor. Jeg for mit vedkommende ville være meget ked af 2 - 2,5 tusind kroners montage. Skal skidtet monteres ordentligt tager det tid.

Men vi er i et frit land. Du kan frit købe det billigste du kan finde. Du kan få det monteret til billigst mulige pris! Men du bør ikke åle dem der pusler lidt om at lave ordentlige montager, og levere apparater der kommer via importører der leverer top-service. Det svarer jo til at kalde VW og AUDI for svindlere (for Skoda og SEAT er jo det samme!????).
 
akrogh24
Hej
Jeg takker for svarene. Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,258,060 Unikke besøg
XHTML CSS